Do popularyzacji tej metody w żmigrodzkim środowisku przyczyniła się kampania informacyjna związana z utworzeniem w tym mieście liceum dwujęzycznego, która miała miejsce rok temu. Kampania była merytoryczna i zakończyła się dużym sukcesem. Liceum stało się faktem. Już we wrześniu powita ono w swoich murach pierwszych uczniów, którzy będą mogli skorzystać z najlepszej oferty edukacyjnej, jaka jest możliwa. Chodzi tu o rozszerzoną liczbę godzin nauki języków obcych, małą liczbę uczniów w grupach językowych, pracę przy pomocy platform edukacyjnych, współpracę z uczelniami wyższymi, możliwość uzyskania certyfikatów językowych oraz o wiele innych zalet.
W tym samym czasie w żmigrodzkim Gimnazjum im. Macieja Rataja naukę zaczną pierwsi uczniowie uczęszczający do oddziału dwujęzycznego z prawdziwego zdarzenia. Będzie to ukoronowaniem innowacji edukacyjnej, która w bieżącym roku szkolnym zakończy swój trzyletni cykl i umożliwi wykorzystanie doświadczeń zdobytych przez te trzy lata w prowadzeniu nauczania na jeszcze wyższym poziomie - w oddziale dwujęzycznym.
Zasługi żmigrodzkiego gimnazjum we wprowadzaniu dwujęzyczności do nauczania dostrzegł i docenił Instytut Goethego z Krakowa, który w maju 2013 przysłał do tej placówki swoją ekipę filmową, aby udokumentowała te działania. Powstały dwa filmy, dzięki którym teraz inne placówki mogą korzystać z doświadczenia szkoły ze Żmigrodu.
Rok szkolny 2014/2015 będzie w Żmigrodzie z pewnością rokiem dwujęzyczności, dlatego przypomnijmy, czym jest dwujęzyczność i dlaczego warto na nią stawiać.
Nauczanie dwujęzyczne zwane także bilingwalnym, to jednoczesne nauczanie przedmiotu i języka obcego. W praktyce oznacza to, że zajęcia z przedmiotu nauczanego tą metodą prowadzone są częściowo w języku polskim, a częściowo w języku obcym. Inna nazwa tej metody to zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe lub z angielska - CLIL.
Skuteczność nauczania bilingwalnego potwierdza się w Polsce od początku lat 90, kiedy to powstały pierwsze oddziały dwujęzyczne. Obecnie takich szkół jest grubo ponad sto, a ich pełen spis znaleźć można na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE), którego jednym z zadań jest propagowanie dwujęzyczności w Polsce.
Tradycja szkół dwujęzycznych w Europie jest o wiele dłuższa, bo sięga wczesnych lat powojennych. Obecnie takie szkoły stanowią integralną część systemu edukacji w większości krajów europejskich.
Wszędzie tam, gdzie metoda ta została wprowadzona, u uczniów stwierdzono znacznie wyższy poziom kompetencji zarówno z przedmiotu, jak i z języka obcego w porównaniu z rówieśnikami nauczanymi metodami tradycyjnymi. To właśnie dzięki swojej wysokiej skuteczności szkoły dwujęzyczne cieszą się wielkim powodzeniem zarówno wśród uczniów jak i ich rodziców. Znajdują się one zawsze na czele wszelkich rankingów, ponieważ uczą języka obcego na najwyższym poziomie i pozwalają uczniom samodzielnie poruszać się w obcym obszarze kulturowo-językowym. Najbliższe takie szkoły znajdują się we Wrocławiu, Poznaniu i Lesznie.
W tym kontekście utworzenie szkoły dwujęzycznej w Żmigrodzie należy z pewnością rozumieć jako swoisty awans społeczny dla miasta i podniesienie prestiżu całej żmigrodzkiej oświaty.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie