Reklama

Międzynarodowa współpraca dla lepszego startu uczniów

24/01/2015 10:00
[caption id="attachment_65728" align="aligncenter" width="1245"] Oborniki Śląskie - Pamiątkowe zdjęcie uczniów, nauczycieli i gości z 6 krajów Europy.[/caption]

Wielu uczniów trafia do szkół średnich lub zawodowych dość przypadkowo, a kiedy ukończą już ponadgimnazjalną edukację, często zastanawiają się co z sobą zrobić. Czy podjąć pracę, czy iść na studia? A może założyć własną działalność gospodarczą. Projekt, który jest właśnie przeprowadzany w PZS w Obornikach Śląskich we współpracy międzynarodowej, ma pomoc młodym ludziom poznać siebie, swoje możliwości i umiejętności.

Wyjątkowa szkoła - pozyskuje pieniądze


Jak mówi Anna Matwiszyn, nauczycielka w Powiatowym Zespole Szkół w Obornikach Śląskich – to wyjątkowa szkoła w naszym powiecie. Dzięki realizowanym od lat projektom współpracy międzynarodowej młodzież ma możliwość poznawania innych kultur, uczenia się języków obcych "na żywo" i współpracy przy różnych zadaniach w grupach wielonarodowych. Pozyskiwane z różnych źródeł fundusze pozwoliły na zorganizowanie szeregu spotkań młodzieży z różnych państw europejskich.

- W ostatnim roku szkoła zdobyła fundusze w wysokości 240 tys. 250 euro w ramach programu "Erasmus+: Partnerstwa strategiczne szkół", na realizację projektu "International high 5: career portfolio" wraz z partnerskimi szkołami z Litwy, Rumunii, Włoch, Grecji i Turcji. Projekt składa się z działań prowadzonych w szkołach przez 2 lata według określonego planu: spotkania zarządczego nauczycieli - które odbyło się w poprzednim tygodniu, od 12 do16 stycznia w Obornikach Śl - oraz 6 wyjazdów zagranicznych, w których będzie uczestniczyć  po 5 uczniów i 3 nauczycieli do każdej szkoły partnerskiej - mówi Anna Matwiszyn, która jest koordynatorką projektu. Warto dodać, że obornicka szkoła jako jedyna w kraju bierze udział w tym przedsięwzięciu.

Nauczycielka z ogromnym zaangażowaniem mówi o projekcie i przyznaje, że choć nauczyciele i uczniowie mają znacznie więcej pracy w ciągu całego roku szkolnego, to możliwości jakie daje projekt są ogromne.

Uczniowie poznają siebie


Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.


[hidepost=0]


- Głównym celem projektu jest wypracowanie przez nauczycieli wspólnego formatu Portfolio Kariery dla młodzieży wraz z cyklem praktycznych warsztatów i kreatywnych zadań, które zostaną przeprowadzone w szkole. Młodzież uczestnicząc w różnych działaniach i praktycznych międzynarodowych warsztatach - w swojej szkole, np. spotkania skype, a także na wyjazdach - będzie miała możliwość zdobycia nowych doświadczeń, które następnie będzie opisywała w Portfolio Kariery. Zadania projektowe będą koncentrowały się na pogłębianiu samoświadomości młodych ludzi, czyli odkrywanie talentów, predyspozycji zawodowych, wewnętrznych demotywatorów, refleksji na temat samorozwoju i dostarczaniu odpowiedniej wiedzy teoretycznej i praktycznej w kontekście planowania ścieżki zawodowej - mówi Anna Matwiszyn i dodaje, że projekt jest również doskonałą okazją dla nauczycieli, by zaznajomić się z jednej strony z metodami edukacji pozaformalnej i skonfrontować doświadczenia w środowisku międzynarodowym, a z drugiej – zawrzeć znajomości, które mogą zaprocentować w przyszłości współpracą przy kolejnych projektach.

- W ramach projektu chcemy wypracować taki model doradztwa zawodowego dla uczniów z naciskiem na ich aktywność i samodzielność, który będzie możliwy do wprowadzenia w innych szkołach naszego regionu i ułatwi naszym uczniom i ich rodzicom podejmowanie jednych z najpoważniejszych decyzji – na temat wyboru własnej drogi edukacyjnej i zawodowej - mówi koordynatorka.

Pierwsza wizyta w Obornikach Śl.


W poprzednim tygodniu do miasta przyjechali  partnerzy projektu: po 4 przedstawicieli z każdej szkoły, przez większość czasu omawiali szczegóły techniczne.

Najpierw  14 stycznia cała grupa przybyła do Liceum i Gimnazjum Dwujęzycznego przy PZS w Obornikach Śląskich, gdzie oficjalnie powitali ich: dyrektor PZS – Sławomir Szypulski, starosta - Waldemar Wysocki i burmistrz Obornik – Arkadiusz Poprawa.

- Goście zostali powitani przez uczniów tradycyjnie – chlebem i solą, oglądali występy bożonarodzeniowe i folklorystyczne, bo nasi uczniowie odtańczyli krakowiaka w tradycyjnych strojach i poloneza, zachęcając do uczestnictwa również gości. Następnie zasiedli w jury konkursu dla klas liceum i gimnazjum na najlepszy układ taneczny, zawierający elementy yogi – "Powitanie słońca" i "Drzewo" w ramach warsztatu "Jak zarządzać własną energią". Po burzliwej naradzie wybrano zwycięzców – klasę I gimnazjum – 1. miejsce oraz Ib liceum – 2.miejsce. Następnego dnia zagraniczni goście odwiedzali szkoły naszego powiatu by propagować idee projektu, ale także opowiedzieć o swoich krajach i szkołach, nauczyć kilku słów w swych ojczystych językach i przeprowadzić zabawy ruchowe. Takie międzynarodowe lekcje zostały przeprowadzone w Zespole Szkół w Zawoni, Publiczym Gimnazjum im. Polskich Laureatów Nagrody Nobla w Obornikach Śląskich i w Liceum i Gimnazjum przy PZS w Obornikach. Spotkaniom towarzyszyła świetna atmosfera i wszyscy uczniowie zgodnie przyznali, że czas spędzony z zagranicznymi nauczycielami minął zbyt szybko - ocenia koordynatorka.

Na pierwsze spotkanie międzynarodowe w ramach projektu High 5 z udziałem uczniów oborniczanie pojadą już 23 lutego na Litwę do Kaisiadorys, a pod koniec kwietnia do Dalicy koło Istambułu. Wszyscy, którzy chcą zobaczyć efekty pracy uczniów mogą wejść na stronę internetową szkoły http://www.pzs-obornikislaskie.pl,  na której znajduje się odnośnik do projektu. Lekturę polecamy przede wszystkim uczniom gimnazjum, którzy w tym roku staną przed wyborem szkoły.

[/hidepost]

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do