Przypomnijmy, że obiekt przeszedł kompleksową przebudowę. Odrestaurowano elewację budynku i elementy sztukaterii, zamontowano oświetlenie, które podkreśla walory obiektu w godzinach wieczornych i nocnych. W budynku pojawił się też monitoring. Prace objęły również m.in. wymianę instalacji i poszycia dachowego. Zgodnie z zaleceniami konserwatora, wewnątrz dworca zachowana została zabytkowa posadzka, a drzwi i okna wykonano zgodnie z historycznym wzorem.
Dworzec odzyskał dawny blask i zyskał nowoczesność
Jak zapewnia Maciej Bułtowicz, rzecznik PKP S.A dworzec jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. - Wprowadzono również udogodnienia dla matek z dziećmi. Na dworcu można skorzystać z przewijaka. Zmianie uległo również otoczenie dworca. Obok obiektu wyznaczono miejsca parkingowe, w tym dla osób niepełnosprawnych, zamontowano stojaki na rowery. Zrewitalizowano również pobliski park - mówi rzecznik.
- Dworzec w Obornikach Śląskich to jeden z pierwszych obiektów zmodernizowanych w 2015 roku – mówi Wojciech Rokicki, dyrektor Departamentu Inwestycji w PKP S.A. – Do końca tego roku chcemy oddać do użytku jeszcze ponad 20 przebudowanych dworców. W sumie wydamy na ten cel ok. 350 mln zł – dodaje.
W budynku znajdzie się również Biblioteka im. Jarosława Iwaszkiewicza - zajmie część budynku, w którym kiedyś mieściła się dworcowa restauracja oraz przylegający do niej parterowy łącznik, a także część piwnic, gdzie powstanie sala konferencyjno-wystawowa.
- Koszt przebudowy dworca w Obornikach Śląskich wyniósł 4,5 mln zł netto. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. oraz środków budżetu państwa - dodaje rzecznik.
Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.
[hidepost=0] [/hidepost]
Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.
[hidepost=0]
[caption id="attachment_69344" align="aligncenter" width="640"] Nowy peron ma ponad 400 metrów długości.[/caption]
Na stacji remont trwa nadal
Grupa PKP, a dokładnie zarządca infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzi również przebudowę stacji.Wymieniono nawierzchnię, przebudowano system odwodnienia, położono nowe podkłady i szyny, zamontowano nowe rozjazdy i sieć trakcyjną oraz urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy. Przebudowany odcinek linii pozwoli na prowadzenie pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością 160 km/ godz.
Już teraz pasażerowie mogą korzystać z nowego, przeszło 400-metrowego dwukrawędziowego peronu, wyposażonego w płyty o antypoślizgowej powierzchni i z wyznaczonym pasem bezpieczeństwa dla osób niedowidzących. Peron został podwyższony, dzięki czemu pasażerowie mogą łatwiej dostać się do pociągu. Zmodernizowany obiekt został wyposażony w nowe wiaty oraz system informacji głosowej i wizualnej dla podróżnych. Dostęp na perony m.in. dla osób o ograniczonej mobilności zapewnią trzy windy.
Nie ma już wysokich, betonowych schodów, które zostaną zastąpione nowym, 40-metrowym przejściem podziemny. Nawierzchnia przejścia i schodów wyłożona będzie kamiennymi okładzinami, a powierzchnia ścian zostanie zabezpieczona powłoką antygraffitową. Z nowego przejścia podróżni skorzystają w drugiej połowie roku.
Inwestycja związana z przebudową stacji w Obornikach Śląskich kosztowała łącznie 42 mln zł i była realizowana w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego". Całkowity koszt projektu to ponad 1,3 mld zł, z czego prawie 800 mln zł to środki z UE.
[/hidepost]
Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.
[hidepost=0]
[caption id="attachment_69345" align="aligncenter" width="640"] Podczas uroczystego otwarcia zagrała Kapela Janka Boduszka z Siemianic.[/caption]
Wielka feta na otwarcie
W miniony czwartek oficjancie otwarto nowy dworzec. PKP zaprosiło na tę uroczystość wszystkich mieszkańców miasta i sympatyków PKP. Obecni byli także poprzedni i obecni burmistrzowie, bo jak podkreślali przedstawiciele PKP, rozmowy o remoncie dworca prowadzono już z burmistrzem Pawłem Misiorkiem. Wszyscy goście zgromadzili się w holu dworca, a Kapela Janka Boduszka rozpoczęła uroczystość, kiedy tylko zegar elektroniczny zamontowany na jednej ze ścian (odliczający czas do otwarcia) wskazał godz. 0:00. Przedstawiciele PKP podziękowali burmistrzom i Agnieszce Zakęś za dobrą współpracę. Poseł Marek Łapiński przypomniał, że dworzec został wybudowany jeszcze przed uruchomieniem linii kolejowej w XIX wieku. Przypomniał, że jesienią planowane jest zakończenie inwestycji modernizacji linii Wrocław-Poznań, a od grudnia, kiedy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy na tory wyjadą zupełnie nowe elektryczne zespoły trakcyjne, inne wyremontowane składy pociągów. - Mam nadzieję, że dworzec będzie dobrze służył, obsługa będzie miła, a pociągi nie będą się spóźniać - powiedział poseł Marek Łapiński. Arkadiusz Poprawa, burmistrz Obornik Śl. poprosił mieszkańców, aby widząc "domorosłych graficiarzy", którzy chcieliby wyrażać sztukę na murach dworca od razu reagowali i zawiadamiali służby (oprócz kamer na Dworcu ma być również ochrona fizyczna), aby budynek jak najlepiej służył wszystkim. Agnieszka Zakęś przekonywała, że teraz podróż do Wrocławia będzie szybka i bezpieczna, że będzie można dojechać pod dworzec, zostawić samochód i do pracy czy szkoły dotrzeć czystym i punktualnym pociągiem.
[caption id="attachment_69343" align="aligncenter" width="640"] Dla najmłodszych przygotowano atrakcje: konkurs plastyczny i całą masę zestawów klocków Lego Duplo z pociągami, torami i zwrotnicami.[/caption]
Uroczystości trwały aż do godz. 17. Dla najmłodszych zorganizowano kącik zabaw z zestawami kolejowymi klocków Lego Duplo, kącik plastyczny. Dla dorosłych były wycieczki po dworcu, konkurs na spostrzegawczość, a dla wszystkich przygotowano poczęstunek. W dniu otwarcia dworzec oglądało kilkaset osób, ale oborniczanie bardzo chętnie korzystają już z pobliskiego parku i oglądają budynek po zmroku, kiedy włączana jest iluminacja.[/hidepost]
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie