Reklama

ABC komunikacji niewerbalnej w pracy zdalnej

23/03/2023 10:11

Odpowiednia komunikacja międzyludzka to podstawa relacji na poziomie prywatnym, ale też zawodowym. Częścią skutecznego komunikowania się jest z pewnością komunikacja niewerbalna, oparta bardziej na gestach niż słowach. Czy na ten typ komunikacji jest jednak miejsce w pracy zdalnej? Jeżeli tak, to jakie są podstawy tego rodzaju narzędzi porozumiewania się między pracownikami oraz podwładnymi? Postaramy się to wyjaśnić!

ABC komunikacji niewerbalnej w pracy (niezależnie czy mówimy o zdalnym działaniu czy stacjonarnym wykonywaniu obowiązków) jest istotne z kilku powodów. Przede wszystkim wpływa na odbiór poleceń wśród pracowników i ich ocenę. Ułatwia też dojście do porozumienia i wskazuje na otwartość kadry pracowniczej lub przełożonych.

Czym jest komunikacja niewerbalna? Jakie są jej podstawy?

Komunikacja niewerbalna to wymiana zdań bez używania słów. Jej podstawą są różnego rodzaju gesty. Istotna jest postawa ciała, ruch rąk, mimika twarzy czy podobne. Jak wskazują antropologowie, komunikacja niewerbalna jest starsza niż mowa, gdyż w praktyce już małe dziecko potrafi pokazywać swoje odczucia poprzez gesty.

Pamiętajmy, że werbalne i niewerbalne komunikaty są często ze sobą powiązane, a jeżeli chcemy dobrze je przekazać – zdecydowanie powinny być spójne. Wyłącznie w ten sposób możemy trafić do odbiorcy – niezależnie czy to nasz podwładny, pracownik czy klient.

Czy w pracy zdalnej możemy jeszcze mówić o komunikacji niewerbalnej?

O ile w przypadku pracy stacjonarnej i spotkań twarzą w twarz nie ma problemów natury niewerbalnej, to kłopot pojawia się w działaniu home office. Czy można w ogóle mówić o ABC komunikacji niewerbalnej dla pracy wykonywanej poza biurem?

Oczywiście! Drogą do jej prawidłowej realizacji są oczywiście kamery internetowe, które pozwalają na analizę sylwetki i gestykulacji rozmówców. Niestety, w wielu przypadkach obiektywy są zasłaniane lub wyłączane, co znacznie ogranicza możliwości przekazywania swoich myśli przy pomocy gestów i ruchów ciała. Specjaliści od prowadzenia skutecznych rozmów biznesowych jako całkowitą podstawę realizacji planów dla firmy wskazują, że przedsiębiorcy czy pracownicy powinni mieć obowiązek spotkań z włączoną kamerą.

Poczytaj więcej o: Komunikacja niewerbalna w pracy zdalnej

Podstawy komunikacji niewerbalnej w działaniu zdalnym

Jakie są poza tym podstawy komunikacji niewerbalnej podczas działań home office? Przede wszystkim chodzi o odpowiednią aranżację. Istotne jest neutralne, dostosowane do charakteru spotkania tło (np. regał z książkami, okno, rośliny czy biała ściana). Ważny jest strój rozmówcy, który musi być schludny i elegancki. W czasie rozmowy nie kręćmy się na krześle, trzymajmy ręce na wysokości biurka i starajmy się gestykulować tak, jakbyśmy widzieli się z klientem lub pracownikiem oko w oko.

Warto patrzeć też prosto w obiektyw, co daje poczucie obecności na spotkaniu, a nie ucieczki z myślami gdzieś poza tematykę omawianą na danym meecie. Wszystko to wpływa na skuteczność prowadzonych interesów!

 

więcej treści o nowoczesnym życiu na Uzdalnieni.pl

Artykuł partnera

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do