Reklama

WIZERUNEK POLSKICH BANKÓW W SIECI

20/03/2014 18:23


Banki na świecie a polska rzeczywistość bankowości w sieci

Choć rozwój polskiej bankowości internetowej to niewątpliwy sukces, gros mankamentów, które wypunktowują regularnie internauci przyczynia się do niezbyt korzystnego wizerunku tego sektora. Taki wynik nie powinien dziwić – już studenci z całego świata studiujący ekonomię, finanse i bankowość w podsumowaniu badania „Generation why? Attracting the bankers of the future” powiedzieli, że bankowość jako branża jest konserwatywna i niepodatna na zmiany, a pracowników nie interesuje praca w bankowości. Stąd też, jak można wnioskować, pojawia się wzmożona chęć obecności banków w sieci. Dlaczego? W Polsce oznaczać to może odejście od archaicznej struktury, a zarazem podążanie z duchem czasu. Poza tym istnienie banków online oznacza, że nie potrzeba zatrudniać tak dużej liczby pracowników, bo procesy są zautomatyzowane.



Wizerunek niepożądany

Niestety, jak wskazali polscy internauci („Banki w sieci”), ta automatyzacja prowadzi do chaosu, przez co sieć musiała stać się samoistnym Biurem Obsługi Klienta. Tam bowiem klienci banków mogli szukać porad i pomysłów na rozwiązanie swoim problemów u innych internautów. A tych było sporo! Jako, że analizie podlegały wątki z Facebooka, Mikroblogi, Blogi, Fora, Serwisy Informacyjne, Video oraz pozostałe, udało się wypunktować najpoważniejsze zarzuty, które zaważały na wizerunku. Wątki głównie dotyczyły następujących obszarów:

• Awaria/nie działa – problemy z systemem obsługi klienta przez Internet zagwarantowały w listopadzie i grudniu 2013 złą sławę takim bankom, jak PKO BP i Inteligo. Awarie trwały godzinami, system się blokował, co przedstawiciele tłumaczyli „tymczasową awarią”. Internauci nie zostali jednak dłużni – wątek ten pojawił się w mediach elektronicznych, w przypadku PKO BP 875 razy, a w przypadku Inteligo – 98 razy. BZ WBK również nie miał szczęśliwej passy - użytkownicy narzekali na awarię 136 razy.

• Zmowa – temat ten dotyczył zmowy banków PKO BP, Bank Pekao, które porozumiały się w celu zagwarantowania sobie stabilnego przychodu w kwestii opłat interchange z ty

tułu transakcji dokonywanymi kartami VISA i MasterCard.
• Rzecznik – trzeci najpopularniejszy temat również odbił się negatywny echem. Tym razem chodziło o bank PKO BP, wspomniany w kontekście skierowanego przez klientów pozwu. Powód: 60 konsumentów domaga się unieważnienia hipoteki o wartości 12 mln 400 tys. zł obciążającej księgi wieczyste ich mieszkań.

Plusy? Banki muszą trochę popracować

Jak zatem widzimy, polskie banki w sieci nie mają najlepszej passy. Jedynym neutralnym tematem popularnych dyskusji w Internecie na temat tych instytucji było wykorzystanie przez BZ WBK Kevina Spacey jako twarzy banku. I rzeczywiście, taka twarz banku sprawia, że wizerunek jego może się ocieplić. Niestety to wciąż za mało, a w dobie mediów społecznościowych konsumenci wytkną każdy błąd związany z produktami banku czy jego systemem transakcyjnym. Dlatego może zamiast wydawać pieniądze na gwiazdy, warto by było dopasować budżety do potrzeb rynku i… zatrudnić specjalistów IT do usprawnienia internetowej machiny banków?

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do