
Utrata bliskiej osoby to zawsze traumatyczne przeżycie. Człowiek pod wpływem stresu nie zawsze jest w stanie racjonalnie myśleć. Jakich formalności należy dopełnić przed pogrzebem? Organizacja pogrzebu wymaga załatwienia niezbędnych spraw formalnych. Należy również zebrać odpowiednie dokumenty. Co należy wykonać krok po kroku?
W pierwszej kolejności po śmierci bliskiej osoby musimy uzyskać kartę zgonu, którą wystawia lekarz stwierdzający zgon. Bez tego dokumentu nie możemy załatwić kolejnych formalności. W przypadku śmierci w domu, kartę zgonu wypełnia wezwany przez nas lekarz, natomiast po pobycie w szpitalu – lekarz, który zajmował się pacjentem.
Po uzyskaniu dokumentu możemy odebrać ciało zmarłego z kostnicy szpitala. W przypadku wystąpienia nagłej śmierci, w stosunku do której zaistniały wątpliwości co do jej przyczyny, lub jeśli nastąpiła w wyniku wypadku czy przestępstwa, lekarz z reguły odmawia wystawienia karty zgonu i zleca przewiezienie ciała do zakładu medycyny sądowej. Zgodę na zabranie zwłok może wydać prokuratura, w której toczyć będzie się postępowanie ustalające przyczynę śmierci. Po wykonaniu sekcji zwłok lekarz sądowy wystawia kartę zgonu.
Po otrzymaniu karty zgonu musimy w ciągu 3 dni zgłosić śmierć ć bliskiego we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego. Jeśli zgon nastąpił w wyniku choroby zakaźnej, ten czas jest krótszy i wynosi nie więcej niż 24 godziny. Osobami, które mają obowiązek zgłoszenia są to kolejno: małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni, współlokatorzy, administracja domu. W przypadku śmierci w szpitalu obowiązek przejmuje administracji szpitala.
Ważnym krokiem przy organizacji pogrzebu jest wybór zakładu pogrzebowego, z którym należy ustalić wszystkie szczegóły pogrzebu. Są to data pogrzebu lub kremacji, wskazanie cmentarza, na którym ma spocząć zmarły, określenie formy pogrzebu (świecki lub w innym obrządku religijnym), wybór trumny, wieńców, czy klepsydry zawiadamiającej o pogrzebie.
Po wypełnieniu odpowiedniego wniosku możemy otrzymać akt zgonu w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego. Jest to dokument niezbędny do otrzymania zasiłku pogrzebowego, załatwienia spraw spadkowych oraz otrzymania wypłaty ubezpieczenia na życie. Aby uzyskać akt zgonu musimy złożyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego kartę zgonu, dowód osobisty zmarłego oraz swój dokument tożsamości. Urząd wystawia bezpłatnie akt zgonu oraz jeden egzemplarz odpisu skróconego aktu.
Jeśli obrządek religijny ma mieć charakter katolicki, organizując pogrzeb musimy uzgodnić z księdzem godzinę nabożeństwa i pochówku. Natomiast z administracją cmentarza ustalamy miejsce pochówku, czyli tzw. kwaterę oraz koszt jej wykupu.
Wszystkie sprawy związane z organizacją pogrzebu, a niejednokrotnie również te związane z załatwieniem formalności urzędowych, możemy powierzyć wybranemu przez nas zakładowi pogrzebowemu. Zespół specjalistów ds. usług pogrzebowych zapewnia kompleksową opiekę w trudnych chwilach, dbając o każdy detal ceremonii pożegnalnej, aby uhonorować pamięć zmarłego.
Artykuł partnera