
Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sadowym jesienią minionego roku. Jak mówi Angelika Piskor, prezes stowarzyszenia, dzięki rejestracji, łatwiej jest działać od strony formalnej i administracyjnej. - Celem Poloniki jest promocja kultury polskiej w Europie. W skład naszego stowarzyszenia wchodzą, między innymi, członkowie dwóch zespołów muzycznych: Kefir Bandu z Obornik Śląskich oraz Under Parental Advisory (UPA) z Wilkowej Wielkiej - podaje prezes.
Reprezentanci Poloniki z Wilkowej od kilku lat biorą udział w corocznym forum mediów polonijnych. - Dzięki nawiązanym na forum kontaktom, mamy zaawansowane projekty współpracy ze stowarzyszeniami polonijnymi w wielu krajach Europy. Najbliższy kontakt mamy ze stowarzyszeniami, które w swojej nazwie również mają słowo "polonika". Współpracujemy z dwiema polonikami: z Paryża - można o nich poczytać na stronie www.polonika.fr oraz z Kolonii - www.polonica.eu. To drugie stowarzyszenie jest organizatorem festiwalu "Kolonia, Wrocław, Paryż" - wylicza prezes.
W przedostatni weekend czerwca, dokładnie w sobotę 23 czerwca, Polonika wzięła udział w animacji francuskiego Święta Handlu, które odbyło w podparyskim mieście Rueil Malmaison. - Do wzięcia udziału w prezentacji zaprosił nas francuski urząd do spraw rozwoju gospodarczego oraz handlu. Odpowiedzieliśmy pozytywnie i pojechaliśmy do przepięknego Rueil, gdzie przygotowaliśmy stanowisko promujące Polskę i polskie produkty. Naszym partnerem i współorganizatorem była właśnie Polonika z Paryża. Muszę przyznać, że Święto Handlu we Francji jest olbrzymią imprezą, w której uczestniczy kilkadziesiąt tysięcy osób; tym bardziej, staraliśmy się, żeby wypaść dobrze - podkreśla pani Angelika i dodaje, że w animacji stoiska brały udział aż 22 osoby, w tym 15-sto osobowy polonijny zespół taneczny, występujący w tradycyjnych polskich strojach regionalnych.
Aby przybliżyć Francuzom polską gastronomię, wilkowianie, oprócz tradycyjnych polskich wędlin, które są znane ze swojej jakości i gotowych polskich produktów spożywczych, przygotowali trzy menu z regionów: krakowskiego, warszawskiego i rzeszowskiego. - Serwowaliśmy żeberka, szaszłyki z karkówki i kiełbaskę śląską z grilla z zapiekanymi młodymi ziemniakami prosto z Wilkowej, bigosem, ogórkami kiszonymi i polskim, wiejskim chlebem. Na deser proponowaliśmy jagody, prosto z lasu oraz serniki i makowce domowego wypieku. Wśród napojów największym powodzeniem cieszyły się polskie piwa oraz zupełnie nieznany we Francji sok z czarnej porzeczki. Degustacje, które przygotowaliśmy, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem - mówi Angelika Piskor.
- Podczas prezentacji i kontaktów z mieszkańcami Rueil okazało się, że we Francji wiele osób ma pochodzenie polskie i smaki polskich produktów nie są im obce. Często, podchodząc do nas, pytali o ciasto z makiem, mówiąc, że kojarzy im się z dzieciństwem, ponieważ ich mama lub babcia jest Polką i kiedyś przygotowywała dla nich takie specjały. Byliśmy dumni z ogromnej ilości komplementów, jakie otrzymaliśmy od osób, które odwiedziły nasze stanowisko - wspomina wyjazd prezes Angelika Piskor.
Podczas animacji w trakcie Święta Handlu, stoisko Poloniki odwiedził osobiście mer miasta Rueil i minister ds. relacji z parlamentem (francuski odpowiednik polskiego burmistrza) Patrick Ollier. - Minister gratulował nam wspaniałej organizacji. Otrzymaliśmy podziękowania, gratulacje i nagrodę za najlepiej animowane stanowisko. Kilka dni po prezentacji, drogą mailową przesłano nam oficjalne podziękowanie oraz zaproszenie na przyszły rok. To, że promocyjne stoisko z polskimi produktami cieszyło się we Francji bardzo szerokim zainteresowaniem, dodało nam motywacji do realizacji kolejnych tego typu akcji. Planujemy podobne promocje polskiej kultury i gastronomii w wielu krajach Europy. Miasto Rueil Malmaison bardzo przychylnie przyjęło propozycje nawiązania bliższej współpracy z powiatem trzebnickim. Mamy nadzieję, że zaowocuje to podpisaniem umowy o miastach partnerskich, która będzie miała na celu wymianę kulturalną, gospodarczą i informacyjną. W planach mamy zorganizowanie również wymiany turystycznej oraz wyjazdów dla młodzieży szkolnej - mówi Angelika Piskor i dodaje, że stowarzyszenie Polonika jest otwarte na współpracę z firmami, które są zainteresowane promocją swoich produktów na rynku nie tylko francuskim, ale również europejskim, ponieważ już w październiku planuje podobną akcję promocyjną w niemieckiej Kolonii, a w przyszłym roku w Austrii i regularnie raz w roku we Francji.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie