Reklama

Jak przygotować się do organizacji pogrzebu?

02/06/2023 09:00

Utrata bliskiej osoby to zawsze traumatyczne przeżycie. Człowiek pod wpływem stresu nie zawsze jest w stanie racjonalnie myśleć. Jakich formalności należy dopełnić przed pogrzebem? Organizacja pogrzebu wymaga załatwienia niezbędnych spraw formalnych. Należy również zebrać odpowiednie dokumenty. Co należy wykonać krok po kroku?

Uzyskanie karty zgonu

W pierwszej kolejności po śmierci bliskiej osoby musimy uzyskać kartę zgonu, którą wystawia lekarz stwierdzający zgon. Bez tego dokumentu nie możemy załatwić kolejnych formalności. W przypadku śmierci w domu, kartę zgonu wypełnia wezwany przez nas lekarz, natomiast po pobycie w szpitalu – lekarz, który zajmował się pacjentem. 

Po uzyskaniu dokumentu możemy odebrać ciało zmarłego z kostnicy szpitala. W przypadku wystąpienia nagłej śmierci, w stosunku do której zaistniały wątpliwości co do jej przyczyny, lub jeśli nastąpiła w wyniku wypadku czy przestępstwa, lekarz z reguły odmawia wystawienia karty zgonu i zleca przewiezienie ciała do zakładu medycyny sądowej. Zgodę na zabranie zwłok może wydać prokuratura, w której toczyć będzie się postępowanie ustalające przyczynę śmierci. Po wykonaniu sekcji zwłok lekarz sądowy wystawia kartę zgonu.

Zgłoszenie zgonu

Po otrzymaniu karty zgonu musimy w ciągu 3 dni zgłosić śmierć ć bliskiego we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego. Jeśli zgon nastąpił w wyniku choroby zakaźnej, ten czas jest krótszy i wynosi nie więcej niż 24 godziny. Osobami, które mają obowiązek zgłoszenia są to kolejno: małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni, współlokatorzy, administracja domu. W przypadku śmierci w szpitalu obowiązek przejmuje administracji szpitala.

Wybór zakładu pogrzebowego

Ważnym krokiem przy organizacji pogrzebu jest wybór zakładu pogrzebowego, z którym należy ustalić wszystkie szczegóły pogrzebu. Są to data pogrzebu lub kremacji, wskazanie cmentarza, na którym ma spocząć zmarły, określenie formy pogrzebu (świecki lub w innym obrządku religijnym), wybór trumny, wieńców, czy klepsydry zawiadamiającej o pogrzebie. 

Uzyskanie aktu zgonu

Po wypełnieniu odpowiedniego wniosku możemy otrzymać akt zgonu w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego. Jest to dokument niezbędny do otrzymania zasiłku pogrzebowego, załatwienia spraw spadkowych oraz otrzymania wypłaty ubezpieczenia na życie. Aby uzyskać akt zgonu musimy złożyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego kartę zgonu, dowód osobisty zmarłego oraz swój dokument tożsamości. Urząd wystawia bezpłatnie akt zgonu oraz jeden egzemplarz odpisu skróconego aktu. 

Organizacja oprawy religijnej i wybór miejsca pochówku 

Jeśli obrządek religijny ma mieć charakter katolicki, organizując pogrzeb musimy uzgodnić z księdzem godzinę nabożeństwa i pochówku. Natomiast z administracją cmentarza ustalamy miejsce pochówku, czyli tzw. kwaterę oraz koszt jej wykupu. 

Wszystkie sprawy związane z organizacją pogrzebu, a niejednokrotnie również te związane z załatwieniem formalności urzędowych, możemy powierzyć wybranemu przez nas zakładowi pogrzebowemu. Zespół specjalistów ds. usług pogrzebowych zapewnia kompleksową opiekę w trudnych chwilach, dbając o każdy detal ceremonii pożegnalnej, aby uhonorować pamięć zmarłego.

Artykuł partnera

Aplikacja nowagazeta.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Reklama

Wideo NowaGazeta.pl




Reklama
Wróć do