
Celem tego spotkania było przybliżenie wiedzy na temat najnowszych technologii wykorzystywanej w budownictwie drogowo - mostowym. Dotyczy to zarówno projektowania, wykonawstwa, jak i utrzymania czy zarządzania. Na spotkanie zaproszeni zostali przedstawiciele wszystkich gmin z naszego powiatu. W czasie tego kilkugodzinnego seminarium główny nacisk położony był na dwa zagadnienia: stosowanie nowoczesnej nawierzchni MMA z użyciem asfaltów modyfikowanych gumą oraz drogowe przepusty o konstrukcji gruntowo - powłokowej, wykonywane z różnych materiałów. W Polsce wykonano już pierwsze próby wdrożeniowe tej technologii, a swoje doświadczenia z tych wdrożeń zaprezentował w trakcie seminarium profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów.
Profesor opowiadał, że zaletą asfaltów modyfikowanych gumą jest polepszenie się właściwości sprężystych lepiszcza, przez co zwiększa się odporność na spękania niskotemperaturowe i na koleinowanie, zmniejsza się starzenie nawierzchni i zwiększa się trwałość zmiękczeniową. Ponadto ogromną zaletą tego asfaltu jest krótsza droga hamowania i większe tłumienie hałasu.
Zarząd Dróg Powiatowych w Trzebnicy zarządza drogami powiatowymi na terenie sześciu gmin: Trzebnica, Oborniki Śląskie, Żmigród, Prusice, Wisznia Mała i Zawonia. Jest 66 odcinków tych dróg - o łącznej długości - 435 km. W tym drogi o nawierzchni bitumicznej mają łączną długość - 387 km (tj. 90 %), betonowe - 0,9 km, z kostki - 1,1 km, brukowe - 6 km i gruntowe - 40 km. Są to drogi klasy L (lokalne) i Z (zbiorcze). Pod zarządem starostwa znajduje się także 58 mostów, 4 wiadukty i 463 przepusty .
Wszystkie nawierzchnie bitumiczne znajdują się w złym stanie technicznym. Mają już ponad 20 lat, a niektóre nawet trzydzieści. Są one bardzo mocno wyeksploatowane i wymagają już wymiany. Na przestrzeni lat 1999 - 2011, czyli w okresie funkcjonowania Zarządu Dróg Powiatowych wykonano 96 km nowych nawierzchni bitumicznych, tj. około 25 % długości tego typu dróg. Pozostało do wykonania 290 km tych nawierzchni. Do tej pory udało się wykonać trasę Krzyżanowice - Skarszyn - Czeszów; odcinek. Krzyżanowice - Cienin jest obecnie realizowany. Kolejne wykonane odcinki to: Trzebnica - Głuchów Górny, Prusice - Oborniki Śląskie i Kryniczno - Szewce.
Pilnie do wykonania są następujące trasy: dokończenie drogi na odcinku Głuchów Górny - Skarszyn, Trzebnica - Ujeździec - Gruszeczka (granica powiatu), Trzebnica - Żmigród, Marcinowo - Kowale (jako objazd dla drogi 340 z poszerzeniem), Kaszyce Wielkie - Prusice - Oborniki Śląskie, Kryniczno - Ligota Piękna (jako objazd drogi nr 5 z poszerzeniem) oraz Domanowice - Ujeździec Wielki - Biedaszków Wielki. Łączna długośc tych dróg wynosi 80 kilometrów.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie