Reklama

O skrzyżowaniu w Krynicznie na forum sejmowym

20/02/2012 18:55
Podczas obrad Sejmu w ubiegły czwartek trzebnicki poseł Marek Łapiński wystąpił z przemówieniem na temat problemów komunikacyjnych na drodze krajowej nr 5, szczególnie między Wrocławiem a Trzebnicą. Zaapelował o przyspieszenie prac nad modernizacją skrzyżowania drogi krajowej nr 5 w Krynicznie oraz o budowę dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S5.

Poseł złożył wniosek, aby już w przygotowywanym na 2012 r. budżecie zarezerwować środki na  wykup gruntów pod planowaną na lata 2014-2015 budowę trasy szybkiego ruchu.

Marek Łapiński przypomniał o skargach, wnioskach i propozycjach mieszkańców powiatu oraz kierowców, korzystających codziennie ze starej piątki, kierowanych do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz swojej w tej sprawie korespondencji z dyrekcją GDDKiA oraz z Ministerstwem Infrastruktury. Poseł poinformował wysoką izbę o wynikach swoich dotychczasowych interwencji: obietnicy ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka przyspieszenia procedur związanych z  budową S5 (pisaliśmy o tym w drugim tegorocznym numerze NOWej gazety trzebnickiej).

Poseł  podkreślił, że przedstawiciele GDDKiA obiecali przeprowadzenie przeprogramowania sterowania sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu w Krynicznie, jednocześnie uzależniając przebudowę tego węzła od przyznania środków z budżetu państwa.

Jednak, jak się okazuje, w  Ministerstwie Infrastruktury nie przewiduje się przekazania pieniędzy na ten cel, w związku z planowaną budową drogi S5.

Jak wynika z wystąpienia Marka Łapińskiego, budowa dolnośląskiego odcinka trasy szybkiego ruchu Wrocław-Poznań planowana jest na lata 2014-15, tymczasem gigantyczne korki ciągnące się od Kryniczna do autostradowej obwodnicy Wrocławia tworzą się już dziś.

Trzebniczanin w parlamentarnym wystąpieniu zwrócił także uwagę, że  wniosek GDDKiA o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji jest już przygotowany. Dlatego zaapelował, by w tegorocznym budżecie zarezerwować środki na wykup  gruntów pod budowę odcinka  S5 z Wrocławia do Korzeńska.

Poseł Łapiński zapytał o możliwość ewentualnego rozpoczęcia budowy S5 jeszcze w 2013 r., po rozliczeniu Programu Operacyjnego "Infrastruktura i środowisko" na lata 2007-13, gdyż eksperci dowodzą, że w tym programie pozostaną nierozliczone pieniądze.

Wystąpienie posła Marka Łapińskiego

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!
Mieszkańcy powiatu trzebnickiego oraz kierowcy korzystający z autostradowej obwodnicy Wrocławia od kilku miesięcy bezskutecznie interweniują w sprawie przygotowania korekty sygnalizacji świetlnej mieszczącej się we wsi Kryniczno w ciągu drogi krajowej nr 5 Wrocław – Poznań lub przebudowy skrzyżowania w tej miejscowości. Nadmieniam, że na odcinku: zjazd z Autostradowej Obwodnicy Wrocławia – Wrocław-Północ a omawiane skrzyżowanie tworzą się gigantyczne korki, utrudniające wjazd do Wrocławia w godzinach porannych oraz wjazd do stolicy Dolnego Śląska także po południu. W interpelacjach i zapytaniach, które kierowałem do pana Sławomira Nowaka, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, zwracałem uwagę na ten problem.
Także w korespondencji mailowej pomiędzy mieszkańcami powiatu trzebnickiego, także mną jako posłem ziemi trzebnickiej a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddziałem dolnośląskim interweniowaliśmy w tej sprawie. Cieszę się bardzo, że panowie podsekretarze stanu: pan Radosław Stępień oraz pan minister Maciej Jankowski w odpowiedziach na moje zapytania i interpelacje informują, iż zajmą się tym problemem. Jednakże jako najpoważniejszy problem wskazują brak środków, które mogą w budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w oddziale dolnośląskim na ten cel wygospodarować.
Chciałbym zwrócić uwagę, że wskazywana przez panów ministrów budowa drogi ekspresowej S5 jako antidotum na istniejące korki na obecnej drodze krajowej nr 5 w miejscowości Kryniczno to jest rzeczywiście fakt, jednakże odsuwanie tej inwestycji na lata 2014–2015 nie w pełni nas satysfakcjonuje. Panowie ministrowie zgodnie wskazują, iż w programie budowy dróg krajowych i autostrad, który został przyjęty przez rząd polski, ta inwestycja, czyli droga ekspresowa S5, została zakwalifikowana jako inwestycja, która będzie realizowana po roku 2013.
Jednakże już dzisiaj jest przygotowany u wojewody dolnośląskiego wniosek oddziału dolnośląskiego generalnej dyrekcji o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji. Wnoszę więc o to, by w budżecie 2012 r. w ramach środków będących w dyspozycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mogły znaleźć się pieniądze na przeprowadzenie wykupu gruntów pod inwestycję drogi ekspresowej S5 z Wrocławia do Korzeńska. Szanowni państwo, chciałbym także, w związku z odpowiedzią, której udzielił mi pan Maciej Jankowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, na zapytanie nr 192, zadać kolejne pytania do pana ministra Sławomira Nowaka. Jakie działania związane z budową drogi ekspresowej S5 z Wrocławia do węzła Korzeńsko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza podjąć w latach 2012–2013, tak aby zgodnie z przypominanym tutaj programem budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2011–2015 w sezonie budowlanym 2014 r. mogła już trwać inwestycja? Czy resort planuje przeprowadzenie wykupu gruntów zgodnie z przygotowanym do podpisu przez wojewodę dolnośląskiego zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej już w roku 2012? Czy resort uwzględnia możliwość uruchomienia prac budowlanych na odcinku drogi ekspresowej S5 Wrocław – Korzeńsko w roku 2013 w związku z możliwością pojawienia się oszczędności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” na lata 2007–2013, na przykład w związku z nierozliczeniem innych projektów realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Polsce bądź przesunięciem środków z tzw. działki kolejowej? Jeśli takiej możliwości resort nie uwzględnia, to jakie inne tak zaawansowane dokumentacyjnie jak budowa drogi ekspresowej S5 z Wrocławia do Korzeńska projekty resort planuje przesunąć do realizacji w latach 2013, 2014 i 2015?
Bo to, że wolne środki w ramach programu „Infrastruktura i środowisko” będą, wielu ekspertów wskazuje już dzisiaj. Dziękuję bardzo.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do