
Autorem i realizującym innowację jest niżej podpisany Robert Kolebuk, a adresatami uczniowie klasy pierwszej, która od nowego roku szkolnego zostanie w gimnazjum utworzona na zasadach naboru powszechnego. Opisana innowacja ma znacząco podnieść poziom kształcenia uczniów w dwóch dziedzinach: języku niemieckim i technologii informacyjno-komunikacyjnej, ponieważ jest zaplanowana jako pewien rodzaj fuzji między tymi dziedzinami.
Klasa realizująca program objęty innowacją będzie uczyła się języka niemieckiego w rozszerzonej i bardziej zaawansowanej formule. Lekcje w szkole prowadzone będą przy pomocy multibooka, czyli elektronicznej wersji podręcznika, wymuszającego większą aktywność i interakcję uczniów podczas lekcji. Oprócz tradycyjnych trzech godzin przewidzianych przez podstawę programową, uczniowie będą mieli co tydzień dwie godziny obowiązkowych zajęć na platformie e-learningowej, gdzie pod okiem nauczyciela, będą rozwiązywać zadania, redagować teksty i pracować nad projektami przedmiotowymi. Za pośrednictwem platformy nauczyciel będzie prowadził również konsultacje, zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców.
Drugą częścią składową innowacji jest nauczanie bilingwalne informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Będzie ono polegało na nauczaniu tych dwóch przedmiotów (w łącznym wymiarze jednej godziny tygodniowo przez trzy lata) całkowicie w języku niemieckim! Uczniowie będą realizowali treści podstawy programowej z informatyki, a dodatkowo uczyli się pełniejszego wykorzystywania usług internetowych, programów multimedialnych oraz technologii informacyjnych w szkole i życiu codziennym.
Trzecim elementem będzie prowadzenie rzeczywistej komunikacji w tym języku w ramach godziny do dyspozycji wychowawcy z możliwie najczęstszym sięganiem do niemieckojęzycznych źródeł informacji.
W ten sposób uczniowie będą mieli aktywny i utorowany przez nauczyciela kontakt z językiem niemieckim przez 7 godzin w tygodniu. Umożliwi im to osiągnięcie po trzech latach nauki poziomu samodzielności językowej, co w podstawie programowej kształcenia ogólnego zaplanowane jest dopiero w szkole średniej.
Warto wspomnieć, że jednym z założeń innowacji jest aktywizowanie oraz podjęcie ścisłej współpracy z rodzicami uczniów, których zadaniem będzie wspieranie swoich dzieci i stały kontakt ze szkołą i nauczycielami. Umożliwi to działający już od roku dziennik elektroniczny oraz zeszyty uczniów dostępne online.
Nasza innowacja zebrała już na etapie planowania wiele pozytywnych recenzji ze strony metodyków nauczania języka niemieckiego. Andreas Kotz, konsultant z Instytutu Goethego w Krakowie, stwierdził, że według jego wiedzy gimnazjum w Żmigrodzie jest pierwszym gimnazjum w Polsce, które wprowadza komplementarne nauczanie mieszane (czyli naukę w placówce oświatowej połączoną z pracą na platformie edukacyjnej)! Dr Marzena Żylińska, wykładowca metodyki i literatury na toruńskim NKJO, uznała naszą innowację za świetny i bardzo nowoczesny pomysł na nauczanie języka niemieckiego.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie