Otwieramy sezon na dynię!

125

Dlaczego warto jeść dynię? Oprócz tego, że jest ona po prostu smaczna, warto ją spożywać również z powodu właściwości zdrowotnych. Należy podkreślić też jej wszechstronność – dynię możemy piec, smażyć, gotować, robić z niej desery, koktajle, sałatki i przetwory.

  • Jak wybrać dobrą dynię?

Dynia powinna być jędrną, dosyć twarda i ciężka. Jeśli jej skórka jest miękka, może to świadczyć o tym, że jest niedojrzała albo przesiąknięta wodą. Trzeba również zadbać o to, by wybrać odpowiedni rodzaj dyni. Najpopularniejsze z nich to chociażby dynia zwyczajna, hokkaido, piżmowa oraz japońska. Różnią się między sobą wyglądem i smakiem, więc warto wybór dopasować do potrawy, którą chcemy przygotować. Zapoznajmy się zatem nieco bardziej szczegółowo z informacjami na temat poszczególnych rodzajów dyni.

  • Dynia zwyczajna

Przybiera różne kształty, ale zwykle jest okrągła. Jest mniej słodka od innych odmian, dzięki czemu jest bardziej uniwersalna i nie będzie dominowała smaku wielu dań. Można wykorzystać ją do zup oraz sosów i pikli, ale lepiej nie wybierać jej do przygotowania deserów. Warto przyprawiać ją mocniej, niż inne odmiany.

  • Dynia hokkaido

Jest okrągła i niewielkich rozmiarów. Ma ciemnopomarańczową, miękką skórę, więc nie wymaga obierania. Należy jednak przy tym pamiętać o dokładnym jej umyciu. Również jest bardzo uniwersalna i pasuje zarówno do smażenia, jak i pieczenia, ale także doskonale nadaje się do gotowania na parze.

  • Dynia piżmowa – Butternut

To dynia o kształcie przypominającym gruszkę. Może mieć różną barwę – zielonkawą, żółtawą, pomarańczową czy nawet bardziej podchodzącą pod beż. Ma niewielkie gniazdo nasienne oraz cienką skórę, dzięki czemu łatwiej ją obrać i wydrążyć miąższ. Ma słodkawy, nieco orzechowy posmak i gładką, pozbawioną włókien konsystencję. Świetnie nadaje się na zupę krem, do ciasta czy ciastek, muffinek i deserów. Można ją piec i faszerować.

  • Dynia japońska – kabocha

Ma charakterystyczny wygląd – ciemnozielona dosyć twarda skóra, podczas gdy jej wnętrze jest pomarańczowe. Jest słodka w smaku, a jej konsystencja jest kremowa, bez włókien. Najlepiej wykorzystać ją do deserów, np. muffinów, ciast czy ciasteczek. Można ją również smażyć i piec.

  • Dynia makaronowa

To dynia japońska o podłużnym kształcie i żółtym kolorze. Jej charakterystyczną cechą jest konsystencja, która przypomina nitki makaronu. Ze tego względu najlepiej używać jej jako zamiennik makaronu. Można ją piec i gotować, ale raczej nie będzie nadawała się do zup czy deserów (właśnie ze względu na strukturę).

  • Jak przechowywać dynię?

Dynia może być przechowywana maksymalnie do około pół roku. Ważna jest temperatura, w której się znajduje – powinna wynosić 10-15 stopni, źle działają na nią skrajne, bardzo wysokie i bardzo niskie temperatury. Natomiast przekrojoną dynię przechowujemy do 5 dni w lodówce. Jeśli chcemy jednak, by dynia dłużej zachowała świeżość, możemy ją zamrozić. W tym celu należy pokroić ją w kostkę lub przygotować z niej puree, ostudzić i przełożyć do pojemnika.

  • Jak obrać dynię?

Nie wszystkie rodzaje dyni wymagają obierania, ale skórka niektórych z nich bywa twarda i wymaga usunięcia. Kiedy decydujemy się na to, zaczynamy od odcięcia końcówek z obydwu stron dyni. Przekrawamy ją na pół. Następnie wydrążamy pestki, np. łyżką i obieramy skórkę za pomocą nożyka albo obieraczki. Możemy także najpierw upiec dynię pokrojoną w kawałki i dopiero wtedy usunąć skórkę – dynia podczas pieczenia ulegnie zmiękczeniu i będzie można znacznie łatwiej ją obrać.

  • Jak smażyć dynię?

Jeśli rodzaj dyni tego wymaga, obieramy ją ze skóry, czyli przekrawamy i kroimy na mniejsze kawałki, dzięki czemu będzie nam łatwiej. Usuwamy miąższ. Kroimy w kostkę lub po prostu na inne, mniejsze kawałki, jeśli np. mają posłużyć nam do przygotowania frytek. Możemy przyprawić ją przed smażeniem lub kiedy jest już na patelni czy w garnku. Wrzucamy dopiero na rozgrzany olej. W czasie smażenia mieszamy co kilka minut.

  • Jakie właściwości ma dynia?

Dynia jest lekkostrawna, a także niskokaloryczna (około 30 kcal w 100 gramach). Pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, trawienny, wspomaga pracę nerek, zawiera błonnik. Dobrze wpływa na wzrok. Zapobiega miażdżycy, obniża poziom „złego” cholesterolu we krwi. Jest źródłem witamin takich jak A, E, K, C oraz witamin z grupy B. Z kolei pestki dyni pomagają pozbyć się pasożytów.

Jeszcze więcej wiedzy gastronomicznej znajdziesz na portalu Smażymy: http://smazymy.com/porcja-wiedzy/

 

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here