Superszybki pociąg pendolino (wł. wahadełko) trafił do Polski w poniedziałek 12 sierpnia, kiedy to w obecności ministra transportu Sławomira Nowaka został on zaprezentowany polskiej publiczności. Pociąg stał na peronie III wrocławskiego Dworca Głównego, gdzie zwiedziło go aż 3,2 tys. osób.
Wcześniej pendolino odbyło długą podróż z włoskiego miasta Savigliano, gdzie znajduje się fabryka firmy Alstom, w której jest produkowany ten rozwijający prędkość 250 km/h pojazd. Co ciekawe, pendolino całą trasę pokonał ciągniony przez inne lokomotywy, a o własnych siłach zaczął jeździć dopiero w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Węglewie. Jest to jedyny tego typu obiekt w Polsce i jeden z trzech w Europie.
Do Żmigrodu pendolino trafił we wtorek 13 sierpnia. Natomiast pierwsze jazdy próbne rozpoczęły się w poniedziałek 19 sierpnia, co stało się wielkim wydarzeniem medialnym, relacjonowanym m.in. przez telewizję TVN24, której śmigłowiec krążył przez cały dzień nad Żmigrodem i okolicami.
W tym dniu od godzin porannych trwało pod okiem specjalistów z firmy Alstom bardzo intensywne szkolenie teoretyczne 14 maszynistów PKP InterCity, po czym od godziny 14 odbyły się pierwsze próbne jazdy, początkowo z minimalną prędkością. Pendolino za każdym razem ma do pokonania pętlę o długości 7,72 km, co zajmuje mu obecnie ok. 5 minut.
Z reguły jazdy próbne liczącego 7 wagonów I i II klasy elektrycznego zespołu trakcyjnego odbywają się w godz. 14–22, a pojazd wykonuje przejazdy seriami, po 3–4 rundy. Po dwóch dniach intensywnego szkolenia rozpoczęły się regularne jazdy pendolino, podczas których testuje się całą elektronikę, radio, hamulce, współpracę z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym oraz działanie pentografu, czyli odbieraka prądu, który styka się z liniami elektrycznymi zawieszonymi nad torem. Maszyniści sprawdzają też manewr zatrzymywania pociągu oraz jazdę po łukach z dużą prędkością. Warto zaznaczyć, że na jednym z prostych odcinków toru, o długości 1314 m, pendolino może rozpędzić się do 160 km/h.
Badania w ośrodku eksperymentalnym w Węglewie potrwają do połowy października. Na 28 sierpnia zapowiedziano konferencję prasową, podczas której być może padnie deklaracja kierownictwa ośrodka doświadczalnego o zorganizowaniu Dnia Otwartego, kiedy to mieszkańcy Żmigrodu i okolic będą mogli z bliska podziwiać pociąg i jego wnętrze. Burmistrz Żmigrodu Robert Lewandowski zapowiedział, że dołoży wszelkich starań, by te mgliste na razie zapowiedzi stały się faktem w najbliższych tygodniach.
Od połowy października pendolino będzie testowany na odcinku testowym w Nowym Sączu, gdzie podczas nocnych jazd pokonywał będzie ostre zakręty i wzniesienia. Później przejdzie jeszcze testy na torach, po których będzie jeździł w przyszłości; w pierwszej kolejności na 224-kilometrowej Centralnej Magistrali Kolejowej (Grodzisk Mazowiecki–Zawiercie), gdzie podjęta będzie próba pobicia rekordu prędkości na polskich torach, wynoszącego 250,1 km/h. Te badania potrwają do końca stycznia.
Pendolino zacznie regularne kursy w grudniu 2014 r. na trasach łączących Warszawę z Bielskiem-Białą, Gdynią, Gliwicami, Katowicami, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie