Jeszcze podczas odczytywania zaproponowanego przez burmistrza porządku obrad radny Maciej Tobiczyk poprosił o zdjęcie z porządku projektu uchwały "W sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Oborniki Śląskie". Swój wniosek uzasadnił tym, że uchwała jest bezprzedmiotowa, bo nowe taryfy... zaczęły już obowiązywać. Jak wyjaśnił zostały one złożone przez prezesa ZGK do urzędu 19 lutego. – Od tego czasu minęło siedemdziesiąt dni. Czterdzieści pięć dni mieliśmy na to, żeby je uchwalić – powiedział radny. A przewodniczący... zarządził przerwę techniczną, żeby uzyskać opinię radcy prawnego.
Po przerwie przewodniczący rady Roman Głowaczewski potwierdził: – Rzeczywiście terminy złożenia tych dokumentów minęły i taryfy na wodę już w gminie obowiązują. Obowiązują bez wpływu rady na to zagadnienie.
Burmistrz, choć przeprosił za niedotrzymanie terminów, nie bardzo się tym faktem przejął.
– Fakt faktem, że wersja elektroniczna tego dokumentu dotarła znacznie później. Natomiast wersja papierowa była w urzędzie gminy - stwierdził Sławomir Błażewski i wyjaśnił, że najwyższe podwyżki były wprowadzane wcześniej. Dodał, że wszystkie dokumenty, o wgląd do których zabiegali radni, zostały sprawdzone i nie wzbudzają zastrzeżeń.
Jednak nie do końca przewodniczący powiedział prawdę. Rzeczywiście, zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, jeśli taryfy zostały złożone do zaopiniowania 19 lutego, radni powinni je zatwierdzić do 6 kwietnia. Jeśli nie podjęli w tej sprawie żadnej uchwały, będą obowiązywać taryf zaproponowane przez dostawcę, a zweryfikowane przez burmistrza. Będą, ale dopiero po siedemdziesięciu dniach po dostarczeniu, czyli od 1 maja. Czyli przewodniczący chciał "zafundować" oborniczanom podwyżki o dwa tygodnie za wcześnie.
Rolowanie długów?
Burzę wywołał projekt uchwały - wcześniej nie zapowiadanej - o zaciągnięciu nowej pożyczki poprzez emisję obligacji wartości 1mln zł. Bardziej niż wysokością pożyczki radni oburzali się uzasadnieniem jej zaciągnięcia, bo wg projektodawcy uchwały: "Celem emisji jest pozyskanie środków na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań finansowych. Obligacje komunalne są dla Gminy bardziej korzystne niż kredyt bankowy, głównie z uwagi na swoją elastyczność."
– Na ostatniej sesji pan burmistrz powiedział, że w budżecie ma ukryty milion złotych. Czy to jest może ten milion, który teraz pożyczamy? - pytał radny Łukasz Budas, nie bez racji, bo jeżeli w budżecie jest jakiś odłożony milion, to nie ma sensu wypuszczać obligacji o tej samej wartości, a potem je wykupywać z dodatkowym procentem.
- Na poprzedniej sesji mówiliśmy o milionie złotych, który jest w programie inwestycyjnym roku 2014 - odpowiedział burmistrz Błażewski i próbował wyjaśnić, że milion, który ma być przeznaczony na inwestycje w przyszłym roku, zostanie pozyskany przez sprzedaż majątku. Natomiast brakujący teraz milion został wydany w związku z budową targowiska miejskiego. Dodajmy, targowiska, którego budowa... jeszcze się nie rozpoczęła.
– Panie burmistrzu w paragrafie drugim projektu uchwały mamy zapis, że środki z obligacji nie będą przeznaczone na inwestycje, a na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek. To jest tzw. rolowanie długów - powiedziała wiceprzewodnicząca rady Agnieszka Zakęś.
– Jak tworzyliśmy budżet było jasne, że niektórych inwestycji nie będziemy mogli sfinansować dochodami własnymi. Wtedy zgodziliśmy się, że zrobimy je na kredyt, wypuszczając obligacje - powiedział przewodniczący rady Roman Głowaczewski i dodał, że zapis w projekcie uchwały mówi, iż obligacje mają być przeznaczone na spłatę poprzednio zaciągniętych obligacji. - Na takie rozwiązanie pozwolić nie możemy - powiedział przewodniczący i... zarządził kolejną przerwę. Po przerwie okazało się, że obligacje przeznaczone będą na... budowę targowiska.
Radni ingerowali także w projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta Oborniki Śląskie: nie zgodzili się, by likwidować boisko przy ul. Wolności i teren ten przeznaczyć pod budownictwo wielorodzinne. Boisko miałoby powstać na "wembley" w sąsiedztwie placu targowego, którego budowa powinna rozpocząć się niebawem. Radni mówili, że owszem, na "wembley może powstać boisko, ale tylko zapasowe, a główne powinno pozostać w dotychczasowym miejscu, przy ul. Wolności.
Łukasz Budas ostro zaprotestował przeciwko planom budowy parkingu przy ul. Trzebnickiej, na podwórku jednej z gminnych willi, niedaleko Szkoły Podstawowej nr 3. Parking - oficjalnie przeznaczony dla rodziców, którzy przywożą swoje dzieci do szkoły, a także dla nauczycieli - służyłby mieszkańcom - i ich gościom - mieszkającym na osiedlu, po drugiej stronie ulicy. Jednak straciłoby na tym otoczenie wybudowanych w ogrodach domów. Burmistrz w obu przypadkach uległ sugestiom radnych i wycofał oba projekty.
Po raz trzeci w gminnym parlamencie rozpatrywany i opiniowany był plan odnowy wsi Wielka Lipa. Tym razem w dokumencie zostało wyraźnie zaznaczone, że środki na budowę parku miłości i rozrywki, nie będą pochodziły z budżetu gminy, a Stowarzyszenie "Lipówka" będzie zabiegało o sponsorów. Po wpisaniu takiego aneksu radni stwierdzili – z wyjątkiem Jerzego Szymkowa - że nie można tłamsić inicjatywy ludzi i przyjęli plan odnowy wsi, dokument, bez którego mieszkańcy nie uzyskaliby dotacji ani z unii, ani z budżetu państwa. A tak, jest światełko w tunelu...
Taryfowa grupa odbiorców
Wyszczególnienie
Cena/stawka netto
Cena/stawka brutto
Jednostka miary
Odbiorcy usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. w szczególności gospodarstwa domowe, przemysłowi i poza przemysłowi odbiorcy usług rozliczani za dostarczoną wodę na podstawie wskazań wodomierza głównego
1) cena1m sześc. dostarczonej wody
3,79
4,09
zł/m sześc.
Odbiorcy usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. w szczególności gospodarstwa domowe, przemysłowi i poza przemysłowi odbiorcy usług rozliczani za dostarczoną wodę na podstawie wskazań wodomierza głównego
2) stawka opłaty abonamentowej
1,73
1,87
zł/odbiorcę/ okres rozliczeniowy
Odbiorcy usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. w szczególności gospodarstwa domowe, przemysłowi i poza przemysłowi odbiorcy usług rozliczani na podstawie wodomierza dodatkowego lub osoby w lokalach wielolokalowych
1) cena 1m sześc. dostarczonej wody
3,79
4,09
zł/m sześc.
Odbiorcy usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. w szczególności gospodarstwa domowe, przemysłowi i poza przemysłowi odbiorcy usług rozliczani na podstawie wodomierza dodatkowego lub osoby w lokalach wielolokalowych
2) stawka opłaty abonamentowej
1,73
1,87
zł/odbiorcę/ okres rozliczeniowy
Odbiorcy usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. w szczególności gospodarstwa domowe, przemysłowi i poza przemysłowi odbiorcy usług rozliczani za dostarczoną wodę na podstawie przeciętnych norm zużycia wody
1) cena 1m sześc dostarczonej wody
3,79
4,09
zł/m sześc.
Odbiorcy usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę, tj. w szczególności gospodarstwa domowe, przemysłowi i poza przemysłowi odbiorcy usług rozliczani za dostarczoną wodę na podstawie przeciętnych norm zużycia wody
stawka opłaty abonamentowej
0,60
0,65
zł/odbiorcę/ okres rozliczeniowy
Taryfowa grupa odbiorców
Wyszczególnienie
Cena/stawka netto
Cena/stawka brutto
Jednostka miary
Wszyscy odbiorcy usług zbiorowego odprowadzania ścieków
cena 1m sześc. odprowadzonych ścieków
4,85
5,24
zł/m sześc.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie