Każdy etap rozwoju niesie ze sobą kolejne umiejętności poznawcze i językowe. Warto więc poznać normę, aby móc samemu obserwować rozwój własnych dzieci i w porę podjąć odpowiednie działania. W obecnym systemie edukacji, dziecko ma mniej czasu na nabycie kompetencji językowych, co może skutkować w przyszłości trudnościami szkolnymi.
Drugi rok życia to dalszy rozwój słownictwa i rozumienia, co w mowie czynnej przejawia się łączeniem kilku wyrazów w proste zdania. Mowa dziecka trzyletniego nacechowana jest zmiękczeniami głosek s,z,c,dz oraz sz,ż,cz,dż, które realizuje jako ś,ź,ć,dź. Głoski takie jak: m,p,b,k,g,t,d,n,l,j,ł powinny być w tym wieku wymawiane prawidłowo.
Trzylatek zaczyna używać zaimków, pojawiają się też pytania, a zdania są coraz bardziej rozwinięte. Jest to również bardzo ważny okres, kiedy dziecko nie powinno już prezentować oburęczności.
Między czwartym a piątym rokiem życia zanika zmiękczanie głosek, pojawiają się głoski cz,dż,sz,ż. Czterolatek rozwija mowę, budując coraz bardziej rozbudowane zdania, zawierające nazwy ogólne.
Mowa pięciolatka zawiera elementy opowiadania z uwzględnieniem relacji czasowych i przestrzennych. U niektórych pięciolatków pojawia się głoska r, która może być jeszcze zamieniana na l.
Szósty rok życia to czas, kiedy system językowy powinien być ukształtowany, tak aby dziecko bez problemów mogło rozpocząć naukę szkolną.
Warto też wspomnieć , że logopeda stara się także pomóc osobom dorosłym, które chcą poprawić jakość swoich wypowiedzi lub też np. na skutek uszkodzeń mózgu utraciły kompetencje językowe i komunikacyjne.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie