Reklama

Gry lekarstwem na agresję i problemy podczas epidemii?

Epidemia koronawirusa i związana z nią izolacja w domach sprzyja sytuacjom konfliktowym i stresowym. W efekcie pobudzona może zostać agresja zarówna u osób, które już wcześniej miały skłonności do przemocy, ale też u takich, które potrafiły je kontrolować, ukrywać lub rozładowywać uprawiając na przykład aktywność fizyczną. Niestety w wielu domach może dojść do aktów przemocy, zarówno psychicznej, jak i fizycznej. Co ciekawe, jedną z form ratunku mogą się stać gry komputerowe.

Co znamienne, taka sytuacja ma obecnie miejsce na całym świecie. Przykładowo w Hiszpanii kwarantanna związana z epidemią COVID-19 wpłynęła na wzrost liczby policyjnych interwencji dotyczących przemocy domowej. Od połowy marca, od wprowadzenia obostrzeń w przemieszczaniu się, policjanci wzywani byli do domowych awantur ponad 83 tys. razy.

 

W obliczu tak dużego problemu społecznego, który może dotknąć każdego, warto poszukać szybkich rozwiązań, które wdrożone w warunkach domowych staną się efektywne. Okazuje się, że w obliczu tych wyzwań jednym z „lekarstw” mogą okazać się gry komputerowe. I to zarówno te dla dorosłych, jak i dzieci. 

 

Gry wideo mogą być antidotum na frustrację, stres oraz agresję i, co ważne, pozwalają na moment zamknąć się w świecie wirtualnym i odciąć od rzeczywistości. W czasach "przedpandemicznych" takie odseparowanie było traktowane jako negatywne zachowanie. Obecnie granie jest akceptowane jako działanie "oczyszczające" z negatywnych emocji, które tym samym chroni najbliższych przed napadami złości i rozładowuje napięcia - ocenia Celina Szumska, mediator przy Sądach Okręgowych.

 

Warto przypomnieć, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ostrzegała kiedyś przed nadmiernym spędzaniem czasu na graniu i wpisała uzależnienie od gier komputerowych na listę zaburzeń psychicznych. Według WHO, miało ono być problemem, jeśli staje się nałogiem i cierpi na tym życie gracza. Obecnie WHO wręcz rekomenduje gry jako dobrą formę na odreagowanie stresu i idealną rozrywkę na czas pandemii. Pozwalają utrzymać kontakty z innymi ludźmi oraz wytrwać w izolacji – przyznaje Tedros Adhanom Ghebreyesus, Dyrektor Generalny WHO.

 

Zgadza się z tym Michał Gembicki, założyciel spółki gamingowej Klabater S.A. Gry wideo angażują użytkowników w dużo większym stopniu, niż inne dostępne „pasywne” formy rozrywki, takie jak telewizja, film, książka czy muzyka. Grając musimy pozostać skoncentrowani, ćwiczymy koordynację na linii oko-ręka, a nasz mózg jest stale stymulowany do działania przez wydarzenia na ekranie. W czasach pandemii, kiedy natłok złych i depresyjnych informacji jest bardzo wysoki i jesteśmy zmuszeni do długotrwałego pozostawania w zamknięciu, gry wideo nie tylko potrafią odciągnąć nasze myśli, ale również w sposób pozytywny zmęczyć i pomóc wyładować nagromadzone negatywne emocje. Szeroki wybór gier i ogromna ilość wirtualnych światów pozwala praktycznie każdemu znaleźć cos dla siebie i zapewnić sobie na wiele godzin odskocznię i rozrywkę od trudów codzienności. Dzięki grom można się nie tylko rozerwać, ale również czegoś nauczyć – od języków obcych, po historię – uważa Gembicki. 

 

W podobnym duchu wypowiada się Stanisław Just, psycholog i twórca gier, dyrektor studia Covenant.dev S.A. Gry wideo mogą być świetnym sposobem na wykorzystanie nadmiaru tzw. zasobów poznawczych, które w normalnych warunkach przeznaczamy na częstsze kontakty z innymi ludźmi oraz dojazdy do pracy. Można pokusić się o tezę, że w takich czasach bardziej niż zwykle potrzebujemy rozrywek angażujących i interaktywnych, a jednocześnie takich, które są dla nas dostępne w domu. Gry wideo sprawdzają się w tym względzie znakomicie – ocenia Just.

 

To znamienne, że w trakcie pandemii firmy z ogólnoświatowego sektora gier komputerowych zgodziły się na propagowanie najważniejszych komunikatów WHO, aby w ten sposób przyczynić się do ograniczenia szerzenia się COVID-19. W tym celu 18 liderów w branży uruchomiło w ramach rozrywki interaktywnej inicjatywę #PlayApartTogether, zachęcającą rozległą sieć użytkowników do stosowania się do zaleceń WHO.

 

Co ciekawe, w trakcie epidemii również produkcje VR odnotowują wyższą sprzedaż. Ze względu na przymusowe pozostanie w domu gracze szukają rozrywki i odskoczni od złych informacji, także w wirtualnej rzeczywistości.

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do