Dwujęzyczność nie jest pomysłem nowym. Ani w Polsce, ani w Europie. Do Polski idea dwujęzyczności dotarła na początku lat 90., kiedy to zaczęły powstawać pierwsze szkoły i oddziały dwujęzyczne. Nauczanie dwujęzyczne zwane także nauczaniam bilingwalnym lub zintegrowanym nauczaniem przedmiotowo-językowym (z angielska: CLIL) szybko rozpowszechniło się w dużych ośrodkach akademickich, jako skuteczna i nowoczesna metoda nauczania. Wszędzie tam, gdzie metoda ta została wprowadzona, stwierdzono u uczniów znacznie wyższy poziom kompetencji, zarówno z przedmiotu, jak i z języka obcego w porównaniu z rówieśnikami nauczanymi metodami tradycyjnymi. To właśnie dzięki swojej wysokiej skuteczności szkoły dwujęzyczne cieszą się wielkim powodzeniem zarówno wśród uczniów, jak i ich rodziców. Znajdują się one zawsze na czele wszelkich rankingów, ponieważ uczą języka obcego na najwyższym poziomie i pozwalają uczniom samodzielnie poruszać się w obcym obszarze kulturowo-językowym. Obecnie liczba szkół z oddziałami dwujęzycznymi przekroczyła w całej Polsce setkę i zwiększa się z roku na rok. Dokładną listę tych szkół można znaleźć na mapie opublikowanej na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji. Najbliższe takie szkoły znajdują się we Wrocławiu, Poznaniu i Lesznie. W tym kontekście utworzenie szkoły dwujęzycznej w Żmigrodzie należy z pewnością rozumieć jako swoisty awans społeczny dla miasta i podniesienie prestiżu całej żmigrodzkiej oświaty. Tradycja szkół dwujęzycznych w Europie jest o wiele dłuższa, bo sięga wczesnych lat powojennych. Obecnie szkoły dwujęzyczne stanowią integralną część systemu edukacji w większości krajów europejskich.
Oferta jak z bajki
W żmigrodzkim liceum językiem obcym, w którym prowadzone będą zajęcia dwujęzyczne jest język niemiecki. Uczniowie będą mieli sześć godzin zajęć tego przedmiotu w tygodniu przez 3 lata. Ponadto dodatkowy kontakt z językiem niemieckim będą mieli także podczas zajęć dwóch przedmiotów nauczanych bilingwalnie. Przedmiotami tymi będą: historia i informatyka. Po zakończeniu swojej edukacji uczniowie będą mogli zdać państwowy egzamin na certyfikat językowy na poziomie B2. Dzięki opiece merytorycznej Instytutu Goethego z Krakowa będą także mieli dostęp do platformy e-learningowej prowadzonej przez tę instytucję. Część prac domowych będzie wykonywana online według najbardziej skutecznych metod stosowanych przez renomowane uczelnie wyższe. Kładąc duży nacisk na naukę języka naszego najbliższego sąsiada – Niemiec, nie zapominamy o drugim języku obcym – języku angielskim, ponieważ chcemy, aby nasi absolwenci byli wyposażeni w możliwie najlepszy zasób kompetencji językowych. Dlatego w naszym liceum uczniowie będą uczęszczali na rozszerzony kurs języka angielskiego w wymiarze 4 godzin na tydzień przez 3 lata. Zatem łączny wymiar godzin poświęconych na nauczanie dwóch języków obcych wynosi w naszym liceum 10 godzin w tygodniu, podczas gdy w liceach, które nie mają rozszerzenia językowego jest to tylko 5 godzin, czyli dwukrotnie mniej! Uczęszczanie do klasy dwujęzycznej umożliwi uczniom zdanie matury z języka obcego właśnie na poziomie dwujęzycznym, czyli wyższym od poziomu rozszerzonego. Jest to poziom biegłości językowej, czyli poziom C2 według europejskiej skali opisu kształcenia językowego. Dla porównania matura rozszerzona z języka obcego odpowiada poziomowi B2.
Wreszcie mamy perspektywy!
Zdanie matury dwujęzycznej stanowi także dodatkową korzyść podczas ubiegania się o miejsce na wielu uczelniach wyższych, gdzie wynik egzaminu maturalnego z języka obcego na poziomie dwujęzycznym jest mnożony przez bardzo korzystny przelicznik, który podnosi kandydatowi liczbę punktów rekrutacyjnych w porównaniu z maturzystami zdającymi język na poziomie podstawowym czy rozszerzonym. Dla przykładu na Politechnice Wrocławskiej, Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Śląskim przelicznik ten wynosi 130%, zaś na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu - nawet 150%.
Dzięki przygotowaniu do zdania matury na poziomie dwujęzycznym nasi uczniowie będą dysponowali znacznie lepszymi umiejętnościami niż ich rówieśnicy z innych szkół, a zdanie łatwiejszego egzaminu na certyfikat językowy na poziomie B2 nie będzie stanowiło dla nich większej trudności. Wspomniany certyfikat, oprócz tego, że potwierdza znajomość języka niemieckiego na poziomie samodzielności językowej B2, stanowi także świadectwo znajomości tego języka akceptowane podczas ubiegania się o miejsce na niemieckojęzycznych uczelniach wyższych w Austrii, Szwajcarii i Niemczech. Dysponując świadectwem dojrzałości oraz certyfikatem na poziomie B2 nasi absolwenci wręcz otwierają sobie drogę do europejskiego szkolnictwa wyższego. Jedną z uczelni, na które warto zwrócić uwagę w kontekście kontynuowania swojej edukacji po zdaniu matury jest Uniwersytet Techniczny w leżącym niedaleko Polskiej granicy Dreźnie. Jest to największa i jedna z najstarszych wyższych uczelni technicznych w Niemczech. Samo Drezno jest świetnie skomunikowane z Wrocławiem, co czyni tę ofertę jeszcze bardziej atrakcyjną i dostępną dla dolnośląskich maturzystów.
Mamo, będę programistą!
Z okazji odbywających się we Wrocławiu na początku kwietnia 2013 r. targów pracy opublikowany został raport tygodnika "Wprost" pokazujący, jakie kierunki i na jakich uczelniach studiowały osoby, które później łatwo znalazły pracę w Polsce. Na wysokim, drugim miejscu w kraju uplasowała się Politechnika Wrocławska, której absolwenci są wręcz poszukiwani na rynku pracy. Wśród najlepiej rokujących kierunków są: inżynieria i ochrona środowiska, górnictwo i geologia, elektronika, elektrotechnika, informatyka i telekomunikacja, zarządzanie i inżynieria produkcji, chemia, energetyka, elektroenergetyka, sieci i systemy energetyczne. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy, postanowiliśmy dostosować do niego ofertę naszego liceum. Dlatego też postawiliśmy na kompleksowe nauczanie przedmiotów ścisłych: matematyki, fizyki i informatyki. Dzięki takiemu profilowi tworzonej w naszym liceum klasy jego absolwenci będą z jednej strony wyposażeni w umiejętności językowe na najwyższym poziomie, zaś z drugiej w zaawansowaną wiedzę z przedmiotów ścisłych, która pozwoli im bez trudu podjąć studia wyższe na wymarzonej Politechnice Wrocławskiej stanowiącej przepustkę do ciekawej i dobrze płatnej pracy.
Wystarczy tylko chcieć...
Pierwszym wymaganiem stawianym kandydatom jest podstawowa znajomość języka niemieckiego. Ten warunek spełniają wszyscy uczniowie, którzy w gimnazjum uczyli się języka niemieckiego – także jako drugiego języka obcego. Koniecznym będzie także posiadanie komputera z dostępem do Internetu, ponieważ jednym ze standardów działania będzie praca na platformie e-learningowej. O wiele ważniejszym wymaganiem jest chęć intensywnej nauki przez trzy lata. Planując nasze liceum chcieliśmy stworzyć nowoczesną i skuteczną szkołę uczącą na najwyższym poziomie i przygotowującą możliwie najlepiej do dorosłego, samodzielnego życia. Nasza oferta nie jest propozycją beztroskiego pobytu w szkole w oczekiwaniu na to, co przyniesie los. Uczniowie liceum dwujęzycznego sami będą wykuwali swój przyszły los podczas trzyletniej konsekwentnej pracy na zajęciach szkolnych. Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące to oferta dla ambitnych i świadomych swoich możliwości! Cieszymy, się że nasza oferta już dziś spotkała się z tak pozytywnym odzewem wśród rychłych absolwentów gimnazjów powiatu trzebnickiego. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z dodatkowymi informacjami za naszej stronie internetowej: www.mrat.pl, gdzie umieszczonych jest znacznie więcej materiałów na temat dwujęzyczności i tworzonego liceum. Jesteśmy przekonani, że nasze działania wkrótce przekonają do naszej wizji nawet najbardziej zaciekłych jej przeciwników.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie