Kupując opony warto zwrócić uwagę na ich jakość. Zapewne nabywanie regenerowanych nie jest oszczędnością. Należy również pamiętać, że wielosezonowe ogumienie zużyje nam się szybciej niż w przypadku kiedy będziemy używać opon letnich i zimowych.
Opony letnie są zrobione z mieszanki gumowej, która doskonale zdaje egzamin w temperaturach dodatnich powyżej 7 stopni Celsjusza. Jednak gdy średnia temperatura spada poniżej tego pułapu, guma twardnieje i traci przyczepność. Optymalnym czasem wymiany opon na zimowe jest koniec października. Nie należy zwlekać do pojawienia się pierwszych przymrozków, bo w grę wchodzi nasze bezpieczeństwo. W przypadku "zimówek" zachodzi odwrotna sytuacja niż przy oponach letnich: poniżej 7 stopni nabierają swoich właściwości, tracąc je po przekroczeniu granicznych 7 stopni. Opona zimowa powyżej temperatury 7 stopni zaczyna nadmiernie szybko się rozgrzewać, co sprzyja jej szybkiemu zużyciu. Jej miękka mieszanka w warunkach letnich jest również znacznie mniej skuteczna w hamowaniu, zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Mają również więcej nacięć, co poprawia ich skuteczność na zimowej, ośnieżonej trasie, jednak obniża ich sprawność w warunkach letnich. Tymczasem opony letnie posiadają specjalny układ rowków w bieżniku, które pomagają w odprowadzaniu cieczy. Pamiętać należy, że muszą być one w dobrym stanie. Minimalna wysokość bieżnika to 4 mm, choć oficjalne przepisy mówią o 1,6 mm. Faktycznie jednak to zdecydowanie za mało, aby bezpiecznie jeździć po drogach. Jeżeli bieżnik jest mocno zużyty, opona nie trzyma się dobrze nawierzchni.
Ile sezonów na jednych oponach?
Z opony możemy korzystać nawet 10 lat, ale po 6 ryzyko awarii drastycznie wzrasta. Na ich zużycie wpływa wiele czynników fizycznych i chemicznych, które mają wpływ nie tylko podczas eksploatacji, ale również podczas postoju i w czasie przechowywania ogumienia. Ponadto niemieccy specjaliści twierdzą, iż rzadka jazda powoduje szybsze starzenie się ogumienia. Dlatego częściej eksploatowane pojazdy, rzadziej łapią przysłowiowa gumę. Należy tutaj wspomnieć o kole zapasowym, w którym po krótkiej jeździe często spada ciśnienie powietrza.
Wymianę ogumienia po sześciu sezonach zaleca się nawet jeżeli nie ma widocznych uszkodzeń. Mimo wszystko materiał, z którego są robione starzeje się, a dobra kondycja bieżnika tylko maskuje ryzyko powstania awarii, bo kierowca się jej w ogóle nie spodziewa. Opony w pojazdach używanych okazjonalnie ulegają natomiast odkształceniom pod wpływem ciężaru. Aby tego uniknąć należałoby regularnie je "przetaczać".
Jak przechowywać opony?
Po wymianie ogumienia po sezonie należałoby je odpowiednio przechować. Warunki, w jakich będzie ono składowane ma duży wpływ na to, czy nie straci swoich właściwości. Przede wszystkim po zdjęciu opon z felgi należy je umyć i dokładnie wyczyścić z drobiazgów jakie pozostały w bieżniku. Niewskazane jest przechowywanie ich na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Uprzednio umyte i wysuszone opony najlepiej magazynować w suchych, czystych i wentylowanych pomieszczeniach, np. w garażu, gdzie nie będą wystawione na bezpośrednie działanie zjawisk atmosferycznych. Ponadto w pomieszczeniu takim powinno być stosunkowo ciemno, gdyż światło, a w szczególności światło słoneczne, może prowadzić do zbytniego wysuszenia mieszanki w rezultacie następuje pękanie gumy.
Ważna jest również pozycja leżakowania opony zdjętej z felgi. Powinna ona być przechowywana w pozycji pionowej, najlepiej na specjalnym stojaku i regularnie obracana, tak aby zmienić punkt oparcia. Zapobiegnie to odkształceniu gumy.
Opony wraz z felgami zaleca się przechowywać w pozycji poziomej jedna na drugiej, pod nominalnym ciśnieniem producenta lub też w pozycji wiszącej. Składując je na podłodze warto odizolować je, podkładając folię lub deskę. Nie służą im również skoki temperatury, dlatego w miejscu przechowywania opon temperatura powinna oscylować pomiędzy 10 a 20 stopniami Celsjusza.
Czy warto stosować środki konserwujące ogumienie?
Opony, szczególnie zimowe, są narażone na ekstremalne warunki, dlatego aby zachować ich właściwości i przedłużyć żywotność warto zainwestować. Środków do pielęgnacji ogumienia jest mnóstwo, jednak właściwie wszystkie działają podobnie i mają podobny sposób aplikowania. Stosując środek do konserwacji zapobiegamy pękaniu gumy, a tym samym przedłużamy żywotność opony. Zazwyczaj proces aplikacji konserwantu należy powtórzyć po około dwudziestu myciach samochodu. Co ważne, środek ten nie powinien być tak po prostu nałożony, ale wtarty w gumę. Służą do tego specjalne gąbki .
W trosce o bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich zwróćmy uwagę na taki szczegół jakim jest ogumienie w naszych samochodach. Czasami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że to już czas na wymianę. Warto od czasu do czasu odwiedzić warsztat samochodowy, jeżeli sami nie potrafimy ocenić w jakim stanie jest nasz pojazd. Szerokiej drogi!
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie