Reklama

Jak bezpiecznie jeździć zimą - PRZYPOMNIENIE

05/01/2016 08:04
Najwięcej problemów kierowcom sprawia w zimie oblodzona nawierzchnia drogi. To ona powoduje często zmniejszenie przyczepności kół pojazdów, co w połączeniu z jazdą z nadmierną prędkością, może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Asp. Tomasz Słuszniak podkreśla, że  bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a co za tym idzie zdrowie i życie, leży w naszych rękach.

Pozycja za kierownicą


[caption id="attachment_83184" align="alignleft" width="171"] Tomasz Słuszniak[/caption]

Tomasz Słuszniak przypomina, że podstawą bezpiecznej jazdy jest właściwa pozycja za kierownicą: - W fotelu staramy się "usadowić" w taki sposób, aby nasz środek ciężkości znalazł się w miarę możliwości jak najniżej, z zachowaniem jednocześnie odpowiedniego pola widzenia. Prawidłowe i umiejętne kierowanie samochodem wymaga, aby pojazd dobrze "czuć".
Bez właściwej pozycji za kierownicą nie ma szans na dobre prowadzenie pojazdu, bo do tego potrzebne jest dobre obserwowanie otoczenia.
To, co dzieje się z tyłu pojazdu kierowca jest w stanie "odczytać" za pośrednictwem pleców, jeżeli te oczywiście będą przylegać do oparcia fotela. Lędźwie starannie wpasowane w siedzenie dostarczą dodatkowych wiadomości. Najlepszym przykładem tutaj będą fotele kubełkowe, nieprzypadkowo używane przez kierowców aut rajdowych. Sygnały i informacje, jakie otrzymujemy z przodu pojazdu docierają do nas za pośrednictwem układu kierowniczego, z którym mamy kontakt poprzez koło kierownicy - mówi policjant i dodaje, że siedząc już za "kółkiem", musimy ustawić (wyregulować) dwa zasadnicze wymiary. - Pierwszy krok, to odległość naszego fotela od pedałów. Stawiając lewą nogę na sprzęgle, wciskamy je do oporu. W tym położeniu noga powinna być lekko ugięta w kolanie. Poprawia to lepsze wyczucie sprzęgła, a w razie zderzenia, kiedy to odruchowo zaprzemy się ugiętą nogą, uchronimy od poważniejszych urazów nasz staw biodrowy i kolanowy.

Odległość fotela od kierownicy regulujemy po dokładnym oparciu naszych pleców, chwytając najbardziej oddalony punkt na kole - najczęściej będzie to pozycja na godz. 12 - za pomocą lekko ugiętej ręki. Chodzi o to, aby kręcić kierownicą i mieć dostęp do wszelakich urządzeń znajdujących się w jej obrębie, swobodnie i bez odrywania pleców, a także z odpowiednią do tego siłą.
Błędem jest umiejscowienie się zbyt blisko koła kierownicy, jak i w znacznej od niej odległości.
Pamiętajmy przy tej okazji o prawidłowym ustawieniu zagłówka, aby spełniał swoją rolę w czasie jazdy.

Czytaj na kolejnej stronie...




Pasy i poduszki


Zdecydowana większość nowych pojazdów wyposażona jest w poduszki powietrzne, które spełniają swoją rolę jedynie z zapiętymi pasami bezpieczeństwa i to takimi, które mają napinacze pirotechniczne. - Zabezpieczenie się pasami jest niezbędne nawet w czasie krótkiej jazdy z niewielką prędkością. Może się zdarzyć, że kierując autem uderzymy w pojazd poprzedzający, co spowoduje uruchomienie poduszki, a ta, jak wiadomo wybucha z ogromną siłą - przestrzega policjant.

Obie ręce na kierownicę!


Policjant podkreśla, że kierownica i sam sposób posługiwania się nią jest bardzo ważny. - Niedbałe pozostawienie na niej jednej ręki i to w dowolnym miejscu może być niebezpieczne. Wspominałem już, że za pośrednictwem kierownicy i rąk umieszczonych na niej w sposób prawidłowy, otrzymujemy bardzo ważne sygnały. Dlatego należy trzymać kierownicę obiema rękami nawet w trakcie jazdy bez planowanej zmiany kierunku. Dłonie powinny spoczywać, używając oznaczeń zegarowych, odpowiednio na godzinie dziewiątej - lewa ręka oraz trzeciej - prawa ręka. Ułożenie rąk w inny sposób zaburza nasze "czytanie", czyli odbiór tych bodźców. Po drugie, to najłatwiej wówczas wykonać skręt, w jedną jak i drugą stronę, a następnie wrócić do pozycji wyjściowej - radzi policjant.

Czytaj na kolejnej stronie...





 

Uwaga na grube ubranie


Zimowe ubranie nie powinno ograniczać nam ruchów. - To, w jakich butach prowadzimy pojazd ma np. wpływ na szybkość, z jaką wciskamy hamulec. Jazda w zimowej, często puchowej kurtce, wymaga prawidłowego zapięcia pasów bezpieczeństwa. Pas musi przylegać do ciała, gdyż w innym wypadku, w razie uczestniczenia w zdarzeniu drogowym, od razu będzie "pochłaniał" energię zderzenia. W rękawiczkach możemy prowadzić pojazd, pod warunkiem, iż są do tego przeznaczone. W innym wypadku mogą się nam ślizgać. Jazda w czapce i szaliku może ograniczyć nam widok - mówi asp. Tomasz Słuszniak.

Czytaj na kolejnej stronie...





Opony zimowe to standard


Jak mówi policjant, samochód trzeba specjalnie przygotowywać do zimy, chociażby przez wymianę opon na zimowe. - W chwili, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 st. Celsjusza, wszyscy powinni poważnie zastanowić się nad ich zmianą. Po pierwsze, opony zimowe i letnie różnią się od siebie materiałami, z których zostały wykonane. Opona zimowa w temperaturach poniżej 7 st. Celsjusza nie twardnieje i zachowuje elastyczność, dzięki czemu lepiej przylega do podłoża-  mówi policjant i dodaje: - Pamiętajmy, iż opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję. Opona twarda nie zapewnia niczego, poza niekontrolowanym poślizgiem. Opony letnie i zimowe różnią się od siebie także wzorami bieżników, zimowe - szersze rowki centralne i kilkukrotnie więcej poprzecznych nacięć bieżnika, czyli tzw. lameli. Inna budowa ma na celu szybsze i skuteczniejsze odprowadzanie wody i błota pośniegowego oraz zapewnienie lepszej przyczepności na śniegu. Objawia się to zwłaszcza w skróconej drodze hamowania, ale pamiętajmy, że jeśli bieżnik jest mocno zużyty, to opona nie trzyma się dobrze nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    bełko - niezalogowany 2016-01-09 13:53:24

    czym palą w piecach ludzie w piotrkowiczkach i mienicach? To są DYMY nad Birkenau? Ludzie wyciągają chyba ster opony, szaliki, buty, butelki PEt....i hajcują. Niech się tym zainteresuje gmina albo straż miejska?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do