Oborniczanie od lat narzekali na kiepski stan dworca PKP. Budynek stary, obdrapany, śmierdzący, a w dodatku w środku nowa, wyremontowana toaleta - niestety zamknięta. Przejście z dziećmi, z wózkiem, czy dla starszej osoby było praktycznie nieosiągalne po wysokich, ażurowych schodach - aby dostać się na peron wiele osób musiało szukać obsługi i prosić o otworzenie przejścia służbowego. Teraz wszystko ma się zmienić. Choć teraz osoby korzystające z usług PKP na stacji w Obornikach Śl. są trochę zdezorientowane: nie ma peronu, nie wiadomo, gdzie czekać na pociąg, a wsiadanie do wagonów jest niewygodne, PKP zapewnia, że efekt końcowy będzie wart tych wszystkich niedogodności. Budynek dworca przejdzie rewitalizację, która kosztować będzie 5 mln zł. Stacja ma odzyskać swój dawny blask, (także park przylegający do dworca). Na remoncie zyskają podróżni, ale także oborniczanie, bo do części, w której kiedyś znajdował się klub przeniesie się Biblioteka Publiczna, która obecnie znajduje się w budynku Obornickiego Ośrodka Kultury. Zmiany będą ogromne, również na samej stacji. Jak mówi Bohdan Ząbek, główny specjalista wydział komunikacji i promocji w regionach z Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., trwająca obecnie przebudowa stacji Oborniki Śląskie to największa kolejowa inwestycja w tym mieście, od czasu uzyskania połączenia kolejowego, czyli od 150 lat.
Więcej przeczytasz w wydaniu papierowym lub po zalogowaniu się.
[hidepost=0]Nowy tor i przejście podziemne Pracujący ciężki sprzęt, ogromne ilości materiałów i niezliczona ilość pracowników - taki widok mogą codziennie obserwować podróżni na obornickiej stacji. Bohdan Ząbek mówi, że obecnie zasadnicze prace koncentrują się na przebudowie układu torowego. Zmodernizowany został już jeden tor, po którym prowadzony jest teraz ruch pociągów. Niestety, powoduje to niedogodności dla klientów PKP: - Odprawa podróżnych odbywa się z tymczasowego peronu nr 1. Po zakończeniu prac w Obornikach Śl. będzie jeden peron wyspowy dwukrawędziowy. Z krajobrazu stacji zniknęła już stara, wyeksploatowana żelbetowa kładka dla pieszych, zapewniająca przejście na peron wyspowy. Jej funkcję przejmie podziemne przejście o długości ok. 40 m. Żelbetowa konstrukcja tego przejścia jest już wykonana pod torem nr 1, a roboty posuwają się w kierunku ul. Spółdzielczej. Po zakończeniu prac przejście to zapewni dostęp do peronu wyspowego nie tylko od strony dworca, ale też z przeciwległej strony - od ul. Spółdzielczej. Przejście to będzie stanowiło dogodne, bezpieczne połączenie pod torami dla pieszych z obu stron miasta. Dostęp dla osób niepełnosprawnych umożliwią zamontowane windy. Nawierzchnia przejścia i schodów zostanie wykonana z kamiennych okładzin, a powierzchnia ścian będzie zabezpieczona powłoką antygraffitową - mówi Bohdan Ząbek. Odnowiony wiadukt, bo pociągi będą pędziły Gruntowniej odnowie, w trakcie prowadzonej modernizacji stacji, zostaje poddany wiadukt kolejowy nad ul. marszałka Józefa Piłsudskiego. Prace na konstrukcji trwają już od dłuższego czasu. Już kilka miesięcy temu pisaliśmy o tym, że na kierowców przejeżdżających pod wiaduktem czekają utrudnienia. - Konstrukcja obiektu składa się z trzech równoległych 15. metrowych stalowych przęseł, opartych na żelbetowych przyczółkach. Przęsła będą oczyszczone - wypiaskowane, wzmocnione oraz wymienione zostaną skorodowane elementy. Cała konstrukcja otrzyma nowe zabezpieczenie antykorozyjnie. Wzmocnione zostaną również korpusy żelbetowych przyczołów wiaduktu. Zamontowane zostaną nowe chodniki służbowe. Prace te ukończono już w torze nr 1, który jest poprowadzony, na odnowionym przęśle od strony miasta. Przęsła pod kolejnymi torami zostały zdjęte i poddawane są kolejno pracom modernizacyjnym -mówi przedstawiciel PKP. Nowy posterunek i ekrany akustyczne Aby pociągi były mniej dokuczliwe dla okolicznych mieszkańców, rozpoczęto już prace przy montażu ekranów akustycznych. - Przebudowany został przejazd od strony Pęgowa, przy którym wybudowano nowy posterunek dróżnika przejazdowego, wyposażony m.in w telewizję przemysłową i urządzenia systemu powiadamiania o zbliżających się pociągach. Prace modernizacyjne obejmują również sieć trakcyjną oraz urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego - wyjaśnia Bohdan Ząbek. Pociągi muszą jeździć teraz wolniej Przedstawiciel PKP zaznacza, że zakres prac jest bardzo szeroki. Nie da się całkowicie zamknąć "ruchu na torach" z oczywistych przyczyn - pociągi w stronę Poznania czy nad morze w ogóle by nie jeździły. Dlatego też władze PKP zadecydowały, że najpierw zostanie wyremontowany jeden tor, a potem drugi. Dzięki temu możliwe jest ciągłe utrzymywanie ruchu. - Wymaga to zachowania zwiększonych rygorów bezpieczeństwa i częstej zmiany organizacji ruchu, bo przecież na sąsiednim torze pracują ludzie. Z kolei konieczność skierowania całego ruchu pociągów na linii dwutorowej na jeden tor – powoduje zmniejszenie przepustowości i wydłużenie czasu jazdy. Mamy nadzieję, że wszystkie te niedogodności, których teraz doświadczają pasażerowie z Obornik Śląskich i pobliskich miejscowości zostaną zrekompensowane komfortem i wygodą podróżowania koleją po ukończeniu prac. Finał przebudowy stacji w Obornikach Śl. przewidziany jest na koniec bieżącego roku. Będzie nowocześnie - podobnie jak w Żmigrodzie Jak będzie wyglądała nowa stacja? - Przybliżony obraz stacji w Obornikach Śl. po przebudowie można sobie wyrobić po odwiedzeniu stacji w sąsiednim Żmigrodzie. Jest położona na tej samej linii, również objęta jest przebudową w ramach realizacji tego samego projektu. Ponieważ prace tam rozpoczęły się wcześniej, obecnie trwa końcowa faza realizacji robót i widać już wyraźnie końcowy jej efekt - zapewnia Bohdan Ząbek. Warto dodać, że przebudowa stacji w Obornikach Śl. realizowana jest w ramach projektu: "Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap II, odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 40 metrów długości będzie miało podziemne przejście, którym będzie się można dostać na peron z dwóch stron: od ul. Dworcowej i ul. Spółdzielczej[/hidepost]
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie