Reklama

Harmonia wieków

05/03/2014 14:48
W 1218 r. trzebnickie cysterki, które od czasu swego przybycia zajmowały tymczasową siedzibę przy kościele św. Piotra, przeniosły się do ukończonego właśnie opactwa – było ono o wiele mniejsze niż dziś obecny klasztor (rozbudowa nastąpiła, w czasach baroku, na początku XVIII wieku). Natomiast dzień po uroczystości św. Bartłomieja, tj. 25 sierpnia 1219 r. nastąpiło uroczyste poświęcenie potężnej świątyni, której zasadniczy kształt zachował się do dnia dzisiejszego.

Z okazji konsekracji cysterskiego kościoła, odbył się w Trzebnicy zjazd duchowieństwa i możnowładców. Uczestniczyli w nim m.in. Chrystian, legat papieski na Prusy, a także biskupi poznański i wrocławski – obaj nosili imię Wawrzyniec oraz poznański - Paweł. Omawiano wtedy m.in. sprawę zorganizowania krucjaty na ziemiach pruskich i następstwa po zmarłym kilka miesięcy wcześniej arcybiskupie Henryku Kietliczu. W czasie tej uroczystości zabrzmiały po raz pierwszy na ziemiach polskich dźwięki organów.

Świątynia otrzymała jako patronów Najświętszą Marię Pannę i św. Bartłomieja Apostoła, którego kult szczególnie upodobała sobie para książęca. Była, i  pozostała, jednym z największych średniowiecznych kościołów Środkowej Europy - nawa główna ma ponad 60 metrów, a poprzeczna (transept) ponad 30 m. Zbudowana została głównie z cegły, do której surowiec – glina wydobywany był na miejscu i wypalany w pierwszej na ziemiach polskich trzebnickiej cegielni. Do budowy użyto także granitu (z okolic Strzelina) i piaskowca. Wzorów tej budowli, zdaniem prof. Jerzego Rozpędowskiego należy szukać we Francji (Mont Sainte Odile w Alzacji). Reprezentuje ona styl romański, choć z pewnymi już elementami sztuki gotyckiej.

Od dzisiejszego wyglądu trzebnickiej bazyliki tamta świątynia różniła się niewiele. Prezbiterium było nieco niższe, a po jego obu stronach znajdowały się symetrycznie dwie niewielkie kaplice. Dziś pozostała w niezmienionym kształcie zachodnia - św. Jana (ta w której adorowany jest Najświętszy Sakrament), natomiast kaplica wschodnia (kiedyś św. Piotra) została po kanonizacji św. Jadwigi przebudowana w stylu pełnego gotyku. Kościół z XIII w. miał także inną, wolnostojącą wieżę - można ją zobaczyć jeszcze na XVIII wiecznych rycinach Fryderyka Bernarda Werhnera (obecną wieżę ukończono w 1789 r.).

Główne wejście do kościoła było trójdzielne. Jedyną zachowaną jego częścią jest jeden z bocznych portali, który (po zamurowaniu podczas budowy nowej wieży) został ponownie odkryty dopiero w 1935 r. przez Alfreda Zinklera. To słynny portal dawidowy, przedstawiający króla Dawida grającego na średniowiecznym instrumencie (chrotcie) dla swojej żony Betsabe. Śp. ks. prof. Antoni Kiełbasa podkreślał często, że postacie z portalu symbolizują parę fundatorów świątyni, a tematyka muzyczna harmonię jaka panowała między książęcymi małżonkami i ich poddanymi (na portalu znajduje się także postać służącej).

Trzebnica to moje miasto rodzinne. To wielkie szczęście dorastać w cieniu tak wspaniałej budowli, jaką jest nasza bazylika. Jej prawie osiemsetletnia bryła, pełna potęgi, a zarazem harmonii jest dla mnie najpiękniejszą budowlą, jaką znam... I tak już pozostanie.

A w tym samym 1219 r., według legendy, w czasie krucjaty duńskiego króla Waldemara II Zwycięskiego do Estonii, spadła z nieba flaga Danii (Dannebrog), najstarsza spośród używanych obecnie w Europie. W tym samym roku w czasie rozejmu podczas V wyprawy krzyżowej, św. Franciszek z Asyżu spotkał się w Egipcie z sułtanem Al-Kamilem.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do