
Często niezadowoleni z zakupionego produktu lub usługi jesteśmy zmuszeni składać reklamację. Sprzyjają temu wakacyjne podróże i wyprzedaże. Musimy jednak uzbroić się w cierpliwość. Na odpowiedź przedsiębiorcy możemy czekać nawet kilka tygodni. Warto jednak wiedzieć, ile czasu ma firma na odniesienie się na naszą skargę. W wielu wypadkach brak reakcji oznacza przyznanie nam racji.
W Polsce istnieje ogólna zasada, a od niej, jak można przewidzieć, trochę wyjątków. Podobnie rzecz się ma w innych krajach UE.
30 dni – od dnia otrzymania, to ogólny termin, w którym przedsiębiorca powinien rozpatrzeć reklamację, jeżeli tego nie zrobi przyjmuje się, że uznał ją za zasadną.
Są jednak przepisy szczegółowe, które mogą ten termin zmienić i tak:
14 dni – ma przedsiębiorca na odpowiedź, jeżeli zgłaszamy reklamację na podstawie rękojmi, która dotyczy wszytskich towarów konsumcyjnych, jeżeli tego nie zrobi przyjmuje się, że uznał reklamację za zasadną.
Uwaga: Uznanie reklamacji za zasadną nie oznacza jednak, że firma zaakceptuje w 100% wysokość naszego roszczenia, czyli tego, czego się domagamy np.
Reklamujemy spodnie, w których zepsuł się zamek, domagamy się zwrotu pieniędzy. Firma kontaktuje się z nami po 3 tygodniach. Przyjmuje się więc, że mamy rację, spodnie są wadliwe. Przedsiębiorca nie musi nam jednak zwrócić od razu pieniędzy, może zaproponować naprawę lub wymianę.
Dodatkowo:
30 dni – na odpowiedź mają placówki pocztowe i kurierzy
30 dni – na odpowiedź mają linie lotnicze
30 dni – na odpowiedź mają instytucje finansowe
W przypadku wycieczek zorganizowanych z biurem podróży nie stosuje się ogólnego terminu 30 dni.
Sytuacja w Polsce wydaje się nieco skomplikowana, ale jak pokazuje raport przygotowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce „Trader’s response time”, w połowie krajów europejskich nie istnieje ogólny termin, w którym konsument może oczekiwać rozpatrzenia reklamacji.
Jeżeli chodzi o dochodzenie praw na podstawie rękojmi (czyli tzw. niezgodności towaru z umową – obowiązującej we wszytskich państwach UE), zarysowują się trzy podejścia:
w kilku krajach przeiwdziana jest konkretna liczba dni np. 8 w Hiszpanii i na Litwie lub 15 w Estonii, Chorwacji, 30 we Francji
inne państwa używają wyrażeń nieostrych np. „w rozsądnym czasie”, „bez zbędnej zwłoki”, tak jest w Niemczech, Niderlandach, Belgii
w pozostałych krajach np.we Włoszech, Szwecji, Wielkiej Brytanii nie ma jakiegokolwiek odniesienia do terminu.
Ciekawe rozwiązanie zastosowano w Słowenii, gdzie za brak odpowiedzi na przedsiębiorce może być nałożona kara w wysokości 1200 EUR.
Za to jeżeli chodzi o gwarancję praktyka wydaje się dość spójna prawie we wszytskich krajach, a więc przedsiębiorca musi zachować się tak, jak to zostało przewidziane w warunkach udzielanej przez niego gwarancji (oświadczeniu gwarancyjnym). Wyjątkiem jest Polska – polski Kodeks Cywilny przewiduje, że jeżeli czas nie został okreśłony, przedsiębiorca musi wykonać swoje obowiązki (naprawić, wymienić rzecz) w ciągu 14 dni od dostarczenia wadliwego przedmiotu.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Witam, czy potrzebujesz wsparcia finansowego? Czy potrzebujesz pożyczki? Jestem Susan Benson z Sunshine Financial Group. Jestem pożyczkodawcą, a także konsultantem finansowym. Świadczymy wszelkiego rodzaju usługi pożyczkowe (pożyczka osobista, pożyczka biznesowa, pożyczka hipoteczna i wiele innych). Udzielamy zarówno pożyczek długoterminowych, jak i krótkoterminowych, pożyczek zabezpieczonych i niezabezpieczonych po przystępnej stopie procentowej 3% w skali roku. Aby uzyskać więcej informacji na temat naszych usług, możesz po prostu napisać do nas pocztą: [email protected] lub wyślij nam wiadomość bezpośrednio na WhatsApp lub Telegram za pośrednictwem: +447903159998 i otrzymaj natychmiastową odpowiedź. Jesteśmy firmą świadczącą kompleksowe usługi finansowe i staramy się pomóc Ci poprawić długoterminowe i krótkoterminowe cele finansowe, ponieważ Twoja stabilność finansowa jest naszym ostatecznym celem. W związku z tym, co dzieje się na całym świecie, wiele osób stoi w obliczu przedwczesnych wyzwań finansowych, a niektórym z nich z jakichś powodów tak trudno jest uzyskać pożyczkę w lokalnych bankach lub innych instytucjach finansowych. Pomożemy Ci rozwiązać Twoje problemy finansowe, po prostu napisz do mojej firmy, a my pomożemy Ci z pożyczką. Pomogliśmy wielu osobom i organizacjom, które borykają się z trudnościami finansowymi na całym świecie. Kiedy aplikujesz z nami, składasz wniosek w zaufanej firmie, która dba o Twoje potrzeby finansowe, naszym najwyższym priorytetem jest Twoja stabilność finansowa. Aby uzyskać więcej informacji na temat naszej oferty pożyczki, prosimy o przesłanie nam wniosku o pożyczkę za pośrednictwem: E-mail: ([email protected]) LUB; WhatsApp: +447903159998 Możesz do nas napisać zawsze i wszędzie. 2020 © Wszelkie prawa zastrzeżone