Reklama

Pendolino jeździ w Żmigrodzie

03/09/2013 16:40
Superszybki pociąg pendolino (wł. wahadełko) trafił do Polski w poniedziałek 12 sierpnia, kiedy to w obecności ministra transportu Sławomira Nowaka został on zaprezentowany polskiej publiczności. Pociąg stał na peronie III wrocławskiego Dworca Głównego, gdzie zwiedziło go aż 3,2 tys. osób.

Wcześniej pendolino odbyło długą podróż z włoskiego miasta Savigliano, gdzie znajduje się fabryka firmy Alstom, w której jest produkowany ten rozwijający prędkość 250 km/h pojazd. Co ciekawe, pendolino całą trasę pokonał ciągniony przez inne lokomotywy, a o własnych siłach zaczął jeździć dopiero w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Węglewie. Jest to jedyny tego typu obiekt w Polsce i jeden z trzech w Europie.

Do Żmigrodu pendolino trafił we wtorek 13 sierpnia. Natomiast pierwsze jazdy próbne rozpoczęły się w poniedziałek 19 sierpnia, co stało się wielkim wydarzeniem medialnym, relacjonowanym m.in. przez telewizję TVN24, której śmigłowiec krążył przez cały dzień nad Żmigrodem i okolicami.

W tym dniu od godzin porannych trwało pod okiem specjalistów z firmy Alstom bardzo intensywne szkolenie teoretyczne 14 maszynistów PKP InterCity, po czym od godziny 14 odbyły się pierwsze próbne jazdy, początkowo z minimalną prędkością. Pendolino za każdym razem ma do pokonania pętlę o długości 7,72 km, co zajmuje mu obecnie ok. 5 minut.

Z reguły jazdy próbne liczącego 7 wagonów I i II klasy elektrycznego zespołu trakcyjnego odbywają się w godz. 14–22, a pojazd wykonuje przejazdy seriami, po 3–4 rundy. Po dwóch dniach intensywnego szkolenia rozpoczęły się regularne jazdy pendolino, podczas których testuje się całą elektronikę, radio, hamulce, współpracę z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym oraz działanie pentografu, czyli odbieraka prądu, który styka się z liniami elektrycznymi zawieszonymi nad torem. Maszyniści sprawdzają też manewr zatrzymywania pociągu oraz jazdę po łukach z dużą prędkością. Warto zaznaczyć, że na jednym z prostych odcinków toru, o długości 1314 m, pendolino może rozpędzić się do 160 km/h.

Badania w ośrodku eksperymentalnym w Węglewie potrwają do połowy października. Na 28 sierpnia zapowiedziano konferencję prasową, podczas której być może padnie deklaracja kierownictwa ośrodka doświadczalnego o zorganizowaniu Dnia Otwartego, kiedy to mieszkańcy Żmigrodu i okolic będą mogli z bliska podziwiać pociąg i jego wnętrze. Burmistrz Żmigrodu Robert Lewandowski zapowiedział, że dołoży wszelkich starań, by te mgliste na razie zapowiedzi stały się faktem w najbliższych tygodniach.

Od połowy października pendolino będzie testowany na odcinku testowym w Nowym Sączu, gdzie podczas nocnych jazd pokonywał będzie ostre zakręty i wzniesienia. Później przejdzie jeszcze testy na torach, po których będzie jeździł w przyszłości; w pierwszej kolejności na 224-kilometrowej Centralnej Magistrali Kolejowej (Grodzisk Mazowiecki–Zawiercie), gdzie podjęta będzie próba pobicia rekordu prędkości na polskich torach, wynoszącego 250,1 km/h. Te badania potrwają do końca stycznia.

Pendolino zacznie regularne kursy w grudniu 2014 r. na trasach łączących Warszawę z Bielskiem-Białą, Gdynią, Gliwicami, Katowicami, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do