Reklama

Sukces trzebnickich gimnazjalistów w ogólnopolskim konkursie historycznym

26/06/2013 09:15
W oparciu o informacje oraz ilustracje zawarte w książce pt. "Pamięć nieustająca" (opisujące współczesną historię Polski), uczniowie musieli napisać opowiadanie dotyczące wybranego wydarzenia. Tę opowieść mogli przedstawić w dowolnie wybrany sposób, np. pisząc scenariusz do filmu wojennego, przygotowując reportaż lub pracę artystyczną.

Jeszcze zanim uczniowie poznali oficjalne wyniki, otrzymali wyróżnienie od organizatora konkursu, za najwięcej nadesłanych prac z jednej szkoły. Fundacja "Ostoja przy Wiśle",  zorganizowała gimnazjalistom spotkanie z Zygmuntem Walkowskim. To wybitny historyk i specjalista od ikonografii, nazywany detektywem zdjęć. Opowiadał uczniom na czym polega jego praca i jak ważny jest nawet najdrobniejszy szczegół w odkrywaniu dawnej historii. Przekonywał, że bardzo pomocne są przy tym archiwalne zdjęcia. W trakcie swojej prezentacji przestawił kilka interesujących odkryć.

Wyniki konkursu "Pamięć nieustająca" zostały ogłoszone niedawno. Jak nas poinformował Łukasz Migniewicz, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w PZS nr 1, który przygotowywał uczniów do konkursu, to właśnie jego wychowankowie zdobyli najwięcej nagród. Sukcesem jest również i to, że szkoła zdobyła nagrodę główną.

Docenieni za...


Dokument, scenariusz filmowy, reportaż, praca artystyczna i album - to kategorie, w których pierwsze miejsca zdobyli gimnazjaliści. Sandra Kułakowska, Justyna Bargiel, Aneta Bargiel, Marcelina Gabrych z klasy I b, zdaniem jurorów napisały najlepszy dokument. Dziewczyny zdecydowały się opisać bitwę pod Verdun w czasie I wojny światowej. Głównym jej wątkiem jest opowieść o braciach bliźniakach, walczących po przeciwnych stronach...W miarę opisu bitwy, ich losy się coraz bardziej komplikują, a akcja staje się wielowątkowa. Autorki nad swoją pracą pracowały zaledwie  jeden dzień, potem ta opowieść przeszła "korektę" nauczycieli historii i języka polskiego.

Małgorzata Idziak, Karolina Pęczek, Karolina Krawczyńska z klasy  I c, również zdobyły I miejsce za świetnie napisany scenariusz filmowy.  - Najpierw miałyśmy napisać o Smoleńsku i Katyniu, zebrałyśmy materiał, jednak na 2-3 dni przed terminem oddania prac stwierdziłyśmy, że jest jeszcze wiele niewyjaśnionych spraw związanych z tym tematem. Zdecydowałyśmy się więc na napisanie scenariusza pt. "Zmowa". To opowieść o oficerze, właścicielu zakładu kamieniarskiego i radnym miejskim, stawiających tablicę, przy której będzie można oddawać cześć w czasie ważnych uroczystości lub hołd poległym bohaterom - opisuje scenariusz Karolina. - Otrzymałem informację, że być może na podstawie tego scenariusza zostanie nakręcona etiuda filmowa - dodał  nauczyciel Łukasz Migniewicz.

Wyróżnienie za wykonany album otrzymały: Małgorzata Pawlaczek, Klaudia Chabińska, Karolina Kwiatkowska z klasy I d. Pomysłem dziewcząt było odtworzenie historii staruszki, która jako 13-letnia dziewczynka korespondowała ze swoim ojcem, który  był żołnierzem na froncie. - Niestety nasza historia nie kończy się dobrze, ponieważ tato tej dziewczynki nie wrócił z wojny do domu - opowiada Małgosia. Aby bardziej uwiarygodnić swą opowieść uczennice wklejały do albumu listy pisane na maszynie. Dziewczynka z ich opowieści jest ich równolatką i autorki starały się "przelać" w tę postać swoje własne emocje.

Najlepszy zdaniem jurorów reportaż napisali: Maja Walczak, Jaromir Wiński, Klaudia Pęczek i Michał Czyż z klasy I c. Opisując swój pomysł na ten tekst powiedzieli, że wyobrazili sobie kobietę, która przechodzi po zbombardowanej Warszawie; odwiedza zniszczone ulice i miejsca. Każdy z uczestników projektu przygotował wybrany fragment reportażu, a potem "sklejono" całość. - Niezwykle pomocna przy napisaniu tej opowieści okazała się książka "Pamięć nieustająca" oraz znaleziona, dawna mapa przedwojennej Warszawy. Dla wzbogacenia tekstu, uzupełnialiśmy go wybranymi wierszami - powiedzieli autorzy podsumowując swój reportaż.

Wyróżnienie w konkursie zdobyła także  zbiorowa praca uczniów z klasy I c: Małgorzaty Steczkiewicz, Natalii Skrzypek, Alicji Frąckowiak i Szymona Pilipa. Swoją opowieść, wybraną po przeczytaniu książki postanowili zilustrować za pomocą artystycznych środków wyrazu. Napisaną historię "zatrzymali" w specjalnie przygotowanej butelce, zachowanej w starej skrzyni. W środku znajdował się nadpalony papier z odręcznie opisanymi wydarzeniami z dawnych lat.

Na koniec nie pozostaje nam nic innego, jak tylko serdecznie pogratulować zwycięstwa uczniom i ich nauczycielowi. Czy wyniki konkursu sprawią, że młodzież "połknie historycznego bakcyla"? Czas pokaże...

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do