Odpady segregowane, będą wywożone w następujących odstępach czasowych:
1 raz w miesiącu: szkło w tym bezbarwne i kolorowe, opakowania wielomateriałowe w tym z tworzyw sztucznych oraz metal, papier i tektura, odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone;
2 razy w miesiącu: meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony – 2 razy w roku, zużyte baterie i akumulatory;
2 razy w roku: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
1 raz na dwa miesiące: przeterminowane leki i chemikalia.
Z nieruchomości niezamieszkałych odbiór odpadów komunalnych odbywać się będzie na zgłoszenie.
Odpady wielkogabarytowe, sprzęt elektroniczny itd. będzie można oddawać w PSZOK-u, czyli Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Nowy obiekt ma powstać w Krościnie Małej, ale jest jeszcze w przygotowaniu.
Kto będzie odbierał śmieci?
Nie wiadomo jeszcze, kto będzie odbierał śmieci w gminie Prusice. W chwili obecnej ogłoszony został II przetarg nieograniczony. Jak mówią urzędnicy, pierwszy przetarg został unieważniony, ponieważ cena zaoferowana przez wykonawcę przekracza kwotę, jaką gmina zamierza przeznaczyć na realizację tego zadania. Dla mieszkańców nie ma to jednak większego znaczenia, ponieważ, o ile kwota podana przez oferenta nie będzie drastycznie wyższa, opłata, jaką ustaliła Rada Miasta i Gminy powinna zostać bez zmian.
Ile zapłacimy?
Wysokość stawek ustalona została w Uchwale nr XLVIII/300/13 Rady Miasta i Gminy Prusice z dnia 30 stycznia 2013 roku. Ustalono stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 16 zł miesięcznie od mieszkańca oraz niższą stawkę opłaty, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny w wysokości 8 zł miesięcznie od mieszkańca.
W przypadku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy ustalono stawkę opłaty za pojemnik: o pojemności 60 litrów (L) – w wysokości 7,35 zł, o pojemności 110 L – w wysokości 13,4 zł, o pojemności 120 L – w wysokości 14,7 zł, o pojemności 240 L – w wysokości 29,4 zł, o pojemności 1100 L – w wysokości 134,2 zł, o pojemności 5 m sześc. - w wysokości 610 zł, o pojemności 7 m sześc. - w wysokości 854 zł, o pojemności 10 m sześc. – w wysokości 1220 złotych.
Jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny ustala się o 50% niższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za pojemnik, niż w przypadku śmieci niesegregowanych. Tak więc mieszkańcy, którzy zdecydują się na segregowanie zapłacą stawki o połowę niższe niż te podane wyżej.
Jak regulować opłaty?
Ustalono, iż opłaty będą uiszczane co 2 miesiące. Pierwsza opłata za lipiec i sierpień ma być wniesiona (bez wezwania!) do 10 sierpnia2013 roku. Kolejne opłaty będą należy wnosić każdorazowo za okres 2 miesięcy bez wezwania, w terminach do: 10 listopada, 10 stycznia 2014 r., 10 marca, 10 maja, 10 lipca, 10 września – począwszy od 10 listopada 2013 r. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi mieszkańcy uiszczać będą na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy w Prusicach. szczegółowe informacje można znaleźć na stronie BIP-u, w uchwale nr XLVIII/301/13 Rady Miasta i Gminy Prusice z dnia 30 stycznia 2013 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy Prusice.
Czy trzeba zmieniać kubły na nowe?
Właściciel nieruchomości obowiązany jest do wyposażenia jej w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych, uwzględniając częstotliwość ich wywozu. Minimalną pojemność pojemników przedstawiono w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Prusice. Z ankiet jakie miasto przeprowadziło pod koniec roku wynika, że około 80 proc. mieszkańców ma własne kubły. Ci, którzy tylko dzierżawili pojemniki na odpady od różnych firm, będą musieli zakupić nowe pojemniki. Z wyliczeń urzędników wynika, że średnio mieszkaniec wyprodukuje 30 litrów odpadów miesięcznie. Tą wartością należy się kierować przy zakupie pojemnika na odpady. Ilość osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym, należy przemnożyć przez 30 i wtedy otrzymamy orientacyjną pojemność pojemnika, jaki powinien stanąć przy naszej posesji.
Co jeśli śmieci będzie więcej niż miejsca w kuble?
Przedsiębiorca wyłoniony w przetargu będzie zobowiązany do odbioru całej masy odpadów komunalnych wytworzonych przez właścicieli nieruchomości gromadzonych w sposób nieselektywny (zmieszanych odpadów komunalnych), zbieranych w pojemnikach/kontenerach oraz czarnych workach przeznaczonych na odpady komunalne (tzw. nadwyżka) składowanych obok pojemnika w dniu jego odbioru; jak również w sposób selektywny (segregowanych odpadów komunalnych), zbieranych w pojemnikach/workach. To wszystko bez dodatkowych opłat.
Segregowane śmieci w worki czy pojemniki?
Właściciel nieruchomości może wyposażyć nieruchomość w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub zbiórka może być prowadzona w workach (do selektywnej zbiórki), które właściciel nieruchomości zamieszkałej otrzyma bezpłatnie od przedsiębiorcy wyłonionego w przetargu.
Jak segregować śmieci?
Przedsiębiorca wyłoniony w przetargu zobowiązany będzie wyposażyć przez cały okres świadczenia usługi będącej przedmiotem zamówienia każdą nieruchomość zamieszkałą w odpowiednią ilość i rodzaj worków z folii przystosowanych do selektywnej zbiórki odpadów tj: kolor niebieski – do gromadzenia odpadów z papieru i tektury, kolor żółty – do gromadzenia odpadów metalu, opakowań wielomateriałowych i tworzyw sztucznych (np. opakowania po mleku, butelki plastikowe, opakowania plastikowe), kolor zielony – do gromadzenia opakowań ze szkła, kolor brązowy - do gromadzenia odpadów ulegających biodegradacji, odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji.
Kto będzie kontrolował czy dobrze segregujemy?
Firma wyłoniona w przetargu będzie informować urzędników o przypadkach nadużyć czyli będzie sprawdzać, czy faktycznie segregujemy śmieci. W przypadku odbioru odpadów zmieszanych z nieruchomości, której właściciel oświadczył, że odpady będą segregowane burmistrz po przeprowadzeniu czynności kontrolnych może wydać decyzję o wysokości opłaty innej niż była deklarowana przez mieszkańca i wtedy taki mieszkaniec zapłaci stawkę taką, jakby śmieci nie segregował.
Deklaracje trzeba złożyć
Choć termin składania deklaracji minął już dawno, ale niektórzy mieszkańcy jeszcze ich nie złożyli. Ci, którzy tego nie zrobili, powinni uczynić to jak najszybciej. Najpierw sołtysi otrzymają informację, kto nie złożył deklaracji i będą informowali mieszkańców. Jeśli to nie pomoże, wobec prusiczan będą wszczynane postępowania administracyjne. Urzędnicy będą również sprawdzać (i w razie potrzeby wyjaśniać) czy ilość osób podanych w deklaracji zgadza się z ilością osób zamieszkujących daną nieruchomość.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie