Jakie formalności czekają nas podczas sprzedaży mieszkania?

224

Sprzedaż mieszkania wiąże się z załatwieniem wielu formalności. Umowa sprzedaży jest tylko szczęśliwym finałem transakcji, ale po drodze do niej trzeba załatwić wiele spraw. Aby nie zostać zaskoczonym, warto dowiedzieć się, jakie formalności są niezbędne, aby z powodzeniem sprzedać swój lokal.

Sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości

Aby odpowiednio zabrać się do załatwiania formalności, najpierw trzeba ustalić ponad wszelką wątpliwość, jaki jest stan prawny sprzedawanej nieruchomości. Zaoszczędzi to późniejszych, niemiłych niespodzianek w trakcie załatwienia odpowiednich dokumentów. Warto zadbać o dokument stwierdzający wyłączne prawo do sprzedaży lokalu. W przypadku jakichkolwiek niejasności należy się skontaktować z prawnikiem lub doświadczonym pośrednikiem nieruchomości.

Wycena mieszkania

Następny krok to wycena wartości mieszkania, która zależy przecież od wielu czynników, jak choćby metrażu, lokalizacji, stanu mieszkania, jego funkcjonalności, czy wysokości czynszu. Trzeba mieć na uwadze, że wycena musi być zgodna z wartością rynkową i nie odstraszać nabywców. Można samodzielnie wycenić mieszkanie, korzystając z wyceniarki on-line, dostępnej na stronie www.sonarhome.pl. Jeżeli nastręcza to trudności, dobrze skonsultować się z również agentem biura nieruchomości. Wtedy już śmiało można umieścić ofertę w Internecie lub zgłosić się do agencji nieruchomości w sprawie pośrednictwa przy sprzedaży mieszkania.

Podpisanie umowy przedwstępnej

Po znalezieniu potencjalnego kupca na mieszkanie, zazwyczaj upływa pewien czas, zanim transakcja dojdzie do realizacji. Dzieje się tak głównie dlatego, że formalności związane z zaciągnięciem kredytu są długotrwałe. Warto więc podpisać umowę przedwstępną. Potwierdza ona, że w danym terminie dojdzie do właściwej sprzedaży. Pomoc w sformułowaniu takiej umowy także oferują biura nieruchomości.

Potrzebna dokumentacja

Jeśli status mieszkania i jego wartość zostały ustalone, należy zgromadzić całą, potrzebną dokumentację. Jakie dokumenty są wymagane?

  • Odpis z księgi wieczystej,
  • akt notarialny lub zaświadczenie o przysługiwaniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
  • zaświadczenie o braku zaległości wobec wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni,
  • zaświadczenie o uregulowaniu podatku od spadku i darowizn,
  • zaświadczenie o wymeldowaniu wszystkich osób zameldowanych oraz
  • zaświadczenie o położeniu w strefie rewitalizacji.

Więcej informacji znaleźć można na stronie https://sonarhome.pl/lp/sprzedaz-mieszkania-formalnosci-2018

Sprzedaż i przekazanie mieszkania

Kiedy wszystko już gotowe i nadszedł czas sprzedaży, trzeba udać się z całą zgromadzoną dokumentacją i dowodem tożsamości do notariusza. Tam dochodzi do spisania właściwej umowy. Prawo nie stwierdza konkretnie, kto ponosi koszty notarialne. Zazwyczaj przyjmuje się, że jest to kupujący. Po sprzedaży pozostaje jeszcze kwestia przekazania mieszkania. Odbywa się to przy podpisaniu przez obie strony protokołu zdawczo-odbiorczego, w którym stwierdzony zostaje stan techniczny mieszkania oraz spisane stany liczników (gazu, prądu, wody).

Podatek od sprzedaży i ostatnie formalności

Tylko jeśli do sprzedaży lokalu doszło wcześniej niż przed upływem 5 lat od momentu wejścia w jego posiadanie, na właściciela czeka nieprzyjemna formalność zapłacenia sporego podatku dochodowego w wysokości 19% dochodu ze sprzedaży. Natomiast każdy, kto sprzedał mieszkanie, musi rozwiązać wszystkie umowy z dostawcami gazu, prądu, wody, telewizji czy Internetu. Warto sprawdzić informacje na ten temat na stronie https://sonarhome.pl/lp/koszty-i-oplaty-za-sprzedaz-mieszkania.

Sprzedaż mieszkania wymaga załatwienia sporej ilości formalności. Każdy, kto myśli o sprzedaży lokalu, musi się z nimi zmierzyć, aby skutecznie doprowadzić sprawy do finału.

SPONSOROWANE

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here