Reklama

Burmistrz chce zapłacić ze ten budynek prawie 8 mln zł! Czy warto?

Dlaczego Gmina Trzebnica chce wydać prawie 8 mln zł na kupno budynku, który od wielu lat stoi pusty? Jakie plany ma burmistrz i czy mają one sens ekonomiczny?

Na poniedziałek, burmistrz Marek Długozima wniósł o pilne zwołanie sesji nadzwyczajnej. Dla radnych było to duże zaskoczenie, bo przecież sesja była tydzień temu. Z jednej strony do budżetu wprowadzono pieniądze, które między innymi miały pójść na kanalizację, ale z drugiej strony budżetu wpisano wydatek na przejmowanie gruntów w kwocie około 7,8 miliona złotych.

Radni dziwili się i pytali, co tym razem szykuje im włodarz. Po chwili okazało się, że burmistrz chce skorzystać z prawa pierwokupu i zamierza zakupić od sióstr Boromeuszek budynek, w którym kiedyś mieściło się sanatorium, a ostatnio prywatna szkoła. Chodzi o budynek zlokalizowany przy skate parku, który od kilku lat stoi pusty i niszczeje. Siostry próbowały go sprzedać, ale nie było chętnych.

- Jak można kupować taki obiekt bez jakiejś ekspertyzy? Czy gmina nie ma pilniejszych potrzeb? Czy faktycznie jest to tyle warte czy może 2 mln? - to tylko niektóre pytania radnego Krzysztofa Śmiertki.

Więcej szczegółów o kulisach tej transakcji napiszemy w najbliższym numerze Nowej Gazety Trzebnickiej. Pytań i wątpliwości jest wiele.

Zachęcamy do wyrażania swoich opinii na ten temat.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Cyryl Czarzasty - niezalogowany 2021-11-29 16:10:23

    Witam, wydawaniu publicznych pieniędzy z budżetu gminy decyduje Rada Gminy z burmistrzem na czele. Jednym z zadań Gminy jest przede wszystkim zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Pytanie, czy taka potrzeba występuje? Tu już odpowiedz należy do rady Gminy. Następnie: Gmina dla sprawdzenia faktycznej ceny budynku musi najpierw zlecić wykonanie operatu szacunkowego nieruchomości osobie niezwiązanej z żadną ze stron postępowania. Zgodnie z ustawa zamówień publicznych - czyli w formie przetargu. W granicach określonych stosowną uchwałą rady gminy, która określa zasady nabywania nieruchomości oraz z uwzględnieniem zabezpieczonego poziomu środków w planie finansowym jednostki istnieje daleko idąca autonomia stron transakcji w zakresie ustalenia ceny transakcyjnej. Wartość nieruchomości ustalona wg operatu szacunkowego rzeczoznawcy majątkowego jest w praktyce jedynie punktem wyjścia do negocjacji cenowych. Może ona być po zaakceptowaniu przez obie strony faktyczną ceną, ale nie musi nią być. Jeżeli więc przedmiotem transakcji ma być niezbędna z punktu widzenia interesów gminy nieruchomość to wartość rynkową nieruchomości stanowi najbardziej prawdopodobna jej cena, możliwa do uzyskania na rynku, określona z uwzględnieniem cen transakcyjnych przy przyjęciu następujących założeń: 1) strony umowy były od siebie niezależne, nie działały w sytuacji przymusowej oraz miały stanowczy zamiar zawarcia umowy; 2) upłynął czas niezbędny do wyeksponowania nieruchomości na rynku i do wynegocjowania warunków umowy. Gmina ma więc nie tylko prawo, ale i obowiązek prowadzenia negocjacji cenowych (z punktem wyjścia ceny oszacowania) tak, aby zaplanowany efekt uzyskać przy minimalnych nakładach, a cena może się w ich trakcie ustalić w sposób pierwotnie nieprzewidywalny i często oderwany od wycen rzeczoznawców. Uzasadnienie Zasady gospodarki finansowej gmin, w tym zasady regulujące nabywanie nieruchomości, określają: - ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) - dalej u.f.p. ; - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616 z późn. zm.) ; - ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) - dalej u.g.n. ; - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) - dalej u.s.g. W pierwszym rzędzie należy przestrzegać zasady, iż kierownicy państwowych jednostek budżetowych (analogiczne zasady powinny być stosowane w odniesieniu do samorządowego sektora) dokonują wydatków do wysokości kwot ujętych w planie finansowym jednostki, przeznaczonych na dany cel lub zadanie, a wydatki powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z poczynionych nakładów. Z kolei art. 44 u.f.p. wskazuje, iż wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; Jednocześnie (art. 46 ust. 1 u.f.p. ) jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich, z zastrzeżeniem art. 136 ust. 4 i art. 153 u.f.p. Aktem o charakterze szczególnym jest tu u.s.g. określająca m.in. kompetencje zastrzeżone dla rady gminy. W myśl tych postanowień do właściwości rady gminy zastrzeżono m.in. wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej, przy czym do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 9 u.s.g. ). W sensie kompetencyjnym na podstawie określonych przez radę gminy zasad nabywania nieruchomości należy dokonać stosownych zapisów w planie finansowym i w granicach zaplanowanych na ten cel wydatków istnieje swoboda podejmowania decyzji. Z kolei w odniesieniu do zasad ustalania akceptowalnej ceny nabywanej nieruchomości zastosowanie znajdą przepisy u.g.n. , a w szczególności jej art. 149-156. W odniesieniu do kontrasygnaty skarbnika jego podpis nie naruszy zasad określonych w art. 44 u.f.p. jeżeli: - nabyto nieruchomość na zasadach określonych stosowna uchwałą rady gminy; - środki na ten cel są zabezpieczone w planie finansowym. Nadmienić tu należy, iż złożenie podpisu przez głównego księgowego (skarbnika) oznacza wyłącznie: - brak zastrzeżeń do merytorycznej prawidłowości operacji i jej zgodności z prawem; - brak zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji; - iż zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym oraz harmonogramie dochodów i wydatków, a jednostka posiada środki na ich pokrycie. Czytaj więcej na Prawo.pl: W granicach określonych stosowną uchwałą rady gminy, która określa zasady nabywania nieruchomości oraz z uwzględnieniem zabezpieczonego poziomu środków w planie finansowym jednostki istnieje daleko idąca autonomia stron transakcji w zakresie ustalenia ceny transakcyjnej. Wartość nieruchomości ustalona wg operatu szacunkowego rzeczoznawcy majątkowego jest w praktyce jedynie punktem wyjścia do negocjacji cenowych. Może ona być po zaakceptowaniu przez obie strony faktyczną ceną, ale nie musi nią być. Jeżeli więc przedmiotem transakcji ma być niezbędna z punktu widzenia interesów gminy nieruchomość to wartość rynkową nieruchomości stanowi najbardziej prawdopodobna jej cena, możliwa do uzyskania na rynku, określona z uwzględnieniem cen transakcyjnych przy przyjęciu następujących założeń: 1) strony umowy były od siebie niezależne, nie działały w sytuacji przymusowej oraz miały stanowczy zamiar zawarcia umowy; 2) upłynął czas niezbędny do wyeksponowania nieruchomości na rynku i do wynegocjowania warunków umowy. Gmina ma więc nie tylko prawo, ale i obowiązek prowadzenia negocjacji cenowych (z punktem wyjścia ceny oszacowania) tak, aby zaplanowany efekt uzyskać przy minimalnych nakładach, a cena może się w ich trakcie ustalić w sposób pierwotnie nieprzewidywalny i często oderwany od wycen rzeczoznawców. Uzasadnienie Zasady gospodarki finansowej gmin, w tym zasady regulujące nabywanie nieruchomości, określają: - ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) - dalej u.f.p. ; - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616 z późn. zm.) ; - ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) - dalej u.g.n. ; - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) - dalej u.s.g. W pierwszym rzędzie należy przestrzegać zasady, iż kierownicy państwowych jednostek budżetowych (analogiczne zasady powinny być stosowane w odniesieniu do samorządowego sektora) dokonują wydatków do wysokości kwot ujętych w planie finansowym jednostki, przeznaczonych na dany cel lub zadanie, a wydatki powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z poczynionych nakładów. Z kolei art. 44 u.f.p. wskazuje, iż wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu celów, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; Jednocześnie (art. 46 ust. 1 u.f.p. ) jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich, z zastrzeżeniem art. 136 ust. 4 i art. 153 u.f.p. Aktem o charakterze szczególnym jest tu u.s.g. określająca m.in. kompetencje zastrzeżone dla rady gminy. W myśl tych postanowień do właściwości rady gminy zastrzeżono m.in. wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej, przy czym do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 9 u.s.g. ). W sensie kompetencyjnym na podstawie określonych przez radę gminy zasad nabywania nieruchomości należy dokonać stosownych zapisów w planie finansowym i w granicach zaplanowanych na ten cel wydatków istnieje swoboda podejmowania decyzji. Z kolei w odniesieniu do zasad ustalania akceptowalnej ceny nabywanej nieruchomości zastosowanie znajdą przepisy u.g.n. , a w szczególności jej art. 149-156. W odniesieniu do kontrasygnaty skarbnika jego podpis nie naruszy zasad określonych w art. 44 u.f.p. jeżeli: - nabyto nieruchomość na zasadach określonych stosowna uchwałą rady gminy; - środki na ten cel są zabezpieczone w planie finansowym. Nadmienić tu należy, iż złożenie podpisu przez głównego księgowego (skarbnika) oznacza wyłącznie: - brak zastrzeżeń do merytorycznej prawidłowości operacji i jej zgodności z prawem; - brak zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów dotyczących tej operacji; - iż zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym oraz harmonogramie dochodów i wydatków, a jednostka posiada środki na ich pokrycie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Czytający - niezalogowany 2021-11-29 16:30:46

    Cyryl ... A czy nie łatwiej ci wkleić link do tego artykułu? Przecież dwukrotnie wkleiłes tu artykuł dot.wykupu gruntu (bez tytułu!) a z artykułu Nowej wynika że chodzi o wykonanie pierwokupu a nie o zakup gruntu. To zupełnie inny tryb.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wr - niezalogowany 2021-11-29 18:41:15

    Jest wiele niejasności i pytań?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wisznia Mała - niezalogowany 2021-11-29 20:03:15

    Oj, dajcie proszą szansę Dlugozimie sie sfotografować jak będzie podpisywal akt notarialny....A może dodatkowo wystąpi znana muzyczka, wrocławsko-trzebnicka, która wszystkich wzruszyła.....Ach jak może byc ślicznie.....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Antynazista - niezalogowany 2021-11-29 20:17:44

    Wszystkie budynki skradzione Polsce przez zdrajcow i okupanta Pedofilskiego powinny być znacionalizowane

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • kukuryku - niezalogowany 2021-11-29 22:32:55

    antynazista-Komu skradziono ? Chyba tobie mózg zdewastowano bo widać że go nie masz , z resztą nigdy nic nie miałeś , jak widać ? Wiesz gówno ma wartość jak jest w kupie !!!!!!.A nie jak jest odosobnione!!!

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ,,/ - niezalogowany 2021-11-29 22:26:15

    to jest zabytek a gmina pożniej może dostać , dofinansowanie na remont więcej niż by zapłaciła w rezultacie może wyjść na tym na zero , a może z małym plusem....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • "i - niezalogowany 2021-11-30 07:04:25

    Dajmy szansę redakcji i radnym z opozycji na przeprowadzenie śledztwa :))) już je wszczęli ! ci zawsze będą szukać drugiego dnia... "Wiele niejasności" ... Teraz pewnie i notariusz będzie zawikłany w te tajemniczą sprawę ... :D

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    -) ( - niezalogowany 2021-11-30 18:22:00

    Co w tej Trzebnicy niestety się dzieje.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do