Reklama

Tydzień Edukacji Globalnej w Powiatowym Zespole Szkół nr 1 w Trzebnicy

27/12/2014 10:05
Ideą Tygodnia, który przypadał w dniach 14 - 21 listopada jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur. Obchodom TEG patronuje Europejskie Centrum na Rzecz Współzależności i Solidarności Światowej (Centrum Północ - Południe) przy Radzie Europy.

W ramach VII edycji TEG licealistki z klasy III b o profilu europejskim przygotowały i poprowadziły warsztaty na temat bezpieczeństwa żywnościowego oraz kampanii Make Chocolate Fair!  w sześciu szkołach podstawowych  naszego  powiatu (w SP nr 2 i 3 w Trzebnicy, SP nr 2 w Obornikach Śląskich, szkołach w Radziądzu, Wiszni Małej i Zawoni) oraz w kilku klasach gimnazjum i liceum  macierzystej placówki.

Łącznie w  tygodniowych warsztatach uczestniczyło aktywnie  525 osób z zewnątrz oraz 120 uczniów i uczennic z PZS nr 1. Oprócz tego do akcji przyłączyli się nauczyciele.

Na temat Fair Trade odbyły się zajęcia na lekcjach: języka angielskiego, wiedzy o społeczeństwie, biologii i techniki.

Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.


[hidepost=0]


We środę 19 XI klasa III b sprzedawała ciasto, ze sprzedaży którego  dochód wpłacono na pomoc Ukrainie (konto PAH).W piątek natomiast Paulina Bucka i Karolina Eilmes przeprowadziły  konkurs puentujący Tydzień Edukacji Globalnej.

Kampanie informacyjne objęły swoim zasięgiem całą szkolną społeczność, włącznie z nauczycielami i nauczycielkami. Lekcje prowadzili: anglistki i angliści - Aleksandra Anklewicz, Maria Kaczmarska, Grzegorz Suseł, biolożka – Adrianna Podhorodecka, nauczyciele wiedzy o społeczeństwie: Marcin Leszczyński, Łukasz Migniewicz, nauczycielka techniki- Alicja Duliba.

Warsztaty rówieśnicze prowadziły maturzystki: Paulina Kaczmarek i Agnieszka Wrzesińska, Klaudia Brodala i Dżesika Tracz, Natalia Binkowska i Patrycja Kilińska, Kasia Piecyk i Kamila Kotara (III d).

Natalia Binkowska: Scenariusze odpowiednie dla dzieci w wieku 6-13 lat znalazłyśmy na stronach Koalicji Sprawiedliwego Handlu, PAH oraz Instytutu Globalnej Odpowiedzialności i stowarzyszenia Jeden Świat.

Patrycja Kilińska: Zmodyfikowałyśmy je nieco w zależności od potrzeb czasowych, lokalowych i wiekowych. Pracowałyśmy z różnymi dziećmi, więc musiałyśmy reagować na bieżąco i wprowadzać zmiany. W szkole w Zawoni prowadziłyśmy warsztaty dla szkoły podstawowej oraz dla gimnazjalistów. To było ciekawe doświadczenie, w którym wspierali nas nauczyciele z tamtej placówki.

Paulina Kaczmarek: Codziennie  wyruszałyśmy do sąsiednich miejscowości lub lokalnych szkół podstawowych, by przeprowadzić warsztaty dla młodszych koleżanek i kolegów. Bardzo ciepło przyjęto nas w Wiszni Małej oraz w szkole nr 2 w Obornikach Śląskich, panowała tam naprawdę fajna atmosfera. Dobrze się pracowało zarówno z dziećmi, jak i dyrekcją oraz nauczycielami.

Kamila Kotara: Warsztaty prowadziłam po raz pierwszy w życiu, podobało mi się, chciałabym je powtórzyć. Uważam, że dzieci z trzebnickich podstawówek są bardzo inteligentne i kreatywne. Nauczyciele z dwójki i trójki wspierali nas i dawali wskazówki. Pochwałom nie było końca. Jestem zadowolona, że mogłam poznać siebie w roli trenerki. Dobrze współpracowało mi się z Kasią Piecyk.

Agnieszka Wrzesińska: Początek naszych działań rozpoczął się w gabinecie dyrektorki Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 w Trzebnicy, pani Danuty Szuber, w tygodniu poprzedzającym właściwe działania. Przedstawiłyśmy nasz plan TEG 2014, który przygotowywałyśmy z wychowawczynią, panią Moniką Komisarczyk, i spotkałyśmy się z życzliwym przyjęciem oraz aprobatą. Zielone światło w szkole mamy od samego początku działalności z zakresu edukacji globalnej.

Natalia Binkowska: Zajęłam się koordynowaniem kampanii MakeChocolate Fair!, czyli tworzeniem i rozwieszaniem plakatów, zbieraniem podpisów na petycjach, nadaniem listów pisanych w związku z kampanią przez uczniów i uczennice na języku angielskim. Pomagały mi Magda Lecyk i Ania Słowińska. Magda Lecyk, Ola Jakusek, Agnieszka Szczepańska i Ola Janusiewicz zorganizowały dzień sprzedaży ciast upieczonych przez chętne z klasy osoby. Zadbały też o odpowiednie plakaty wyjaśniające cel akcji, czyli zbiórkę pieniędzy na rzecz pomocy Ukrainie, oraz wpłatę zebranej kwoty na konto PAH.

Kasia Piecyk: Duża odpowiedzialność spoczywała na Sarze Naporze oraz Oli Jakusek i Agacie Chomin. Koleżanki  zajęły się oprawą medialną naszego przedsięwzięcia. Towarzyszyły nam podczas warsztatów, robiąc zdjęcia i kręcąc film.  W klasie IIi AG krótki film podczas lekcji angielskiego o kampanii MakeChocolate Fair! nakręcił Szymon Choiński. Montażem końcowym zajęła się Sara. Filmik jest świetny! Bardzo profesjonalny.

Paulina Bucka: Puentą działań całej klasy był konkurs na temat edukacji globalnej odpowiednio dla gimnazjum i liceum. Przydzieleniem zadań wybranym uczniom, wydrukowaniem różnych informacji i ich rozwieszeniem we wszystkich miejscach szkoły, stworzeniem banku pytań, urządzeniem sali (przygotowanie map, ustawienie sprzętów, znalezienie  muzyki z krajów Południa itp.) zajęłam  się razem z Karoliną Eilmes i Gosią Wiącek.

Klaudia Brodala: Każda osoba z mojej klasy miała wkład w organizację lub przygotowanie Tygodnia Edukacji Globalnej, chociaż w tym roku klasa III b jako maturalna była zwolniona z działań dodatkowych, na rzecz szkoły czy środowiska. Postaraliśmy się jak co roku i myślę, że pozostawimy po sobie dobre wrażenie w szkole.

Dżesika Tracz: Warsztaty z dziećmi ze szkoły w Radziądzu wspominam bardzo miło. Chociaż tematyka była trudna, uczniowie i uczennice świetnie dawali sobie radę i wykonali bardzo ciekawe plakaty. Dzieci zadawały mnóstwo pytań, ponieważ zainteresował je temat bezpieczeństwa żywnościowego, a nauczyciele miło nas przyjęli.

Monika Komisarczyk, koordynatorka TEG: Od nauczycieli z naszej szkoły oraz  ze szkół, w których odbyły się warsztaty, otrzymałam budującą informację zwrotną. Moje dziewczyny spisały się na medal: były rzeczowe, dobrze zorganizowane czasowo, przygotowane metodycznie, nawiązały z dziećmi szybko kontakt, cechowała je pomysłowość i świetna organizacja warsztatu pracy (rekwizyty). Potrafiły stymulować dzieci do aktywności, umiejętnie naprowadzały na właściwy trop myślenia, uśmiechały się promiennie. Jestem z nich bardzo dumna. Atrakcyjność prowadzonych zajęć dzieci oceniły w ankietach jako bardzo wysoką (dziewczęta przeprowadzały ankietę ewaluacyjną dla własnej wiedzy, bo szczera i pozytywna informacja zwrotna potrafi uskrzydlić i pomaga się rozwijać).

Za drugą wartość tegorocznego TEG uważam bardzo udaną współpracę z moimi koleżankami i kolegami z  pracy. Cieszę się, że do współorganizowania dołączyli się nauczyciele różnych przedmiotów. Dzięki temu uczennice i uczniowie rozmawiali o bezpieczeństwie żywnościowym, spoglądając na problem z wielu perspektyw (języka angielskiego, wiedzy o społeczeństwie, biologii i techniki), młodzież doświadczyła więc holistycznego nauczania i dzięki temu lepiej zrozumiała zagadnienie. Wspólna praca dała mi poczucie satysfakcji i wzmocniła nasze relacje w gronie.

Monika Komisarczyk, polonistka i nauczycielka wiedzy o kulturze, koordynatorka Tygodnia Edukacji Globalnej w PZS nr 1 w Trzebnicy

https://www.youtube.com/watch?v=wPlZQLAZOZc&feature=youtu.be

http://new2.zawonia.edu.pl/view.php?id=607§ion=23

[/hidepost]

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do