
W gminie działały dwa punkty przedszkolne: w SP w Strzeszowie i w Wiszni Małej, dwa niepubliczne zespoły wychowania przedszkolnego: "Mały Szewczyk" w Szewcach i podobny w Piotrkowiczkach, jedno przedszkole publiczne w Strzeszowie, pięć oddziałów przedszkolnych w SP: Psary, Wisznia Mała, Strzeszów, Szewce i Kryniczno. Szkolnictwo podstawowe jest rozmieszczone tak, aby dzieci miały bliski dojazd do szkół. Są to placówki, w Wiszni, Krynicznie, Psarach, Szewcach i Strzeszowie. Gimnazja w Szewcach i Krynicznie wchodzą w skład Zespołów Szkół. Przy każdej szkole działały świetlice szkolne.
W całej sieci placówek oświatowych zatrudnionych było 100 nauczycieli, w tym 46 mianowanych i 26 dyplomowanych. Kadra opiekowała się w punktach przedszkolnych 77 przedszkolakami, a w przedszkolach publicznych i niepublicznych 73 dziećmi.
Ciekawe dane zaprezentowane zostały w odniesieniu do uczniów szkół podstawowych. 1 września 2010 r. naukę rozpoczęło 511 uczniów, w marcu było ich 508, a uczyły się w 30 oddziałach. Z przeliczenia etatów wynika, że było 64,98 etatów na osobę, czyli jeden nauczyciel przypadał na 7,81 ucznia.
W gminie Wisznia Mała obowiązkowi szkolnemu dzieci do lat 13 podlegało 707 osób. Obowiązek szkolny w swym obwodzie realizowało 508 uczniów, do innych placówek uczęszczało 199 dzieci.
Obowiązkowi szkolnemu w gimnazjach podlegało 351 uczniów. Do miejscowych placówek w Krynicznie i Szewcach uczęszczało 182 uczniów, a 169 osób obowiązek szkolny spełniało w innych placówkach, poza gminą.
Wyniki sprawdzianów w szkołach podstawowych wskazują, że placówki gminne uzyskują zadowalające wyniki. Klasy szóste gminy miały średni wynik 26,99 punktu, podczas gdy średnia powiatu wyniosła 24, a województwa 24,8 punktu. W gimnazjach publicznych wyniki egzaminu po trzeciej klasie wypadły poniżej średniej dla województwa dolnośląskiego, poza językiem niemieckim w Gimnazjum w Szewcach.
Obecny stan oświaty wskazuje na potrzeby zmian. Zgłoszone propozycje zmierzają do: zmiany obwodów szkolnych, by bardziej dostosować je do potrzeb mieszkańców; wypracowania i wprowadzenia standardów edukacyjnych; ograniczenia wydatków związanych z nieobecnościami nauczycieli; ustalenia wskaźników racjonalnego stosunku ilości uczniów do nauczycieli; ograniczenia kosztów dowozu uczniów oraz innych przedsięwzięć organizacyjnych mających podnieść poziom nauczania i obniżyć koszty oświaty.
Szkoda, że zaprezentowany raport był tylko informacją. Materiał w nim przedstawiony stanowić winien podstawę do szerokiej dyskusji o szkolnictwie w gminie.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie