Starostwo nie ma nic do ukrycia. Ewelina Pawłowska ze Starostwa Powiatowego w Trzebnicy podaje, że w tym roku na imprezy organizowane przez Powiat Trzebnicki wydano ponad 112 tys. zł. Kwota ta poszła na pokrycie kosztów Powiatowych Dni Kultury Regionalnej, Dożynek Powiatowych, Koncertów Lisztowskich, Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, Bartłomiejek, II Rajdu Pieszego, Koncertu Noworocznego, a także koncertów w ramach Jazzu nad Odrą. Starostwo Powiatowe w Trzebnicy wydało łącznie ponad 45 tys. zł na dofinansowania imprez organizowanych przez inne podmioty, a były to: Jeździeckie Mistrzostwa Dolnego Śląska Machnice 2012, Operacja Zachód, I Międzynarodowy Plener Plastyczny, V Folkloriada Śpiewające Wsie, II Igrzyska Sołtysów i Rad Sołeckich Wsi Powiatu Trzebnickiego, Marynki 2012, Święto Truskawki, Rajd Szerszenia, Powiatowy Dzień Strażaka, X Międzynarodowe Zawody Ślizgów RC, I Międzynarodowy Plener Plastyczny Trzebnica 2012, jak również Wystawa Stołów Wielkanocnych.
Do wydatków promujących powiat, zaliczono gadżety (w tym również nagrody) za kwotę blisko 34 tys. zł, promocję w mediach (w tym filmy promujące powiat trzebnicki, reklama powiatu oraz imprez powiatowych w prasie) za ponad 15 tys. zł, a także artykuły promujące powiat trzebnicki za blisko 2,4 tys. zł.
Wydawnictwami, jakie w tym roku ukazały się nakładem powiatu były mapy, których koszt wyniósł ponad 16 tys. zł. Zatem łączna kwota, jaką starostwo wydało na finansowanie różnych imprez i szeroko pojętą promocję to 193 tys. złotych.
Trzebnica nie zdążyła, czy nie chciała?
Dopiero wczoraj, po 14 dniach, otrzymaliśmy pocztą, od Daniela Buczaka, sekretarza Trzebnicy następującą informację: "W odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji publicznej, dotyczący wydatków na promocję, (...) informuję, że informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie 14 dni. Powodem niemożności udostępnienia żądanych informacji w terminie czternastodniowym jest bardzo szeroki zakres żądanych informacji orz konieczność zebrania danych z całego roku. Wnioskowane informacje, zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o dostępnie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. nr 112 poz. 1198) przekazane zostaną w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia złożenia wniosku".
Kolejny raz, Trzebnica jako jedyna gmina, nie zdążyła podać nam żądanych informacji. Już kilkakrotnie w niewygodnych dla siebie sytuacjach trzebniccy urzędnicy odmawiali udzielenia informacji lub jak w przypadku planowanej szkoły muzycznej przeciągali udzielenie odpowiedzi jak tylko się dało. Przypomnijmy, że kiedy pytaliśmy trzebnickich urzędników o koszty wydawania gminnej gazetki ujawnili je dopiero po roku, kiedy sprawa znalazła swój finał w sądzie. Inne gminy, a także starostwo powiatowe, podały pełne i wyczerpujące informacje. Gmina Wisznia Mała odpowiedziała na nasz wniosek jako pierwsza, bez zbędnej zwłoki, już po kilku dniach, a przecież pracownik też musiał wykonać sporo pracy, aby zebrać potrzebne dane. Zapewne taką samą pracę musieliby wykonać pracownicy działu promocji Trzebnicy (których jest kilku); przecież w urzędzie są dostępne zestawienia i faktury za poszczególne usługi. Czy zatem jest to lenistwo, czy może celowe działanie, mające na celu ukrywanie informacji dotyczącej wydatków? A może burmistrz wstydzi się tego, że na imprezy wydał kwoty, które przerażą mieszkańców?
Oborniki Śląskie dopłacają do stowarzyszeń
Z informacji jakie otrzymaliśmy z obornickiego urzędu wynika, że gmina dość mocno zaangażowała się w dofinansowywanie lokalnych inicjatyw, które prowadzą stowarzyszenia. Miasto wydało też sporą sumę na organizację imprez kulturalnych.
Jak podaje Karol Kos, zastępca burmistrza Obornik Śląskich, w tym roku na imprezy: Dni Obornik, Dożynki, impreza w Pęgowie (nie podano jaka) wydano łącznie ponad 157 tys. złotych.
Na pomoc finansową w organizowaniu różnych przedsięwzięć mogły liczyć stowarzyszenia, i tak Stowarzyszenie Rozwoju Pęgowa otrzymało 500 zł na "Akcję Wiosenne Porządki", o tysiąc mniej na "Festyn Święto Truskawki" i "Jesienny Jarmark Osobliwości ", natomiast na konkurs "Najaktywniejszy zespół szkolny" stowarzyszenie otrzymało wsparcie w wysokości 1 tys. zł. Towarzystwo Imienia Ferenca Liszta, na cykl koncertowy "Wieczory Lisztowskie" w Obornikach Śląskich w roku otrzymało w tym roku 19 tys. zł, fundacja "Żaczek" na rzecz Szkoły Podstawowej nr 2 w Obornikach Śląskich na organizację Konferencji "Bezpieczniej w sieci" otrzymała 3 tys. zł, Stowarzyszenie Uczniowski Klub Sportowy "Relaks" na "Działania popularyzujące sport masowy i szkolny - organizacja szkolenia i rozgrywek sportowych i sekcja podnoszenia ciężarów- piłka nożna" otrzymały 15 tys. zł. Stowarzyszenie Klub Piłkarski "Bór", na "Upowszechnianie sportu amatorskiego w zakresie piłki nożnej" otrzymało łącznie blisko 24 tys. zł. Stowarzyszenie Piłki Ręcznej SPR "Bór", na "Upowszechnianie Amatorskiego Sportu w Zakresie Piłki Ręcznej-Organizacji, Szkolenia i Rozgrywek Sportowych" otrzymał łącznie blisko 24 tys. zł, natomiast na "Działania Popularyzujące Sport Masowy i Szkolny - Organizacja Szkolenia i Rozgrywek Sportowych z Piłki Ręcznej " Kształtujemy charaktery" - 5,3 tys. zł. Stowarzyszenie Gminny Szkolny Związek Sportowy na "Współzawodnictwo Sportowe Szkół Gminy Oborniki Śląskie" otrzymało 11 tys. zł. Stowarzyszenie Miłośników Kultury "Śladami Pradziadów" dostało 2,5 tys. zł. dofinansowania. Stowarzyszenie" Zielone Jary" na projekt "Ścieżką Ekologii Wróćmy Do Tradycji" dostało 2,3 tys. zł; Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku "Atena" na "Oświatę osób starszych" otrzymało 6,5 tys. złotych.
Stowarzyszenie Miłośników Siatkówki "OLIMP" na "Zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu" dostało 12,8 tys. zł, Stowarzyszenie Oświatowe "SOWA", na "Działalność o charakterze oświatowym i edukacyjnym, konkursy wiedzy" dostało 4,5 tys. zł. Koło Łowieckie "Leśnik" na "Nawiązanie i Rozwój Współpracy Przez Koło Łowieckie "Leśnik " Oborniki Śląskie ze Związkiem Myśliwych z Miasta Rehau w Ramach Partnerstwa Miast dostało 4 tys. zł. Fundacja "RABAN: na "Manufakturę Dobrych Pomysłów. Warsztaty Rękodzieła Artystycznego" otrzymały z gminy 1,8 tys. zł. Ludowy Zespól Sportowy "Odra" otrzymał dotację w wysokości 5 tys. Na Turniej Strażacki 2012 OSP w Urazie otrzymało dofinansowanie w wysokości 3,5 tys. zł, natomiast klub Arkadia na " Uczymy się i bawimy w Wielkiej Lipie " otrzymał od gminy 2,2 tys. zł., a na projekt "Każde dziecko jeździ konno" 1,5 tys. zł. Stowarzyszenie Społeczne Stowarzyszenie Wiejskie "Okolice", na organizację " IV Obornickiej wystawy tradycyjnych stołów wielkanocnych" otrzymało 4 tys. złotych.
Stowarzyszenie "Lipówka" na zająca sportowo-integracyjne otrzymało 2,4 tys. zł. Do "Festiwalu Kultur Świata im. Tony`ego Halika 2012" organizowanego przez Stowarzyszenie Ośrodek Kultur Świata gmina dołożyła 1,5 tys. zł. Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Golędzinowa na organizację Dnia Dziecka, a także dożynek w Golędzinowie otrzymało 2,6 tys. zł. Stowarzyszenie Razem dla Bagna, na "Cykliczny Piknik Rodzinny Święto Chleba i Ziół", otrzymało 2,5 tys. zł. Stowarzyszeniem Rościsławice Leśna Oaza, na "Promocję Gminy Oborniki Śląskie Poprzez Organizację Rajdu Cysterskiego " otrzymało 2 tys. zł, a Ludowy Klub "Sokół" otrzymał dofinansowanie blisko 20 tys. zł. Stowarzyszenie Dla Siemianic na projekt "Siemianice w fotografii" otrzymało 1,4 tys. zł., a na tenis stołowy 2 tys. zł. Stowarzyszenie Właścicieli i Użytkowników Terenów i Domków Letniskowych w Osolinie na projekt "Promocja Idei Odnowy Wsi Dolnośląskiej w miejscowości Osolin " dostało 2,5 tys. zł, na "Prowadzenie zajęć z pierwszej pomocy dla najmłodszych uczniów szkoły Podstawowej w Osolinie." - 1,5 tys. zł., a na " III piknik Miłośników Zabytkowych Volkswagenów Osolin 2012r."- 2,5 tys. zł. ZHP Chorągiew Dolnośląska na projekt "Dziś, Jutro, Pojutrze" otrzymała blisko 3 tys. zł., a na "I ty możesz zostać sportowcem" blisko 2,5 tys. zł. Stowarzyszenie "Miłośników Wilczyna" na "Leśną Ścieżkę Zdrowia" otrzymało 2,4 tys. zł, a na projekt "Zdrowie To Nasza Inwestycja." 2,5 tys. zł. Stowarzyszenie URAZ.NET otrzymało 2 tys. zł na "Bieg Rodzinny 2012 r.", a na "Festyn Świętojański 2012 r. w Urazie" 1,4 tys. zł. Natomiast Ludowy Klub Jeździecki "ARAT" na "Cykl Zawodów Regionalnych w Skokach Przez Przeszkody w 2012r " otrzymał dofinansowanie w wysokości 2 tys. złotych.
Stowarzyszenie Przyjaciół Kuraszkowa "Lipowa Dolina" na "V Kuraszkowski Turniej w Piłkarzyki o Puchar Króla Kuraszka i Piknik Kuraszków Żegna Lato 2012 r." otrzymało łącznie 2,5 tys. zł. Stowarzyszenie Dolnośląski Oddział Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" na "XV Polonijny Plener Malarski "Oborniki Śląskie 2012r." dostało blisko 3 tys. Natomiast 2 tys. zł otrzymał Obornicki Klub Sportów Lotniczych na "Działanie popularyzujące sporty lotnicze i motorowe ". Stowarzyszenie Mieszkańców Zajączkowa "Razem" na organizację "Wieczoru Seniora" otrzymało 2,3 tys. zł. Na "Festyn Święto Chleba" Stowarzyszenie "Razem Lubnów i Nowosielce" otrzymało 1,8 tys. zł, a Stowarzyszenie Miejsko-Gminne Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe, na "Udział w rozgrywkach OZPN seniorów i juniorów młodszych oraz powiatowej klasy C w piłce nożnej" dostało 15 tys. zł. Klub Sportowy "Arkadia" na "Zajęcia Sportowe w Wielkiej Lipie i Piknik Rodzinny" otrzymało 2,5 tys. zł. Stowarzyszenie "Expresja", na "Zajęcia sportowo-taneczne" dostało dofinansowanie w kwocie 1,8 tys. zł. Uczniowski Klub Sportowy "Pitagoras" na "Warcaby dla wszystkich" otrzymał 5 tys. zł; Klub Sportowy "Artemis" na "IV Puchar Artemisu w Biegu i Rowerowej Jeździe na Orientację" otrzymał dotację w wysokości 1,5 tys. zł. Reprezentacyjny Zespół Pieśni i Tańca "Wrocław" na "Działalność artystyczną i edukacyjną grupy dziecięcej Reprezentacyjnego Dolnośląskiego Zespołu Pieśni i Tańca "Wrocław" działającej na terenie gminy Oborniki Śląskie" otrzymał 2,8 tys. zł. Stowarzyszenie Rodzin Abstynenckich "Aura" na organizację "Biegów Przełajowych 2012 r." otrzymało 2,3 tys. zł, na "Upowszechnianie Amatorskiego Sportu w Zakresie Piłki Nożnej" 2,3 tys. zł, a na "XI Przegląd Piosenki Abstynenckiej" 2 tys. zł. Tak więc na dofinansowania Oborniki Śląskie wydały blisko 250 tys. zł.
Oborniki Śląskie poniosły również wydatki na promocję gminy. I tak, wydatki na nagrody, puchary, flagi, gadżety reklamowe wyniosły blisko 15 tys. zł. Koszty utrzymania serwera strony www.oborniki-slaskie.pl to koszt nieco ponad 700 zł, promocja w gazecie "Wrocławianin" to wydatek rzędu blisko 8 tys. zł. Koszty druku Magazynu Informacyjnego " Z pierwszej ręki" to blisko 11,5 tys. zł, promocja w TVP - "Ocal mogiłę od zapomnienia" kosztowała gminę blisko 5 tys. zł. Promocja terenów inwestycyjnych w Gazecie Wyborczej - ogłoszenia przetargowe to ponad 14 tys. zł. Na publikacje Oborniki Śląskie wydały odpowiednio: na folder na "Dni Obornik" 2,2 tys. zł, na książkę "Karl Von Holtei (1798-1890) Leben und Werk. Fragestellungen - Differenzierung Auswertungen", gdzie promowano gminę, wydano ponad 3 tys. zł, natomiast na tłumaczenia i koszty redakcyjne książki "Pamiętniki Elisabeth Bomhard" wydano 8,3 tys. zł. Zatem na promocję gminy wydano 67,7 tys. złotych. Tak więc podliczając wydatki na promocję, imprezy i współfinansowanie przedsięwzięć stowarzyszeń wychodzi, że Oborniki wydały łącznie prawie 475 tys. zł.
Żmigród promuje się imprezami i gadżetami
Z informacji przedstawionych przez pracowników Urzędu Miejskiego w Żmigrodzie wynika, że na terenie gminy odbyło się wiele imprez. I tak, Przegląd Stołów Bożonarodzeniowych kosztował 1,8 tys. zł, I Uliczny Bieg Żmigrodzki o puchar burmistrza gminy Żmigród w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy to koszt 300 zł, Turniej Piłki Nożnej Halowej Trampkarzy o Puchar Burmistrza Gminy Żmigród - 440 zł. Imprezy cykliczne na obiekcie "Orlika 2012" kosztowały łącznie 2 tys. zł. Na Europejski Tydzień Sportu wydano 250 zł, na Żmigrodzkie Dni Smoka i Żmigrodzki Bieg Smoka wydano łącznie ponad 18 tys. zł. Ponad 2,6 tys. zł kosztowało zorganizowanie akcji Polska Biega 2012. Inscenizacja historyczna, pod nazwą Bitwa Żmigrodzka to wydatek rzędu 14 tys. zł. Żmigrodzki Festiwal Karpia kosztował ponad 13 tys. zł, a żmigrodzki wkład w Powiatowe Dni Kultury wyniósł nieco ponad 2,7 tys. zł. Współorganizacja imprezy Eska Summer City pochłonęła 3,3 tys. zł.
Łącznie na imprezy z budżetu gminy wyasygnowano kwotę ok. 74 tys. zł. Jak podali urzędnicy, gmina Żmigród nie finansuje imprez organizowanych przez inne podmioty bez udziału gminy. Wszystkie przedsięwzięcia, które otrzymują dofinansowanie z budżetu, są współorganizowane przez gminę. - Oprócz środków finansowych, dochodzi tu wsparcie logistyczne, promocja wydarzenia itd. A że zdecydowana większość wydarzeń jest realizowanych z partnerami zewnętrznymi, stąd wszystkie kwoty są podane powyżej - wyjaśnia Andrzej Krzywda.
Pracownicy działu promocji podają, że łączne wydatki na imprezy i promocję w 2012 roku to kwota blisko 307 tys. zł (stan na 12.11.2012). W tej puli mieszczą się wszystkie wydatki związane m.in. z zakupem materiałów i wyposażenia, wynagrodzeniami bezosobowymi, opłatami, składkami, licencjami. - Podstawowe kierunki działań promocyjnych to imprezy o charakterze masowym i eventy realizowane z maksymalnie dużym zaangażowaniem partnerów lokalnych i zewnętrznych. Od wystaw i kameralnych koncertów w cyklu "Baszta Sztuki", projektów społecznych realizowanych z Młodzieżową Radą Miejską, po duże wydarzenia cykliczne jak Żmigrodzkie Dni Smoka, Festiwal Karpia - podaje Andrzej Krzywda. Pracownik wydziału promocji dodaje, że miasto prowadzi własny portal internetowy oraz profili na popularnych portalach społecznościowych (Facebook, BLIP, Twitter, NK.pl). - Utworzenie i obsługa kont portali społecznościowych jest bezpłatna, prowadzona przez Biuro Promocji. Podobnie jak prowadzenie portalu www.zmigrod.com.pl . W bieżącym roku przeprowadzono gruntowną zmianę portalu od strony technicznej - hosting, obsługa kont pocztowych, layout, serwery itd. - za łączną, jednorazową kwotę ok. 4 tys. zł - mówi urzędnik. Jak dodaje, Żmigród prowadzi współpracę z miastem partnerskim Bargteheide. Roczny koszt związany z wymianą urzędników, wizytą delegacji mieszkańców i materiałami promocyjnymi to ok.10 tys. zł Jeśli chodzi o wydawanie miesięcznika "Wiadomości Żmigrodzkie", to gmina nie ponosi kosztów osobowych, ponieważ pracownicy Biura Promocji przygotowują tytuł w ramach obowiązków, pełne rozliczenie finansowe gazety prowadzi Zespół Placówek Kultury w Żmigrodzie (pismo jest sprzedawane w kioskach, nie jest to typowy bezpłatny biuletyn urzędowy finansowany w pełni ze środków gminnych). Na materiały promocyjne Żmigród wydał łącznie blisko 26 tys.zł, z czego na płytę DVD "Rytmy Natury w Dolinie Baryczy", która ukazała się w nakładzie 1 tys. sztuk wydano 9,2 tys. zł, na żmigrodzki kalendarz (również 1 tys. egz.) wydano nieco ponad 6 tys. zł. Na plany gminy Żmigród wydano 2,7 tys. zł (1200 sztuk), natomiast na publikacje materiałów w prasie na zasadach komercyjnych ponad 7,7 tys. zł.
Prusice organizują imprezy z największym rozmachem
Największą i najbardziej kosztowną imprezą jaka została zorganizowana w Prusicach były II Dni Prusic, które kosztowały ponad 143 tys. zł. Impreza była droga, ale gminie udało się pozyskać 25 tys. zł dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działanie Małe Projekty. Największa impreza sportowa - II Bieg Trzech Wież kosztował gminę ponad 24 tys. zł. Ogólnopolski Przegląd Pieśni Sakralnej "Vox Domini" to wydatek rzędu 5,5 tys. zł. Tradycyjne dożynki, które w tym roku odbyły się w Krościnie Wielkiej kosztowały blisko 42 tys. zł. Na pikniki rodzinne Prusice wydały łącznie 12 tys. zł. Turniej Rycerski i Jarmark Cysterski kosztował prusickiego podatnika 10 tys. zł. Najmniejsza gmina miejska w powiecie wydała zatem niebagatelną sumę 211,5 tys. zł.
Prusice dofinansowywały również przedsięwzięcia różnych podmiotów, między innymi Ochotniczej Straży Pożarnej i stowarzyszeń działających na terenie gminy. I tak, Stowarzyszenie Młodzież z Budzicza, na projekt pod nazwą "Budowanie tożsamości lokalnej, promocja produktu lokalnego - "Sernik z Budzicza" - Biesiada Wiejska - III edycja" otrzymało dofinansowanie w kwocie 1,8 tys. zł, OSP Prusice na "Zaczarowany świat dziecka - happening z okazji Dnia Dziecka" otrzymało pomoc w wysokości 1,5 tys. zł, Stowarzyszenie Pozytywnie Nakręcenie z Wszemirowa na "Powiatowe Święto Truskawki" otrzymało 2,5 tys. zł. Taką samą kwotę otrzymało stowarzyszenie "17 Stawów" na cykliczną imprezę pod nazwą "Sposób na rybę". Na "Majówkę w Skokowej", stowarzyszenie Skokowiak otrzymało 3 tys. zł. "III Zlot Czarownic - czyli Czary-Mary w Krościnie Małej" otrzymało dofinansowanie w wysokości 2 tys. zł, natomiast Stowarzyszenie "Aktywni - Wspólnie działamy na rzecz rozwoju" z Wszemirowa na Święto Jabłka i Szarotki otrzymało dofinansowanie w kwocie 2,5 tys. zł. Po podliczeniu wszystkich pozycji otrzymujemy kwotę 15,8 tys. złotych.
Z danych jakie otrzymaliśmy z Prusickiego Urzędu Miasta i Gminy wynika, że jak do tej pory, w 2012 roku na promocję gmina wydała blisko 102 tys. zł. Na tę kwotę składała się: 24 tys. zł za wynajem elektronicznych tablic reklamowych, ponad 12 tys. zł na reklamę w prasie, ponad 11 tys. zł pochłonęły koszty banerów reklamowych i informacyjnych, blisko 7 tys. zł kosztowało wydanie folderu "Na szlaku wspomnień", a nieco ponad 2,8 tys. kosztowało wyprodukowanie smyczy promocyjnych.
Jak podaje sekretarz Prusic, Grzegorz Terebun, gmina "wypuściła" w tym roku trzy wydawnictwa; wspomniany już wcześniej folder "Na szlaku wspomnień", informator gminny Prusice 24, co kosztowało ponad 2,6 tys. zł, a także album "Walory turystyczne ratuszy Dolnego Śląska" w ramach projektu "Turystyka kulturowa w Gminie Prusice poprzez rewitalizację elewacji zabytkowego ratusza, wieży widokowej oraz rynku i utworzenie Punktu Informacji Turystycznej" co miało kosztować blisko 50 tys. zł.(za 1 tys. egzemplarzy). A więc razem, na imprezy i promocję wydano prawie 330 tys. zł.
Wisznia Mała inwestuje w reklamę
W gminie odbyły się do tej pory trzy duże imprezy. Jakub Bronowicki, wójt Wiszni Małej informuje, że wszystkie odbyły się przy współfinansowaniu. I tak, II Powiatowy Przegląd Zespołów Ludowych im. Witolda Gareckiego pod nazwą Śpiewające Wsie kosztowało nieco ponad 13,5 tys. zł z czego gmina zapłaciła 9,6 tys. zł, a 3,5 tys. zł pochodziło z dofinansowania ze Starostwa Powiatowego. Dożynki powiatowo-gminne to najdroższa impreza, jaka odbyła się w tym roku w Wiszni Małej, bo kosztowała blisko 62 tys. zł. Wisznia Mała wydała na organizację dożynek blisko 49 tys. zł, Starostwo Powiatowe dołożyło 12 tys. zł, Bank Spółdzielczy w Trzebnicy 500 zł, a Bank BGŻ kolejne 500 zł. Kolejna impreza plenerowa - Piknik pod Wiszniakiem kosztował trochę ponad 42 tys. zł, z czego gmina dostanie zwrot z PROW w wysokości 24 tys. zł w I kwartale 2013 roku. Ogółem wydano zatem blisko 118 tys. zł, z czego Wisznia Mała wyłożyła ponad 100 tys. zł, ale całkowita wysokość dofinansowania (łącznie z tym z PROW) wyniesie ponad 40 tys. zł.
Gmina nie dofinansowywała imprez organizowanych przez inne podmioty. Wisznia Mała prowadziła za to kampanię promocyjną za pomocą różnych form ,w oparciu o takie kanały informacyjne, jak: publikacje w prasie lokalnej, regionalnej i ogólnopolskiej, radiu, a także spoty reklamowe w telewizji regionalnej, informacja smsowa oraz aplikacje mobilne, portale społecznościowe, produkcja własna materiałów informacyjnych i promocyjnych, a także konkursy i plebiscyty.
I tak, na promocje w mediach lokalnych i ogólnopolskich, na artykuły sponsorowane na temat gminy Wisznia Mała (promocja samorządu generalis) wydano blisko 27 tys. zł, a spoty radiowe kosztowały nieco ponad 4,1 tys. zł. Na dofinansowanie programu Studio Wschód i materiał filmowy w Agro Faktach wydano po blisko 5 tys. zł. Na system informacji smsowej wydano ponad 1,7 tys. zł, a na udział w projekcie ARAW -stworzenie aplikacji mobilnej na targi EXPO blisko 2,5 tys. żł. Na administrowanie portalami społecznościowymi facebook i twitter, według otrzymanej informacji, Wisznia Mała nie wydała ani złotówki. Gmina wydała natomiast własne materiały promocyjne i informacyjne: na teczki ofertowe 2,1 tys. zł, zdjęcia obiektów na terenie gminy na potrzeby promocji - 600 zł, na odnowienie szlaków rowerowych na terenie gminy w ramach działań ponadgminnych wraz z ich promocją 3 tys. zł, na ulotki promocyjne 900 zł, na smycze - nieco ponad 1 tys. zł, na odznaki z herbem gminy trochę ponad 2 tys. zł, na duży baner zewnętrzny - blisko 300 zł, na spot filmowy w długiej i krótkiej wersji - 8,3 tys. zł, a na opracowanie projektów "witaczy" przez artystę plastyka blisko 5,5 tys. zł. Wisznia Mała wydaje również własną gazetę. Druk jednego numeru Wieści Gminneych to koszt rzędu 2,5 tys. zł. Druk i skład Gazetki Dożynkowej kosztował 1,8 tys. zł. Łączna kwota wydatków na promocje wyniosła po podliczeniu 68,3 tys. zł. Razem na wszystkie aspekty promocyjne wydano do tej pory ponad 168 tys. zł.
Zawonia jest oszczędna
Robert Borczyk, sekretarz Zawoni podaje, że ogólnie na wszystkie imprezy gmina wydała 90 tys. zł, (Dożynki, Powitanie Lata, Turniej Wsi, Dzień Dziecka, Euro Strefa Kibica), lecz większa część kosztów pokrywana było z budżetu organizatora - Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki., I tak, gmina Zawonia poniosła koszt wynajmu domków wystawowych na dożynki - 1 tys. zł oraz nagród w XIV Dożynkowym Wyścigu Kolarskim Parami - blisko 6 tys zł. Gmina Zawonia dofinansowała również kilka imprez: festyn strażacki w Czeszowie - kwotą 1 tys.zł, festyn dożynkowy w Czeszowie kwotą 1,6 tys. zł., festyn szkolny w Masłowie kwotą 300 zł, a także XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej kwotą 5 tys. zł., a także XIV Dożynkowy Wyścig Kolarski Parami sumą 10 tys. zł.
Jeśli chodzi o promocję, to Zawonia za kwotę blisko 6 tys. zł zakupiła nagrody w konkursach organizowanych i współorganizowanych przez siebie. Natomiast na zakup reklamy, ogłoszeń promocyjnych i innych w prasie, internecie itp. wydano ponad 22 tys. zł. Jedynym wydawnictwem, jakie ukazało się w tym roku nakładem gminy był dwumiesięcznik "Głos Zawoni" który zakupiono na kwotę 16,2 tys.zł. Po policzeniu łączne wydatki na promocję wyniosły 44,2 tys. złotych. Tak więc na wszystko wydano ponad 134 tys. zł.
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie