
Sprzedaż mieszkania wiąże się z załatwieniem wielu formalności. Umowa sprzedaży jest tylko szczęśliwym finałem transakcji, ale po drodze do niej trzeba załatwić wiele spraw. Aby nie zostać zaskoczonym, warto dowiedzieć się, jakie formalności są niezbędne, aby z powodzeniem sprzedać swój lokal.
Aby odpowiednio zabrać się do załatwiania formalności, najpierw trzeba ustalić ponad wszelką wątpliwość, jaki jest stan prawny sprzedawanej nieruchomości. Zaoszczędzi to późniejszych, niemiłych niespodzianek w trakcie załatwienia odpowiednich dokumentów. Warto zadbać o dokument stwierdzający wyłączne prawo do sprzedaży lokalu. W przypadku jakichkolwiek niejasności należy się skontaktować z prawnikiem lub doświadczonym pośrednikiem nieruchomości.
Następny krok to wycena wartości mieszkania, która zależy przecież od wielu czynników, jak choćby metrażu, lokalizacji, stanu mieszkania, jego funkcjonalności, czy wysokości czynszu. Trzeba mieć na uwadze, że wycena musi być zgodna z wartością rynkową i nie odstraszać nabywców. Można samodzielnie wycenić mieszkanie, korzystając z wyceniarki on-line, dostępnej na stronie www.sonarhome.pl. Jeżeli nastręcza to trudności, dobrze skonsultować się z również agentem biura nieruchomości. Wtedy już śmiało można umieścić ofertę w Internecie lub zgłosić się do agencji nieruchomości w sprawie pośrednictwa przy sprzedaży mieszkania.
Po znalezieniu potencjalnego kupca na mieszkanie, zazwyczaj upływa pewien czas, zanim transakcja dojdzie do realizacji. Dzieje się tak głównie dlatego, że formalności związane z zaciągnięciem kredytu są długotrwałe. Warto więc podpisać umowę przedwstępną. Potwierdza ona, że w danym terminie dojdzie do właściwej sprzedaży. Pomoc w sformułowaniu takiej umowy także oferują biura nieruchomości.
Jeśli status mieszkania i jego wartość zostały ustalone, należy zgromadzić całą, potrzebną dokumentację. Jakie dokumenty są wymagane?
Kiedy wszystko już gotowe i nadszedł czas sprzedaży, trzeba udać się z całą zgromadzoną dokumentacją i dowodem tożsamości do notariusza. Tam dochodzi do spisania właściwej umowy. Prawo nie stwierdza konkretnie, kto ponosi koszty notarialne. Zazwyczaj przyjmuje się, że jest to kupujący. Po sprzedaży pozostaje jeszcze kwestia przekazania mieszkania. Odbywa się to przy podpisaniu przez obie strony protokołu zdawczo-odbiorczego, w którym stwierdzony zostaje stan techniczny mieszkania oraz spisane stany liczników (gazu, prądu, wody).
Tylko jeśli do sprzedaży lokalu doszło wcześniej niż przed upływem 5 lat od momentu wejścia w jego posiadanie, na właściciela czeka nieprzyjemna formalność zapłacenia sporego podatku dochodowego w wysokości 19% dochodu ze sprzedaży. Natomiast każdy, kto sprzedał mieszkanie, musi rozwiązać wszystkie umowy z dostawcami gazu, prądu, wody, telewizji czy Internetu. Warto sprawdzić informacje na ten temat na stronie https://sonarhome.pl/lp/koszty-i-oplaty-za-sprzedaz-mieszkania.
Sprzedaż mieszkania wymaga załatwienia sporej ilości formalności. Każdy, kto myśli o sprzedaży lokalu, musi się z nimi zmierzyć, aby skutecznie doprowadzić sprawy do finału.
SPONSOROWANE
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Artek, brawo cóż za reklama :) :)
Kompletnie się nie znam na rynku nieruchomości, dlatego sprzedaż mieszkania wolałem przekazać do biura nieruchomości, aby pomogli mi stworzyć ofertę, wycenić i sprzedać :) Bardzo się cieszę, że zdecydowałem się na ten krok, bo wszystko udało się załatwić szybko i profesjonalnie, sam bym pewnie same papiery załatwiał miesiąc czasu, a tak to w dwa miesiące miałem sprzedane mieszkanie :) Polecam takie rozwiązanie, ja korzystałem z usług biura ABC DOM, polecam :)