
Mając w planach prowadzić na własną rękę jacht żaglowy, trzeba mieć odpowiednią wiedzę, jak również (w większości przypadków) patent żeglarski. W tym artykule przedstawiamy wszystkie aktualne w Polsce stopnie uprawnień żeglarskich oraz podpowiadamy, który z nich jest najbardziej uniwersalny
Jadąc na Mazury, czy decydując się na pływanie na innych akwenach śródlądowych, można czasem znaleźć reklamy z wielkim napisem „czarter bez patentu”. Jednak czy posiadanie patentu żeglarskiego jest rzeczywiście zbyteczne, by legalnie żeglować po śródlądziu? Jest w tym trochę prawdy – jednak obejmuje to tylko jednostki o długości kadłuba do 7,5 m. Kwestię tę reguluje rozporządzenie ministra sportu z dnia 30 kwietnia 2013 r. W pozostałych przypadkach uprawnienia są już niezbędne.
Podobnie, jak kierowca bez prawa jazdy będzie stanowić zagrożenie dla siebie i innych użytkowników ruchu, podobnie ktoś prowadzący jacht, a niemający wiedzy i umiejętności, stanie się potencjalnym źródłem kłopotów. Prędkości rozwijane na wodzie są co prawda mniejsze, jednak specyfika żeglowania, znaczne siły oraz inercja (czyli brak hamulców w jachcie) powodują, że jego obsługa wcale nie jest taka prosta, jak to może się wydawać.
Każdy z nich oznacza następny stopień wtajemniczenia, dlatego – nie ma możliwości opuszczenia któregoś z etapów.
Patent żeglarza jachtowego jest to pierwszy poziom uprawnień. Do tego, by go zdobyć, nie trzeba nawet widzieć morza, ani też mieć 18 lat – wymagane jest ukończenie 14 lat i zdać egzamin teoretyczny oraz praktyczny w PZŻ (Polskim Związku Żeglarskim).
Każdy kto zdobył ten patent żeglarski może prowadzić dowolne jednostki żaglowe (z silnikiem lub bez) po wodach śródlądowych. Również, mają oni też możliwość pływania po morzu, ale ze bardzo dużymi ograniczeniami – jacht, którym sterują, ma mieć nie więcej, niż 12 m długości, a pływanie musi się odbywać w porze dziennej w odległości do 2 Mm od brzegu lub na wodach wewnętrznych.
Jest to najbardziej uniwersalny stopień uprawnień żeglarskich: stwarza on bardzo szerokie możliwości, a zdobycie go jest znacznie prostsze, niż uzyskanie najwyższego patentu (kapitana jachtowego).
Posiadając dokument jachtowego sternika morskiego, można prowadzić każdy jacht żaglowy po wodach śródlądowych, a ponadto pływać jednostkami do 18 m po morzu. Patent jachtowego sternika morskiego gwarantuje więc zarówno na żeglowanie rekreacyjne, jak również na prowadzenie rejsów komercyjnych. Co więcej – posiadacze tego patentu żeglarskiego nabywają też uprawnienia odpowiadające analogicznie temu samemu poziomowi motorowodnemu. Mają możliwość więc, podobnie jak motorowodny sternik morski, sterować dowolnym jachtem motorowym po wodach śródlądowych oraz jednostki do 18 m kadłuba po morzu.
Aby zdobyć patent jachtowego sternika morskiego, należy spełnić poniższe wymagania:
Posiadacze patentu kapitana jachtowego mogą prowadzić każdy jacht żaglowy, jak również po każdym możliwym akwenie - zarówno morskim jak i śródlądowym. Dodatkowo, aby uzyskać uprawnienia, nie jest konieczny egzamin – potrzebna jest tylko praktyka. Jej zdobycie jest jednak trudne i wymaga sporego nakładu czasu, a także wiedzy i umiejętności.
Chcąc zostać kapitanem jachtowym, trzeba mieć patent jachtowego sternika morskiego, a następnie odbyć minimum 6 rejsów morskich o łącznym czasie trwania przynajmniej 1200 godzin. Na tym jednak nie koniec – w tej liczbie musi się zawierać:
Zdecydowałeś się na interesujący Cię patent żeglarski? Wejdź na https://otss.pl/ i sprawdź kompleksową ofertę szkoleń motorowodnych i żeglarskich szkoły żeglarstwa Ocean Team!
Artykuł partnera
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie