Reklama

Ruszył przetarg na wykonanie obwodnicy Obornik Śl.

Obwodnica Obornik Śląskich ma stać się jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w powiecie na przestrzeni najbliższych lat. Trasa o długości 6,5 km połączy autostradę A4 z ekspresową S5, wyprowadzając ciężki ruch z centrum miasta i znacząco poprawiając bezpieczeństwo mieszkańców. W środę 27 sierpnia ogłoszony został przetarg na jej wykonanie.

Obwodnica przebiegać będzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 340 (Wołów – Trzebnica). Rozpocznie się od ronda, które zostanie wybudowane między Rościsławicami, a Jarami. Następnie poprowadzona zostanie południową stroną Obornik Śląskich, przecinając tory kolejowe i trasę w kierunku Wrocławia, by zakończyć się przed Wilczynem.

Poza budową drogi powstanie kompleksowa infrastruktura towarzysząca. Wykonane zostaną cztery ronda na skrzyżowaniach z drogami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi, przejazd pod torami linii Wrocław – Poznań, dodatkowe jezdnie i zjazdy zapewniające obsługę terenów przyległych, a także ścieżka pieszo-rowerowa, chodniki oraz oświetlenie w obrębie rond. Wykonane zostanie odwodnienie, a przebudowie poddane sieci energetyczne i gazowe. Dodatkowo wzdłuż trasy posadzonych zostanie kilkaset nowych drzew. Powstaną też dwa bezkolizyjne przejścia dla pieszych i rowerzystów pod obwodnicą w okolicach ulic Grunwaldzkiej i Generała Maczka.

Planowana inwestycja wygeneruje korzyści w wymiarze przemysłowym i społeczno-gospodarczym. Ograniczone zostanie ryzyko kolizji, skróci się czas przejazdu, a także zmniejszy się hałas w terenie zabudowanym.

– Dzięki nowej obwodnicy ruch w Obornikach Śląskich zmniejszy się o około 70%. Cały tranzyt kierujący się obecnie na drogę ekspresową S5 ominie centrum miasta, co oznacza mniej korków, hałasu i spalin. Przetarg prowadzony jest tak, by liczyła się nie tylko cena, ale też jakość i gwarancje na wykonane prace. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nową trasą pojedziemy już w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy – powiedział Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.

– To jedna z najważniejszych inwestycji na Dolnym Śląsku, bo droga wojewódzka przebiegająca przez Oborniki Śląskie jest jedną z głównych osi w ruchu wschód – zachód w naszym województwie. Stawiamy na jakość, dlatego aż 40% oceny w przetargu będzie stanowić gwarancja wykonawcy na przeprowadzone przez niego prace – stwierdził Mateusz Masłowski, dyrektor DSDiK.

Rozstrzygnięcie przetargu zaplanowano na 3 października.

Oborniczanie na tę inwestycję czekają już kilkadziesiąt lat. W latach 70-tych została wstępnie wyznaczona jej trasa. Dopiero jednak projekt skomunikowania autostrady A4 z drogą S5 sprawił, że wybudowanie obwodnicy stało się realne. W maju 2022 roku Gmina Oborniki Śląskie podpisała z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego porozumienie w tej sprawie. Zakładało ono, że koszt wykonania projektu wynoszący 1,892 mln zł w połowie pokryje Gmina Oborniki Śl., a w połowie Urząd Marszałkowski.

W 2022 r. informowaliśmy, że projekt ma być wykonany do listopada 2023 r., a budowa miałaby się zakończyć w 2025 r. Tymczasem projektowanie przedłużyło się o rok. Jak powiedział nam Burmistrz Arkadiusz Poprawa, spowodowane to było opóźnieniem opiniowania projektu przez Wody Polskie i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Gmina Oborniki Śl. dołożyła się do projektu. Jednak wykonanie będzie w gestii Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, podlegającej Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Dolnośląskiego. Obwodnica stanie się elementem drogi wojewódzkiej, a ta właśnie jednostka zarządza tą kategorią dróg.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Stefek lub Wandzia - niezalogowany 2025-09-02 07:20:26

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do