
- Jak miała na imię siostra noblistki, gdzie zdobywała wykształcenie, skąd nazwę wziął polon? -na te pytania szczegółowych odpowiedzi udzielali najmłodsi reprezentanci "trójki", uczniowie klas I-III. Ich starsi koledzy, w dowolnie wybranych grupach m.in. prezentowali doświadczenia oraz zachęcali do udziału w quizach z wiedzy o życiu Marii Skłodowskiej-Curie.
- Każdy z wychowawców klas początkowych dostał zadanie, do którego przygotowywali się wszyscy uczniowie. Potem w naszych klasach podzieliliśmy się rolami pełniąc dyżury: grupa uczniów czekała na gości, by opowiedzieć o swoim projekcie, a w tym czasie pozostali uczniowie mogli zwiedzać inne pomieszczenia i przyglądać się prezentacjom ich kolegów - powiedziała Beata Mandziej, wychowawczyni klasy III e. Zadaniem najmłodszych uczniów było przygotowanie krótkiego życiorysu wielkiej chemiczki. Na szkolnych tablicach pojawiały się rysunki z podobizną Marii Skłodowskiej-Curie, zdjęcia oraz ważniejsze daty z jej biografii. Natalia wraz z koleżanką Klaudią - obie są uczennicami kl. III e opowiedziały nam. m.in. o tym, jaki kwiat nosi imię na cześć noblistki oraz, że w tym roku Narodowy Bank Polski wydał limitowaną serię medali z popiersiem Skłodowskiej. W klasie obok uczniowie z klasy III a, pod okiem Alicji Woźnej przygotowali krótki quiz:- Na karteczkach są obrazki przedstawiające wydarzenia z życia Marii Skłodowskiej-Curie, jeśli otrzymamy dobrą odpowiedź to przyznajemy w nagrodę cukierka. Na tablicy są nasze prace plastyczne przedstawiające patronkę szkoły - opowiada Weronika Wilk. Nie wiemy czy chęć sprawdzenia swojej wiedzy, czy też może słodki upominek powodowały, że do konkursu stale ustawiała się kolejka uczniów...
Na parterowym korytarzu zobaczyliśmy również grupę uczniów z klasy II c, którzy zachęcali dorosłych do sprawdzenia swojej wiedzy o życiu patronki. Tym razem nie było to jednak obrazkowy quiz, ale...specjalna krzyżówka. Aby ułożyć hasło, trzeba było odpowiedzieć na kilka pytań:- A co będzie jeśli nie będę znała odpowiedzi na któreś z nich? - zapytałam uczniów. - To my pani pomożemy - z uśmiechem odpowiedział trójka uczniów siedząca za tabliczką z napisem "eksperci".
Wyższe piętro zarezerwowane było dla starszych uczniów z klas IV-VI. Tutaj przygotowanie zadań odbywało się na innych zasadach: każdy indywidualnie zgłaszał się do ogłoszonego projektu. Uczniowie mogli wybrać: przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego fragmentu z życia Skłodowskiej, lub w grupach dwu-trzyosobowych własnoręczne wykonanie albumu przybliżającego postać noblistki. Nie zabrakło również zrobionych medali czy quizu, a w jednym z pomieszczeń wyświetlany był także film o życiu patronki SP nr 3: - Nasi uczniowie co roku biorą udział w szkolnym konkursie dotyczącym wiedzy o życiu Skłodowskiej, więc teraz tylko uzupełnili lub poszerzyli swoją wiedzę przygotowując pytania do konkursu - powiedziała jedna z nauczycielek. Przed klasą uczniowie wykonali nawet podobiznę noblistki, która w białym fartuchu pracuje w swojej pracowni.
Jedną z ciekawych propozycji dla zwiedzających był projekt, w którym uczniowie prezentowali ciekawe doświadczenia. Przed każdym pokazem trzeba było się przygotować, pokaz trzech grup prezentowany był trzykrotnie i zawsze gromadził grupę słuchaczy, którzy z zaciekawieniem przyglądali się wykonywanym działaniom:- Na pierwszych spotkaniach uczniowie, którzy zgłosili się do pracowni przyszli z mnóstwem pomysłów. Doświadczenia wybierali z książek, internetu lub z propozycji podanych przez rodziców albo starsze rodzeństwo. Najpierw trzeba było zrobić selekcję i zdecydować, które z pomysłów nadają się do zaprezentowania. Niektóre były czasochłonne, inne niebezpieczne. Potem stwierdziliśmy, że nasz projekt przedstawią uczniowie w trzech grupach, gdzie każdy przedstawi krótki pokaz - opowiadał prowadzący projekt Grzegorz Ruła.
Na końcu korytarza swoją inwencję twórczą przedstawiali uczniowie, którzy wcielili się w rolę "szalonych naukowców" i przedstawiali maszyny własnego autorstwa m.in. przygotowaną do szukania obcych ciał na Marsie czy wannę zasilaną przez wodę, której właściwością było...odmładzanie.
Prezentacje uczniów można było podziwiać przez dwie godziny, potem nastąpiła druga część szkolnych uroczystości. Delegacje wraz z zaproszonymi gośćmi brały udział w uroczystym otwarciu hali sportowej, placu zabaw oraz stołówki. Obiekty poświęcił ks. dziekan Bogdan Grabowski, potem burmistrz wraz z dyrektorką szkoły i inwestorem przecięli wstęgę. Zanim wygłoszono oficjalne przemowy, z krótkim programem artystycznym wystąpili uczniowie. Chórek szkolny zaśpiewał piosenkę "Kocham Cię Trójko" (opartą na melodii z programu rozrywkowego "Kocham Cię Polsko", emitowanego w TVP 2), do której słowa ułożyła jedna z uczennic. Potem dla zebranych gości zatańczyły uczennice z klasy VI .
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie