Reklama

Co możemy zrobić, kiedy zepsuje się nam niedawno kupiona rzecz

24/11/2014 11:20
Sprzęt elektroniczny czy agd, który psuje się zaraz po zakupie, uszkodzone elementy na przykład mebli, które kupiliśmy oryginalnie zapakowane, czy też inne towary, które się psują lub są niekompletne czy wadliwe - pewnie każdemu przyszło się zmierzyć z takim problemem. Czego my, jako konsumenci możemy domagać się od sprzedawców, jakie przysługują nam prawa i jakie przepisy regulują takie kwestie - o to zapytaliśmy Barbarę Czternastek.

- Każdy, kto kupuje jakikolwiek towar zawiera ze sprzedawcą umowę zakupu. W przypadku, gdy towar jest wadliwy, czyli niezgodny z umową lub popsuje się, konsument zawsze może reklamować ten towar u sprzedawcy, bo to ze sprzedawcą zawarł umowę zakupu. Uprawniania takie daje konsumentowi ustawa konsumencka, która dokładnie reguluje uprawnienia kupującego i obowiązki sprzedawcy dotyczące reklamacji - mówi rzecznik praw konsumentów.

- Na podstawie ustawy konsument może żądać: nieodpłatnej naprawy, albo wymiany towaru na nowy. Jeżeli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, bądź narażają konsumenta na duże niedogodności, konsument ma prawo: żądać obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy, czyli zażądać zwrotu pieniędzy - wyjaśnia Barbara Czternastek i dodaje: - Jednakże konsument nie może odstąpić od umowy jeśli wada jest nieistotna.U sprzedawcy można reklamować towar w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Konsument może też składać reklamację z gwarancji, ale pod warunkiem, że taką gwarancję otrzyma. Gwarancji z reguły udziela producent. Udzielenie gwarancji jest bezpłatne, a następuje przez oświadczenie gwaranta złożone w dokumencie gwarancyjnym, bądź w reklamie. To tam konsument znajdzie prawa i obowiązki, jakie bierze na siebie gwarant, a także dowiaduje się o uprawnieniach kupującego w razie, gdy w towarze pojawi się wada. Gwarancja najczęściej dotyczy naprawy towaru w serwisie, albo wymiany wadliwego towaru na inny. Przy gwarancji obowiązuje tylko to, co zapewnia gwarant.Udzielenie gwarancji nie wyłącza uprawnień kupującego wynikających z ustawy, a to oznacza, że konsument decyduje, czy złożyć reklamację z ustawy do sprzedawcy, czy z gwarancji do producenta, czyli serwisu - wyjaśnia Barbara Czternastek.

Rzecznik dodaje, że sprawy związane z reklamacjami są czasem dość skomplikowane. Oczywiście każdy może we własnym zakresie "przestudiować" wskazane przepisy, bo jak podkreśla Barbara Czternastek, informacje, które przekazała powyżej, to tylko malutki wycinek z obowiązujących przepisów. Pamiętajmy, że w razie wątpliwości zawsze możemy skontaktować się z powiatowym rzecznikiem konsumentów, który zawsze jest na bieżąco z obowiązującymi zapisami prawa i doradzi, co zrobić w konkretnej sytuacji, bo jak podkreśla Barbara Czternastek, do każdej sprawy trzeba podchodzić indywidualnie.

Przypomnijmy, że biuro powiatowego rzecznika konsumentów mieści się w Trzebnicy przy ul.  księdza Wawrzyńca Bochenka 6. Tel. kontaktowy to (71) 387 95 08.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do