Jednym z najważniejszych aspektów współpracy osób poszkodowanych w wypadku komunikacyjnym (oraz ewentualnie ich rodzin) z kancelarią odszkodowawczą jest umowa, będąca podstawą podejmowania działań przez ten podmiot. Umowa ta jest dokumentem, który ma na celu zabezpieczać interesy stron, a w przypadku niezadowolenia ze współpracy postanowienia umowne będą stanowić podstawę dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
1. Wysokość wynagrodzenia kancelarii odszkodowawczej
Umowa powinna bezwzględnie określać wysokość wynagrodzenia, które kancelaria otrzyma za wykonaną pracę. Ponieważ najczęściej kancelaria odszkodowawcza pobiera określony "procent" odzyskanego wynagrodzenia, warto zwrócić uwagę, czy przedstawiciel kancelarii wpisał cyframi stawkę wynagrodzenia oraz czy potwierdził ją słownie; warto też przyjrzeć się, czy kwota netto i brutto zgadzają się. Jest to ważne, ponieważ pojawiły się przypadki, kiedy przedstawiciel określił wysokość wynagrodzenia na poziomie 20% netto, nie wpisał stawki wynagrodzenia na umowie pod jakimś pretekstem, a po spotkaniu z klientem wpisał stawkę 40% netto, o czym osoba poszkodowana dowiedziała się dopiero po otrzymaniu świadczeń od ubezpieczyciela i potrąceniu wynagrodzenia kancelarii odszkodowawczej.
2. Podstawa obliczenia wynagrodzenia
Umowa powinna precyzyjnie określać, za jakie świadczenia odzyskane od ubezpieczyciela kancelaria będzie pobierać wynagrodzenie, a za jakie świadczenia nie pobierze honorarium. Jak wspomnieliśmy w jednym z poprzednich artykułów, w przypadku szkód osobowych niektóre kancelarie nie pobierają wynagrodzenia od odzyskanych kosztów leczenia, kosztów zabiegów rehabilitacyjnych, kosztów pochówku oraz innych tego rodzaju składników odszkodowania, związanych z fizycznie poniesionymi wydatkami przez poszkodowanego. Umownie jest to rozwiązane w ten sposób, że albo kancelaria odszkodowawcza określa w umowie za jakie konkretnie świadczenia pobiera honorarium (i wtedy pozostałe świadczenia nie są objęte wynagrodzeniem), albo też konkretyzuje za jakie świadczenia nie pobiera honorarium (i wtedy wszystkie inne świadczenia są objęte honorarium).
3. Czas przekazania środków poszkodowanemu
W poprzednim artykule zwróciliśmy Państwu uwagę na to, że kancelarie odszkodowawcze przyjmują wynagrodzenie na własny rachunek bankowy, a następnie, po potrąceniu uzasadnionego wynagrodzenia, przekazują środki osobie poszkodowanej. Jest to rozwiązanie kontrowersyjne, ale wygodne dla obu stron umowy. Umowa powinna precyzyjnie określać, po jakim czasie uzyskane świadczenia zostaną przekazane osobom poszkodowanym - stronom umowy. Oczywiście, im szybciej - tym lepiej, ale wydaje się, że 14 dni to maksymalny rozsądny termin.
W kolejnym artykule będziemy kontynuować kwestię dochodzenia roszczeń z tytułu negatywnych skutków wypadku komunikacyjnego. A już teraz zapraszamy naszych Czytelników do podzielenia się z nami swoimi doświadczeniami w bojach z firmami ubezpieczeniowymi - tel. 71 3872131 lub [email protected]
Aplikacja nowagazeta.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Komentarze opinie