Poznaj właściwości lecytyny

113

Lecytyna jest od dawna popularna jako środek „na pamięć”, polecana wszystkim, którzy chcą poprawić swoją zdolność umysłową lub jako wsparcie podczas intensywnego wysiłku. Jednak mało kto wie o lecytynie coś więcej, a warto poznać ten ciekawy związek, ponieważ może mieć ogromny wpływ na nasze zdrowie.

Czym jest lecytyna?

Lecytyna to związek organiczny zaliczany do fosfolipidów – grupy posiadającej reszty glicerolu i wyższych kwasów tłuszczowych oraz resztę kwasu fosforowego związanego z zasadą azotową. Fosfolipidy stanowią istotny składnik budowy błony komórkowej. Obecność lecytyny potwierdzono w żółtku jaja kurzego, rzepaku, słoneczniku, ziarnach soi oraz rybach. Najczęściej pozyskiwana jest z roślin, ponieważ koszty otrzymywania ze zwierząt są zbyt wysokie.

Właściwości lecytyny – do czego jest nam potrzebna?

Lecytyna jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmu na poziomie komórkowym, ponieważ jest niezbędnym składnikiem błony komórkowej. Jej działanie, to branie udziału w przemianie materii, ochrona wątroby i ściany żołądka, dbanie o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i pomoc w wchłanianiu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Zbyt mała ilość lecytyny w organizmie może skutkować złym poziomem cholesterolu, ponieważ potrafi się z nim wiązać, aby wydalić go z organizmu. Brak lecytyny może również skutkować łuszczycą, kamieniami żółciowymi lub nieprawidłowym rozwojem intelektualnym dzieci – potrzebna do harmonijnego rozwoju układu nerwowego. Ponadto lecytyna oczyszcza organizm z toksyn, zwiększa ogólną odporność, poprawia pracę mięśni i wspomaga ich regenerację, bierze udział w redukcji masy ciała, czy nawet podnosi sprawność seksualną mężczyzn.

Stosowanie lecytyny – kiedy suplementować?

Suplementacja lecytyny zalecana jest w różnych przypadkach, ponieważ jej zapotrzebowanie w organizmie może się wahać w zależności od sytuacji. Wpływ na jej stężenie w naszym mogą mieć rodzaj wykonywanej aktywności, aktualny stan zdrowia czy nawet pora roku.

Przypadki w jakich powinniśmy się wspomagać lecytyną:

  • Okresy obniżonej odporności
  • Wzmożony wysiłek fizyczny lub umysłowy
  • Dieta odchudzająca
  • Osiągnięcie zaawansowanego wieku
  • Ryzyko Alzheimera
  • Problemy z woreczkiem żółciowym
  • Ciąża
  • Zbyt wysoki poziom cholesterolu
  • Uprawianie sportu – lecytyna przyspiesza regenerację komórek
  • Kamica
  • Ryzyko miażdżycy
  • Choroby układu krążenia

Pokarmy w jakich znajdziemy lecytynę

Lecytyna to związek który znajdziemy nie tylko w tabletkach, bardzo duże jej ilości są w pożywieniu i jeśli tylko chcemy zwiększyć ilość jej przyswajania, to możemy zacząć wspomagać się produktami, w których zawartość lecytyny jest większa niż w innych.

  • Żółtka jaj
  • Orzechy
  • Kiełki fasoli
  • Kiełki pszenicy
  • Olej rzepakowy
  • Olej słonecznikowy
  • Olej sojowy
  • Fasola

Jeśli nie jesteśmy w stanie tak zmienić diety, żeby jeść produkty z lecytyną lub potrzebujemy jeszcze większych dawek, to warto sięgnąć po suplementy. Tabletki mogą zawierać dawkę uzupełniającą – zaspokajającą dzienne zapotrzebowanie, lub leczniczą – kiedy potrzebujemy pomocy, ponieważ stan naszego zdrowia się pogarsza. Najczęściej wybierane dawki, to 3-5 łyżek stołowych płynu, zażywane codziennie przez 3 miesiące. Przyjmujemy ją po posiłkach lub w ich trakcie, ponieważ wtedy wchłanianie jest najwyższe. Istnieje ryzyko, że zbyt duże dawki lecytyny zaczną powodować problemy z sercem, nudności, wzdęcia czy nagłe poty. Jeśli tylko coś nas zaniepokoi, powinniśmy przerwać kurację i udać się do lekarza pierwszego kontaktu.

SPONSOROWANE

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here