Sesja Rady Gminy Zawonia w poniedziałek 22 października była ostatnią, na którą projekty uchwał przygotował wójt Andrzej Faraniec, odwołany z funkcji mocą zarządzenia zastępczego wydanego przez wojewodę dolnośląskiego 20 września. Tak się bowiem składa, że już dwa dni po sesji, tj. we wtorek 24 października, upływał 30-dniowy termin na złożenie przez Radę Gminy ewentualnej skargi na zarządzenie zastępcze wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Z tej możliwości członkowie komisji rewizyjnej, w której zasiada m.in. przewodnicząca rady Dorota Worotniak, jednak nie skorzystali, zgadzając się tym samym na uprawomocnienie się zarządzenia wojewody, wydanego po trzykrotnym uchyleniu się radnych od podjęcia uchwały o wygaszeniu mandatu wójta w wyniku utraty prawa wybieralności. Prawo to wójt utracił po skazaniu go 14 lutego przez sąd rejonowy w Trzebnicy na karę 1 roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na 2 lata, za składanie fałszywych oświadczeń majątkowych.
Sam wójt na sesji był nieobecny, a tematu wygaszenia jego mandatu nie podjął żaden członek Rady Gminy. Jednym słowem 22-letnia era rządów Farańca zakończyła się w ciszy i bez medialnego szumu, który towarzyszył gminie od kilku długich miesięcy.
Najniższa stawka w powiecie
Radni skupili się za to całkowicie na sprawach dotyczących najbliższej przyszłości. W bloku głosowań przyjęli więc kilka uchwał ustalających wysokość najważniejszych podatków lokalnych i taryf. Wcześniej jednak zebrały się komisje stałe rady, a więc komisja rolnictwa i komisja budżetowa, które po dyskusji przyjęły bez uwag zaproponowane projekty uchwał.
Jako pierwszą radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w sprawie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę, która ma obowiązywać od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. Mieszkańcy płacić będą stawkę 2,50 zł +VAT za 1 m sześc. wody, do której trzeba doliczyć stałą opłatę kwartalną (abonamentową) w wysokości 5,23 zł +VAT. Opłatę abonamentową płaci się w opisanej wysokości bez względu na ilość dostarczonej wody, a obie stawki wyliczone zostały tak, by służyły do pokrycia w całości kosztów wyprodukowania wody i utrzymania sieci wodociągowej. Na koszty funkcjonowania sieci wodociągowej składają się koszty dostarczenia energii, usuwania skutków awarii urządzeń, zakup materiałów, opłata za korzystanie ze środowiska (czyli pobór wód podziemnych) i koszty pracownicze. Jak podkreślił sekretarz gminy Robert Borczyk, taryfa za dostarczanie wody jest najniższa w powiecie trzebnickim i została przygotowana tak, by obciążenia z tego tytułu dla mieszkańców były jak najmniej uciążliwe.
Rosną podatki lokalne
Niestety nie udało się utrzymać na dotychczasowym poziomie stawek podatków lokalnych i opłat, a więc podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości i od środków transportu. Zostały one zmienione tak, by został utrzymany rozmach inwestycyjny w gminie i nie rosło ponad miarę zadłużenie.
Radni również w tym przypadku nie mieli żadnych wątpliwości i uchwały przyjęli jednogłośnie. Przyjęto także uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny i leśny oraz wzorów formularzy, informacji o nieruchomościach i deklaracji na podatek od nieruchomości.
Bardzo ważny w gminie Zawonia podatek rolny będzie wyliczany na podstawie ceny 1 kwintala żyta określonej na 52 zł. Z kolei duże zmiany zaszły w podatkach od nieruchomości. I tak, w 2013 r. mieszkańcy gminy płacić będą 0,73 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych lub ich części; 22,82 zł od 1 m kw. powierzchni budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż rolnicza lub leśna oraz od części budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej; 10,65 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej lub ich części zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym.
Za budynki związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych właściciele zapłacą 4,63 zł od 1 m kw. powierzchni, a od budynków pozostałych lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego 7,66 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej. Od budowli trzeba zapłacić podatek w wysokości 2 proc. ich wartości, a od gruntów odpowiednio: 0,88 zł od 1 m kw. powierzchni użytkowej (działalność gospodarcza), 4,51 zł od 1 ha powierzchni (zbiorniki wodne, retencyjne lub elektrownie wodne) i 0,36 zł od 1 m kw. w pozostałych przypadkach.
Tradycyjnie już bardzo zróżnicowane są podatki od środków transportu. I tak opłata od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony do 12 ton wynosi od 360 do 690 zł, od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 12 ton wynosi od 650 zł do 890 zł (pojazdy od dwóch osiach) i od 1090 zł do 2060 zł (pojazdy o czterech osiach lub więcej). Podatek od ciągników siodłowych i balastowych wynosi od 950 zł w przypadku dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów do 5,5 tony, do 1460 zł dla pojazdów od 9 do 12 ton. W przypadku zestawów cięższych podatek wynosi od 440 zł (dwie osie) do 2170 (trzy osie). Od przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton podatek wynosi 860 zł, natomiast dla cięższych niż 12 ton podatek rośnie do 1460 zł w przypadku zestawów trzyosiowych. Właściciele autobusów zapłacą za to podatek w wysokości odpowiednio 1090 zł (autobus zabierający mniej niż 30 osób) i 1460 zł (więcej niż 30 osób).
Podczas trwającej zaledwie 30 minut sesji radni zaakceptowali również niewielkie zmiany w tegorocznym budżecie, jak również wyrazili zgodę na przystąpienie do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla jednej z działek w Pstrzejowicach.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie