
Pandemia koronawirusa, lockdown, zamknięcie sklepów i galerii handlowych sprawiły, że chcąc nabyć produkt, którego nie ma w ofercie marketu spożywczego, jedynym wyjściem był zakup przez Internetu. I tak, czy na się to podobało czy nie, szereg zakupów musieliśmy wykonać przez Internet, niezależnie od tego czy były to zakupu z odbiorem osobistym czy dostawą. Dziś obostrzenia nie są tak drastyczne, większość sklepów i usług jest już otwarte, jednak przyśpieszony pandemią trend na e-commerce stał się faktem. Zastanawiasz się na tym by otworzyć sklep online, a może świadczysz lub planujesz usługę dedykowaną dla branży e-commerce? Poznaj kilka najświeższych faktów o tym rynku.
E-commerce przed pandemią
Ogólnie rzecz ujmując nawet przed pandemią firmy działające w branży e-commerce nie mogły narzekać na stagnację. Branża rozwijała się dynamicznie, ale jej udział w ogólnym rynku krajowy sięgał zaledwie 10 procent wartości handlu detalicznego. E-commerce przez wiele firm traktowane było jak o dodatek, jeden z wielu kanałów sprzedaży, aniżeli obszar, który powinien stać się centrum planowanych inwestycji. Finalnie, jak wynika z raportu firmy badawczej PMR, wartość polskiego rynku e-commerce na rok 2019 szacowano na 61 mld zł.
E-commerce w roku koronawirusa
Pandemia koronawirusa „zamknęła”ludzi w domach. Nie oznacza to jednak, że nasze potrzeby zakupowe zmalały. W wielu obszarach zupełnie odwrotnie, nagle potrzebowaliśmy wielu produktów np. sprzętu sportowego czy AGD, niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu. I tak po nitce do kłębka, z każdym kolejnym zakupem coraz łatwiej sięgaliśmy po Internet. Finalnie rok 2020 zakończył się rekordowym wynikiem branży e-commerce. Udział e-commerce w rynku krajowym urósł, niektóre dane mówią nawet o wzroście z 10 do 14,5%, choć wydaje się to stosunek nieco zawyżony wynik. Wiadomo jednak, że wartość sięgnęła 77 mld zł. Jak wynika z analiz PayU czwarty kwartał 2020 roku był o 45% wyższy w stosunku do analogicznego okresu w 2019 roku. Dane to nie są ze sobą spójne, bo pochodzą z różnych analiz. Mimo to, nawet uśredniając, pokazują niemal 30% skok.
Prognoza na rok 2025
W perspektywie nadchodzących 5 lat przewidywany jest dalszy dynamiczny rozwój branży e-commerce. Wskazuje się, że w roku 2025 udział e-commerce w rynku krajowym dojdzie do poziomie 19-20%, osiągając przy tym wartość 160 mld zł.
Galopująca transformacja cyfrowa
Prowadzenie biznesu w branży e-commerce wiąże się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych jak i logistycznych. Nie jest to jednak standardem. Wiele mniejszych graczy na rynku nie dysponuje wolumenem sprzedaży, który jest w stanie zagwarantować wzrost z inwestycji w rozwój technologiczny, a przez to jest to technologia jest dla nich po prostu za droga. Ten i szereg innych problemów to kwestie, nad którymi nieustanie pracują firmy oferujące usługi jak i oprogramowanie wspierające sprzedaż w sieci.
Zmiany na rynku magazynowym
Duże zmiany widoczne są także w ostatnich latach na rynku magazynowy. Coraz więcej dużych graczy światowego e-commerce przenosi się do Polski, szczególnie zachodnich regionów. Liderzy branży koncentrują swoje siły oferując coraz to bardziej konkurencyjne ceny i kompleksowe usług – nie tylko w zakresie towaru, ale i logistyki dostawy. Im więcej towaru przechodzi przez e-commerce, tym większa powierzchnia magazynowa potrzebna jest do obsługi tego procesu. Pandemia nauczyła nas też, że utrzymywanie stanów magazynowych może być kluczowym aspektem budowy przewagi rynkowej. W samym tylko czwartym kwartale wolumen najmu powierzchni magazynowych wzrósł o kolejne 1,5 mln m2.
Wraz z rynkiem magazynowym rozwija się szereg usług i przedsiębiorstw, które produkują lub zaopatrują logistykę w sprzęt i technologię. Od branży Automotive, po producentów taśm produkcyjnych, po drobnych producentów oferujących folie i opakowania, taśmy, czy kule transportowe. Rozwój rynku odczuwa wiele mniejszych sektorów gospodarki, które są z nim w znaczny sposób powiązane.
Planując dziś nową usługę czy produkt dla rynku e-commerce można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że nie ma co martwić się o chłonność tego rynku. W jakim stopniu dzisiejsze prognozy okażą się trafne, dowiemy się za kilka lat.
Autor: https://wave.info.pl/
Artykuł partnera
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie