Edukacja według Marii Montessori – na czym polegają jej rewolucyjne techniki edukacyjne?

187

System edukacyjny stworzony przez włoską lekarkę Marię Montessori staje się coraz bardziej popularny wśród dyrektorów przedszkoli, jak i rodziców maluchów. Na czym polega jego fenomen? Co tak naprawdę kryje się pod tajemniczą nazwą metoda Montessori? Przyjrzyjmy się temu z bliska, zanim zdecydujemy co dla naszego dziecka najlepsze.

Skąd pomysł?

Maria Montessori opracowała swój system technik edukacyjnych na podstawie pracy z dziećmi upośledzonymi w rozwoju, bądź z zaburzeniami psychicznymi. Szybko przekonała się, że te same metody można zastosować w stosunku do dzieci zdrowych, rozwijających się prawidłowo. Różnica polega jedynie na tempie, w jakim te dwie grupy dzieci pokonują napotykane trudności.

Podstawowe założenia

Według włoskiej lekarki najważniejszym aspektem edukacji jest zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i danie możliwości, aby z radością zdobywało wiedzę i umiejętności. Ten nacisk na swobodny rozwój sprawia, że wspierana jest wrodzona kreatywność i spontaniczność maluchów, a dziecko ma prawo przyswajać nowe rzeczy w zgodzie ze sobą, a nie ze z góry narzuconym szkolnym grafikiem.

Przez wzgląd na te aspekty powstały następujące zasady:

  1. Dziecko ma wolny wybór. Samo wybiera dla siebie określone zajęcie i dostosowuje tempo do swoich możliwości. Decyduje także, w jakim miejscu chce pracować, nie jest zmuszane do siedzenia przy biurku czy na dywaniku. Jeśli ma ochotę budować wieżę – buduje ją, jeśli chce zająć się układaniem puzzli – ma taką możliwość.
  2. Rola pedagoga jest dobrze określona – ma być przewodnikiem i doradcą. Organizuje dziecku przestrzeni, która jest mu potrzebna do zajęcia się daną czynnością i przedstawia poprawne jej wykonanie. Później nie przeszkadza maluchowi, co daje mu poczucie samodzielności. Oczywiście nie jest on zostawiony samemu sobie, zawsze niedaleko jest ktoś, kto udzieli dziecku wsparcia w razie niepowodzeń.
  3. W klasie wszystko ma swoje miejsce. Jeśli dziecko bierze coś z regału musi odnieść tą rzecz dokładnie w to samo miejsce. Uporządkowany świat daje dzieciom poczucie ładu i bezpieczeństwa.

Chociaż wydawałoby się, że dzieci nie mają tu żadnych ograniczeń to metoda Montessori ma dobrze określone zasady, którymi się kieruje, a które sprawiają, że maluchy rzeczywiście czegoś się uczą.

  1. Dzieci rzeczywiście mogą robić to, co je interesuje, ale tylko w przypadku kiedy nie przeszkadza to innym. Dzięki temu uczą się szacunku do swoich kolegów i koleżanek, aby w przyszłości dobrze z nimi współpracować.
  2. Jeśli dziecko bawi się klockami, które uczą je pojmowania wielkości przedmiotów to jego zadaniem jest praca tylko z tym jednym narzędziem. Nie może jednocześnie sięgnąć po puzzle, czy matę. Kończy zadanie w momencie, kiedy przestaje go ono fascynować, ale nie miesza ze sobą różnych czynności, ponieważ zaburza to naturalny rytm nauki u dzieci.
  3. Możliwa jest nauka w parach, bądź zespołach, ale tylko w momencie, kiedy same będą tego chciały, a ich współpraca nie zaburza pracy innych.

Podsumowując, edukacja według Montessori to przede wszystkim zbiór metod opartych na szacunku do dziecka. Samo dopasowuje poziom trudności zadań do swoich możliwości, dzięki czemu może kompleksowo się rozwijać w dogodnym dla siebie tempie. To bezstresowa metoda, którą pokocha większość dzieci.

Dowiedz się więcej na temat edukacji Marii Montessori na https://www.tatento.pl/a/110/pedagogika-marii-montesori.

SPONSOROWANE

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here