Odbiór mieszkania – dlaczego jest to tak ważne?

103

Mogłoby się wydawać, że odbiór mieszkania od dewelopera powinien być tylko formalnością. Niestety do takiego spotkania należy się bardzo dobrze przygotować. Złożenie podpisu na dokumencie odbioru mieszkania jest jednoznaczne z akceptacją stanu,  w jakim je zastaliśmy.

Zbyt szybko podjęta decyzja w tej kwestii może wiązać się z problemami pojawiającymi się podczas dalszego użytkowania mieszkania. Co warto więc uwzględnić podczas kontroli i jakie prawa nam przysługują?

Zanim odbierzesz mieszkanie

Przed umówieniem się na spotkanie z deweloperem przyszły właściciel powinien otrzymać powiadomienie o zakończeniu budowy oraz decyzję wydaną przez właściwy organ w zakresie pozwolenia na użytkowanie budynku wielomieszkaniowego.
Dopiero po otrzymaniu takich informacji możemy wyznaczyć termin na odbiór mieszkania.

Co sprawdzamy w trakcie odbioru mieszkania?

  1. Przede wszystkim na odbiór mieszkania warto przeznaczyć 3-4 godziny – zwłaszcza jeśli zdecydowaliśmy się również na zakup miejsca w garażu oraz komórkę lokatorską.
  2. Weź ze sobą umowę lub wypisz wszystkie informacje związane z wielkością mieszkania i standardem jego wykończenia.
  3. Na spotkanie weź ze sobą poziomicę, kątownik i miarkę.

Musisz sprawdzić, czy powierzchnia mieszkania zgadza się z tą znajdującą się w umowie. Chodzi nie tylko o całkowitą powierzchnię, ale również o wymiary poszczególnych pomieszczeń. Dodatkowo upewnij się, czy ściany są proste, podłogi poziome a drzwi zewnętrzne, wewnętrzne i okna właściwie osadzone. Pamiętaj też, aby sprawdzić jakość ścian i tynków.

Kolejnym punktem jest sprawdzenie stanu instalacji w mieszkaniu – chodzi o dopływy i odpływy (instalacja wodna i kanalizacyjna), instalacji centralnego ogrzewania, grzejników i ogrzewania podłogowego, instalacji elektrycznej oraz gniazdek. Warto również zapytać o światłowód i instalację umożliwiającą odbiór telewizji naziemnej, kablowej i satelitarnej.

Czy masz prawo zabrać ze sobą specjalistę?

Jeśli nie czujesz się na siłach i nie masz doświadczenia w ocenie prac budowlanych zabierz ze sobą inspektora nadzoru budowlanego. Pamiętaj, że deweloper ma obowiązek dostarczyć Ci produkt zgodny z ustaleniami zawartymi w umowie, a wskazane usterki muszą zostać usunięte.

Cena takiej usługi w większości firm zależy od metrażu mieszkania. Należy jednak liczyć się z kosztami zaczynającymi się od 200 zł.

Rękojma i gwarancja

Jeśli podczas odbioru mieszkania zauważymy wady, przysługuje nam prawo do skorzystania z rękojmii lub gwarancji.

Rękojma obejmuje wady fizyczne mieszkania i prawne (np. obciążenie lokalu hipoteką). Przysługuje nam na podstawie Kodeksu cywilnego i w umowie z deweloperem nie muszą znajdować się zapisy, aby móc z niej skorzystać.

Deweloper ma 14 dni, aby ustosunkować się do wskazanych przez nas usterek i przedstawić nam swoje oświadczenie. Po uznaniu wad powinny one zostać naprawione w ciągu 30 dni od podpisania protokołu na ich usunięcie. Jako nabywca lokalu mamy w takiej sytuacji kilka możliwości: oczekujemy naprawy usterek (o ile będzie to możliwe), żądamy obniżenia ceny lub odstępujemy od umowy.

Więcej przydatnych wskazówek możecie znaleźć na stronach deweloperów, np. http://toscom.pl/p/polaka-14.

Mieszkanie może zostać objęte gwarancją, która nie jest jednak obowiązkowa. Jej zapisy muszą znaleźć się w umowie.

Bardzo ważne jest również, aby w umowie deweloperskiej znalazło się stwierdzenie, że deweloper sprzedaje nieruchomość lub przenosi własność nieruchomości na nas.

SPONSOROWANE
 

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here