
Od 1 stycznia 2021 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji umów o dzieło. Każda podpisana umowa musi być zarejestrowana w ZUS w ciągu 7 dni od jej wystawienia.
Umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazać w formularzu RUD, który jest jednocześnie zgłoszeniem umowy o dzieło. Rejestracja pozwoli dokładnie ocenić ile takich umów faktycznie jest zawieranych. Dane z rejestru będą wykorzystywane do celów statystyczno-analitycznych. Pomogą także zweryfikować obowiązek ubezpieczeń społecznych, ponieważ dzisiaj często się zdarza, że osoby, które wykonują pracę na podstawie umowy o dzieło, od której nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne są pozbawione prawa do bezpłatnych świadczeń medycznych, nie gromadzą też kapitału na przyszłą emeryturę.
Zgłoszenia umowy o dzieło można dokonać przez Internet logując się do konta na PUE ZUS. Na stronie ZUS jest dostępna instrukcja, która krok po kroku pokazuje jak to zrobić. W zgłoszeniu przekazywane są wyłącznie ogólne informacje dotyczące zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy oraz jej przedmiot.
Umowę o dzieło zarejestrować muszą wszyscy płatnicy składek oraz osoby fizyczne, bez względu na to, czy są zarejestrowane w ZUS, jako płatnik składek czy też nie.
Obowiązek zgłaszania nie dotyczy umów o dzieło zawartych z własnym pracownikiem, wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem, zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności. Nie dotyczy również podmiotów, czy jednostek organizacyjnych (np. stowarzyszeń, fundacji, spółek prawa handlowego, itp.), które nie są płatnikami składek (tj. nie mają obowiązku rejestrować się w ZUS, jako płatnicy składek, bo nie zgłaszają nikogo, w tym siebie do ubezpieczeń społecznych).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie