Reklama

Kara za brak biletu parkingowego. Stanowisko UOKiK

W poprzednim wydaniu naszej gazety opisaliśmy sprawę Czytelniczki, która dostała mandat za brak biletu parkingowego. Zgłosiła reklamację, której właściciel parkometrów nie uwzględnił. Kobieta zastanawia się, czy słusznie, ponieważ uważa, że dołączony paragon wystarczająco dokumentuje czas parkowania. W odpowiedzi na nasze pytania do sprawy odniósł się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

 Kobieta zaparkowała Centrum Handlowym Marino we Wrocławiu, którego klienci, korzystający z parkingu, zobowiązani są do pobrania biletu parkingowego (klient centrum handlowego ma prawo do 3 godzin bezpłatnego postoju). Weszła do galerii na chwilę, nie pobrała biletu i w czasie, kiedy załatwiała sprawę, wystawiono mandat. Zgłosiła reklamację do Apcoa Parking, firmy, która jest właścicielem parkometrów na tym parkingu. Do reklamacji dołączyła paragon z pralni. reklamacji nie uwzględniono tłumacząc, że paragon nie jest wystarczającym dowodem. 

W poprzednim numerze gazety zamieściliśmy odpowiedź rzecznika prasowego Apcoa. Firma tłumaczy, że: "Pobranie biletu po wjeździe na parking lub rejestracja postoju w aplikacji Apcoa Flow  dokumentuje godzinę zaparkowania pojazdu i wskazuje precyzyjnie do kiedy obowiązuje bezpłatny  postój". Natomiast kobieta " nie posiadała biletu parkingowego, tylko paragon z pralni, który nie jest podstawą do anulowania Opłaty Dodatkowej".

Rzecznik dodaje również, że "...na parkingu znajduje się czytelne i dostępne dla wszystkich oznakowanie z informacjami o zasadach odpłatności za postój".

Z pytaniami w tej sprawie zwróciliśmy się również do rzecznika prasowego w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Cały artykuł ukazał się w bieżącym wydaniu NOWej Gazety Trzebnickiej, ale możesz go przeczytać online. Wystarczy wykupić płatny dostęp do treści PREMIUM. Zapraszamy...

NOWOŚĆ: Po wykupieniu możesz też przeglądnąć całą gazetę w formacie PDF.





[paywall]

UOKiK o biletach parkingowych

Nasze pytania:

1. Czy firma Apcoa, właściciel parkometrów na parkingach należących do obiektów użyteczności publicznej, w tym centrów handlowych, ma prawo do wystawiania mandatów za brak biletu parkingowego oraz egzekwowania nałożonej mandatem kary?

2. Czy Apcoa powinna rozpatrywać pozytywnie reklamacje za brak biletu parkingowego na podstawie dostarczonych paragonów z centrum handlowego, do którego należy parking?

3. Jeśli tak, to do kogo powinna zgłosić się osoba, której reklamację odrzucono?

Na pytania odpowiedziała Kamila Guzowska z Departamentu Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

"Urząd nie kwestionuje wprowadzenia wymogu pobierania biletu, czy uiszczenia konkretnej opłaty  na parkingach przed sklepami, w centrach handlowych  o ile konsumenci są o tym należycie informowani. Wjeżdżając na parking każdy użytkownik powinien wiedzieć, że musi pobrać bilet oraz ile zapłaci za usługę parkowania, cena powinna być uwidoczniona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości. 

 Jeśli konsument nie zgadza się z naliczoną opłatą, a jego reklamacja nie została pozytywnie rozpatrzona, wówczas może skorzystać ze wsparcia rzeczników konsumentów, powołanych w celu udzielania pomocy przy rozwiązywaniu spraw indywidualnych. Wyszukiwarka kontaktów do powiatowych/miejskich rzeczników znajduje się https://uokik.gov.pl/pomoc.php

Konsument  może również zasięgnąć porady na infolinii lub w formie mailowej https://uokik.gov.pl/pomoc_dla_konsumentow.php

 Jednocześnie chcielibyśmy wspomnieć, że UOKiK od wielu lat prowadzi działania wobec nieuczciwych zarządców parkingów. Z bieżących prowadzonych spraw kwestionujemy głównie to, że przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat. Takie kwestie uwzględniała również ostatnia decyzja Prezesa UOKiK wobec APCOA (https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19495)."

UOKiK o nieuczciwych praktykach zarządców parkingów

We wspomnianej decyzji Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK wymienia firmę Apcoa Parking Polska jaką tę, która ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Natomiast powinna uwzględniać także składane w innej formie. Jednocześnie informuje, że na rozpatrzenie reklamacji firma ma 14 dni (zmiana przepisów nastąpiła 1 stycznia 2023 r.), a nie, jak twierdzi Apcoa, 30 dni. Jednocześnie konsumenci, którzy złożyli reklamację mandatu, dowiedzieli się, że jeśli nie zapłacą, to poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Taki sposób przekazania miał przestraszyć klienta, że jeśli nie zapłaci nałożonej kary, to w efekcie koszt kary będzie zwiększony o koszty jej wyegzekwowania, a nie jest to takie proste. Apcoa najpierw musiałaby skierować sprawę do sądu, a następnie, po wygranym procesie, do komornika. Natomiast na każdym z etapów tego postępowania konsument może zostać zwolniony z ponoszonych kosztów. 

Za takie działanie na niekorzyść konsumentów UOKiK nałożył na Apcoa Parking Polska karę w wysokości 822 850 zł.

UOKiK podkreśla o czym konsument wiedzieć powinien:

* od 1 stycznia czas w jakim przedsiębiorca musi udzielić odpowiedzi na reklamację wynosi 14 dni. Po tym okresie reklamacja uznana jest za zasadną

* przepisy nie precyzują formy złożenia reklamacji, można to zrobić np. za pomocą udostępnionego formularza, listownie na adres siedziby, mailowo czy osobiście; przedsiębiorca ma obowiązek uwzględnić każdy rodzaj zgłoszenia, który do niego wpłynął.

* wjeżdżając na parking konsument powinien wiedzieć ile zapłaci za usługę parkowania, cena powinna być uwidoczniona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości

* UOKiK nie kwestionuje wprowadzenia wymogu pobierania biletu na parkingach przed sklepami, o ile konsumenci są o tym należycie informowani

* w przypadku problemów konsument powinien skontaktować się z powiatowym rzecznikiem konsumentów.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do