
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przypomina o konieczności aktualizacji danych osobowych i bankowych. Każdą zmianę adresu zamieszkania i numeru konta bankowego należy zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym ZUS wypłaca świadczenia. Korespondencja kierowana jest na ostatni podany adres. Brak aktualnych danych może prowadzić do opóźnień w otrzymywaniu świadczeń oraz ryzyka naruszenia danych osobowych, co może prowadzić do szkód materialnych, takich jak straty finansowe.
- Ponadto, jeśli ktoś nie zmieni adres na aktualny a my wyślemy na ten adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie, czyli skutki jej doręczenia będą obciążały adresata korespondencji. Dlatego należy zgłaszać nam każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego - przestrzega mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
- Ten obowiązek wynika z art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego. Krótko mówiąc w razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem jest skuteczne i niesie ze sobą skutki prawne – wyjaśnia.
Rzeczniczka zaznacza, że nagminnie zdarzają się klienci, którzy zapominają, że zmiana adresu i konta bankowego powinna być zgłaszana również do ZUS lu też tacy, którzy aktualizują dane kilka dni przed datą wypłaty emerytury lub renty.
- Gdy stary rachunek bankowy przestanie być aktywny a w naszym systemie jeszcze nie pojawił się nowy - wtedy pieniądze, które my przelewamy zostają przez bank zwrócone do ZUS, a tymczasem senior nie może doczekać się comiesięcznej wypłaty – opowiada Iwona Kowalska-Matis.
Zmiany można wprowadzić samemu poprzez swoje konto na PUE ZUS lub w każdej placówce ZUS.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie