Reklama

Zawonia ma nową strategię rozwoju gminy

22/08/2013 09:20
W ostatnich tygodniach trwały intensywne prace zmierzające do opracowania we współpracy z Dolnośląskim Centrum Rozwoju Lokalnego nowej Strategii Rozwoju Gminy Zawonia na lata 2013–2020. W prace szczególnie mocno zaangażował się nowy wójt gminy Robert Borczyk, który w oparciu o własne doświadczenie w pozyskiwaniu funduszy europejskich zamierza urealnić i zaktualizować dotychczasową strategię rozwoju gminy, stawiając na jeszcze większy napływ nowych mieszkańców (głównie z pobliskiego Wrocławia) oraz nowoczesne rozwiązania, takie jak choćby budowa sieci szkieletowej dla szerokopasmowego Internetu, co czynić będzie tę rolniczą gminę jeszcze bardziej nowoczesną i przyjazną dla przedsiębiorców i turystów.

Wykorzystać własne walory


Gmina Zawonia swój rozwój w latach 2013–2020 zamierza oprzeć przede wszystkim na aktywności i pomysłowości własnych mieszkańców. Wójt Borczyk podkreślał podczas publicznej dyskusji po ostatniej sesji absolutoryjnej pod koniec czerwca, że na terenie gminy jest zarejestrowana większa liczba przedsiębiorstw i innych działalności gospodarczych niż w o wiele większej gminie miejsko-wiejskiej Żmigród. To oznacza, że wraz z bogatymi walorami przyrodniczo-krajobrazowymi, ekologicznym rolnictwem i rozwojem usług dla turystów weekendowych, misją gminy powinno być stworzenie solidnej bazy dla osadnictwa, rekreacji i wypoczynku mieszkańców Wrocławia i okolicznych miast.

Za cel strategiczny władze gminy uznają poprawę jakości życia mieszkańców, rozwój oferty kulturalnej i turystycznej oraz tworzenie pozytywnego wizerunku Zawoni, wraz z utrwalaniem marki gminy. Jest szczególnie ważne, by mieszkańcy odległego o zaledwie 23 km Wrocławia wiedzieli, gdzie gmina Zawonia leży i jak do niej dojechać, wykorzystując dobrze rozwiniętą sieć dróg. Potrzebna jest zatem bardzo aktywna polityka informacyjna i promocyjna, z wykorzystaniem wszelkich dostępnych nośników, jak np. serwetek pod piwo z logo gminy, tablic informacyjnych przy wszystkich ważniejszych zabytkach, map i przewodników. Jak zauważyli eksperci z DCRL wzorować się trzeba na najlepszych, w tym przypadku na działalności Stowarzyszenia "Partnerstwo dla Doliny Baryczy".

Gmina Zawonia należy do skupiającego kilka nadbaryckich gmin Stowarzyszenia Gmin Turystycznych Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy i zamierza skorzystać również z obecności w tym gremium do promocji gminy, stawiając przede wszystkim na kwalifikowaną turystykę weekendową w postaci kolarstwa. Potrzebny jest jednak dalszy rozwój bazy noclegowej, jak również budowa nowych szlaków rowerowych wraz z pełną infrastrukturą, a więc wiatami, stojakami na rowery i profesjonalnym oznakowaniem. Powstanie profesjonalnego ciągu komunikacyjnego, pieszego i rowerowego z pewnością podniesie znacznie stopień identyfikacji i rozpoznawalności gminy. Dlatego konieczne jest organizowanie szkoleń finansowanych z Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" oraz sięganie po środki będące w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego, który od kilku lat podejmuje działania mające na celu ożywienie ruchu turystycznego w północno-wschodniej części województwa.

13 zadań inwestycyjnych


Najwięcej emocji w Strategii Rozwoju budzą zadania inwestycyjne, mające na celu poprawę jakości i warunków życia mieszkańców gminy. Po licznych dyskusjach ich liczba wzrosła z pierwotnych 11 do 13, przy czym stosunkowo trudno jest określić, co jest dla władz gminy priorytetem.

Zadaniem "cywilizacyjnym" wydaje się przede wszystkim uporządkowanie gospodarki ściekowej i modernizacja starej sieci wodociągowej. Konieczna jest zatem budowa oczyszczalni ścieków w Czeszowie oraz modernizacja istniejącej oczyszczalni w Suchej Wielkiej. Gmina zamierza docelowo rozwiązać problem dowodu ścieków płynnych z szamb poprzez wprowadzenia dodatkowego ryczałtowego opodatkowania, podobnego do stosowanego od 1 lipca "podatku śmieciowego".

Bardzo wysoko wśród zadań inwestycyjnych znajduje się sprawa udrożnienia i oczyszczenia rowów i przepustów melioracyjnych. Akurat to zadanie będzie realizowane w "trybie pilnym", a więc w najbliższych miesiącach, gdyż okazało się, że cały ciąg ul. Szkolnej jest nieustannie zagrożony regularnymi podtopieniami wywołanymi gwałtownymi opadami deszczu. Zadanie to, jak zapowiedział wójt Robert Borczyk, realizowane będzie w porozumieniu z Zarządem Dróg Powiatowych, jak również dyrekcjami zawońskiego Zespołu Szkół oraz ośrodka zdrowia.

Dobrze oceniana jest też gminna oświata, która po kilku latach pokonała naturalne bariery typowe dla obszarów wiejskich, i dzięki owocnej pracy dużej liczby nauczycieli mianowanych znacznie podniosła poziom nauczania, o czym świadczą coraz lepsze wyniki uczniów. Warto odnotować fakt, że w sprawozdaniach dolnośląskiego kuratorium oświaty gmina Zawonia opuściła już jakiś czas temu rubrykę "szkoły potrzebujące pomocy metodyków". Teraz większy nacisk położy się na poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych, budowę żłobka oraz dalszą rozbudowę bazy sportowo-rekreacyjnej wokół świetlic wiejskich oraz na zdewastowanym terenie wokół nieczynnego basenu w Zawoni.

Co z gminną komunikacją miejską?


Pod wpływem dyskusji z mieszkańcami oraz reprezentantami sołectw: Czeszów, Radłów, Ludgierzowice, Złotów, Kałowice i Skotniki w Strategii Rozwoju znalazł się zapis o konieczności uruchomienia w przyszłości sieci komunikacji gminnej. Miałaby ona, z wykorzystaniem pojazdów zakupionych lub wynajętych przez gminę, usprawnić komunikację między odległymi wsiami a "metropolią", jaką jest Zawonia. Zwolennicy takiego rozwiązania argumentowali, że Strategia Rozwoju Gminy, np. w zakresie kultury może okazać się chybiona, w sytuacji, gdy, owszem, zaplanuje się liczne imprezy masowe w stolicy gminy, na które jednak nie dojadą mieszkańcy innych miejscowości.

Wójt Robert Borczyk do propozycji odniósł się z zainteresowaniem, pozostawał jednak sceptyczny, przypominając, że system publicznej komunikacji samorządowej (autobusowej) nie funkcjonuje w żadnej z dolnośląskich gmin wiejskich z powodu zbyt wielkich kosztów jej utrzymania. Jak do tej pory udało się uruchomić taką komunikację tylko w podwrocławskich Kobierzycach, które są najbogatszą gminą w województwie, korzystającą z potężnych podatków od nieruchomości płaconych przez znajdujące się w pobliżu węzła autostradowego liczne sklepy wielkopowierzchniowe i fabryki. Tak więc pomysł znalazł się w zapisach Strategii, ale czy zostanie kiedykolwiek zrealizowany, dowiemy się w najbliższych latach. Jednym słowem musi zakończyć się kryzys finansowy, nadejść koniunktura, a mieszkańcy gminy muszą się wyraźnie wzbogacić. Tego jednak, czy tak się stanie, teraz nie wie nikt.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do