Pozycjonowanie stron internetowych to Twój chleb powszedni? Jeśli tak, z pewnością każdego dnia zgłaszają się do ciebie klienci, chcący zlecić ci audyt strony mobilnej. Czy wiesz od czego zacząć? Czy orientujesz się czym różni się audyt strony mobilnej od strony w wersji desktopowej? To bardzo ważne wiadomości, z których istnienia koniecznie musisz sobie zdawać sprawę. Od tego będzie bowiem zależało prawidłowe wykonanie pracy i sprawienie, aby zadowolony klient dalej polecał ciebie i twoje usługi.

Oto kilka podstawowych faktów, które mogą cię przekonać do tego, aby bliżej zainteresować się stronami mobilnymi.

  • W Polsce jest około 60 milionów telefonów komórkowych, przypadających na 40 mln ludzi
  • Niespełna połowa z tych urządzeń to smartfony!
  • Blisko 70% użytkowników smartfonów korzysta z mobilnych aplikacji na swoje telefony

Dane te powinny zrobić duże wrażenie na każdej osobie, odpowiedzialnej za pozycjonowanie stron internetowych. Zbagatelizowanie ich będzie nieuchronnie prowadzić do tego, że pozycjonowana strona zamiast osiągać lepsze wyniki, będzie ustępować miejsca konkurencji, która zadbała o swoich mobilnych użytkowników.

Audyt strony mobilnej

Od tego rozpoczyna się twoja przygoda z jej późniejszym pozycjonowaniem. Najważniejszym elementem, wpływającym na zadowolenie użytkownika, korzystającego z takiej strony, jest szybkie i bezbłędne przekierowanie go na odpowiednią wersję – desktop lub mobile. Aby sprawdzić czy mechanizm działa poprawnie, należy skorzystać z kilku lub nawet kilkunastu urządzeń lub ich emulatorów komputerowych. To jednak nie wszystko. Należy użytkownikowi zawsze dać możliwość, aby on sam mógł zdecydować o tym jaką wersję strony chce oglądać. W tym celu należy w widocznym miejscu umieścić przycisk lub link, dzięki któremu ręcznie będzie można się przekierować na wersję desktop lub mobile. Uwaga – dotyczy to wyłącznie tych stron, które nie zostały zbudowane w wersji responsywnej, czyli takich, które same nie dostosowują swojego wyglądu do wielkości ekranu.

Przeskanuj swoją stronę

Jako pozycjoner SEO, na pewno korzystasz z wielu narzędzi od Google. Jednym z takich jest Google Search Console. To znakomite narzędzie do wykrywania różnego rodzaju błędów i uchybień, których z jakichś powodów mogłeś nie zauważyć. Każda strona, którą wypuszczasz do sieci, powinna zostać starannie przez ciebie sprawdzona w GSC, a ewentualne błędy poddane weryfikacji i naprawione.

Mapa strony dla wersji mobilnej

Wersja desktopowa i wersja mobilna strony, to tak naprawdę dwie różne witryny. Wymagają więc tego, aby dla każdej z nich została zbudowana osobna mapa witryny w pliku XML i dodana do Google. Dlaczego warto się zdecydować na taki krok? Przede wszystkim dlatego, aby indeksacja witryny przebiegła jeszcze szybciej.

Prędkość ładowania strony

Istniejące od pewnego czasu narzędzie, o nazwie Google Page Speed Insights, pozwala sprawdzić czas potrzebny na załadowanie strony. Wraz z tym, otrzymasz serię wskazówek, które mogą ci pomóc w poprawie osiągniętego wyniku. Wśród nich znajdziesz takie, jak zachęcenie do optymalizacji grafiki, usunięcie niepotrzebnych i mocno obciążających skryptów javascript, czy w końcu zmianę hostingu na szybszy. Jednym z częstszych błędów, używanych podczas budowy stron, jest korzystanie z przekierowań javascript. Ten sam efekt, ale znacznie mniej obciążający stronę, jest korzystanie z przekierowań realizowanych po stronie serwera. To właśnie powinno być standardem.

Na jakich urządzeniach wykonywać testy?

To jedno z częściej padających pytań. Skoro wiesz co to pozycjonowanie stron internetowych, doskonale również wiesz czym jest Google Analytics i jak należy go używać. W jednej z zakładek odnajdziesz bardzo cenne informacje, dotyczące przeglądarek i urządzeń, które są używane do wyświetlenia strony www. Dzięki tym informacjom możesz sprawdzić, jakie na jakich urządzeniach wykonać w pierwszej kolejności testy.

Inne cenne wskazówki

Korzystanie z urządzeń mobilnych siłą rzeczą wymaga pewnej wprawy i ograniczenia elementów na stronie. Klikalne nagłówki o odpowiedniej wielkości, odstępy pomiędzy nimi na tyle duże, aby precyzyjnie można było wskazać palcem to, co najbardziej nas interesuje, a do tego unikanie jak ognia pop’upów, które na smartfonach są jeszcze bardziej uciążliwe niż na komputerach.
Pamiętaj również o tym, o czym pamięta miliony innych osób. Flash przechodzi do lamusa. Korzystanie z niego na wersji mobilnej strony to jak przysłowiowy gwóźdź do trumny i obietnica szybkiego powrotu do dalszych poprawek na stronie.

Nawigacja na stronach mobilnych i desktop

Jedna cenna rada – nawigacja na obu wersjach strony powinna wyglądać identycznie. Pozwala to szybciej zidentyfikować wiryny jako takie same, ale przede wszystkim ułatwia użytkownikowi odnalezienie się na mocno okrojonej wersjo mobilnej strony. Staraj się nadawać pozycjom w menu takie samo brzmienie na obu wersjach i stosować ten sam układ i hierarchię.

Buduj czytelne treści

Zawartość strony sprawia jeden z największych problemów do przedstawienia w wersji mobilnej. Często wiele informacji chcemy zmieścić na jednym ekranie, co zwykle kończy się niepowodzeniem. Tak jednak nie musi być, jeśli tylko będziesz pamiętał o bardzo ważnej rzeczy. Strony mobilne mogą mieć większą liczbę podstrony niż strony desktopowe i tak naprawdę, nikomu nie będzie to przeszkadzało. Dla rozbudowanych artykułów warto stosować tak zwaną paginację, a dla kategorii z większą liczbą produktów, dodatkowe podkategorie. Oczywiście tu również musimy wspomnieć o tym, aby zawsze dążyć do tego, by wygląd strony mobilnej jak najbardziej był zbliżony do wyglądu strony desktopowej.

Kondensuj to co najważniejsze

Pomyśl teraz o tym, jaka jest specyfika korzystania ze stron mobilnych. Zwykle robimy to wtedy, kiedy z braku czasu lub możliwości, nie możemy wykorzystać komputera. Dlatego ograniczaj informacje publikowane na wersjach mobilnych do tego, co jest najważniejsze dla użytkownika. Ograniczaj niepotrzebną i nic nie wnoszącą treść, koncentrując się na sednie problemu lub informacjach, będących clue całego produktu. Użytkownicy na pewno docenią to, że oszczędzasz ich czas, a po pełniejsze informacje zawsze mogą się przełączyć na wersję desktop.

Grafika w stronach mobilnych

Kolejnym bardzo ważnym punktem, o którym należy pamiętać wykonując pozycjonowanie stron internetowych, jest optymalizacja grafiki do tychże stron. Oczywistym podejściem, które każdy z nas powinien stosować, jest ograniczanie zbędnej grafiki, a ta która się pojawi, powinna być zoptymalizowana do przeglądarki, urządzenia i możliwości internetu bezprzewodowego. Kadrowanie, zmniejszanie jakości i rozdzielczości i zastępowanie formatów PNG na JPG – przy zachowaniu wyrazistości i przyzwoitej jakości – to podstawowe zasady. Dbaj także o to, aby wszystkie występujące na stronie mobilnej grafiki, były opisane niezbędnymi dla nich znacznikami, takimi jak alt i title. Powinny mieć również zdefiniowany rozmiar. Szczególnie dużo uwagi poświęć reklamom w formie banerów, które mogą się pojawiać na twojej stronie. Pozostawienie ich w oryginalnym rozmiarze, na pewno spowoduje rozjechanie się strony i wkurzenie jej użytkownika.

Filmy wideo na stronach mobilnych

Filmy i animacje odgrywają coraz większą rolę na stronach internetowych. Są używane do prezentacji produktów, jako filmy instruktażowe czy jeden z elementów graficznych strony. Zawsze sprawiają one problem pozycjonerom i programistom stron mobilnych. Co można z nimi zrobić? Jeśli film nie jest niezbędnym elementem strony, wpływającym na jej prawidłowe funkcjonowanie i generującym leady od użytkowników, po prostu nie umieszczaj go w wersji mobilnej strony. Natomiast, jeśli wideo koniecznie musi się znaleźć, zadbaj o to aby:

  • rozmiar wideo dopasował się do wielkości ekranu – responsywność
  • aby wideo było odtwarzane w zewnętrznym odtwarzaczu

Te dwie rzeczy bardzo mocno przyspieszają funkcjonowanie strony i sprawiają, że jest ona znacznie wygodniejsza w użytkowaniu.

Google i strony mobilne

Wisienką na torcie jest to, że Google potrafi rozpoznawać urządzenia, na jakich jest uruchamiane. Pozwala to dostosowywać wyniki wyszukiwania dla użytkowników, korzystających z komputera lub telefonu. Oznacza to w praktyce, że wpisując to samo zapytanie do Google, możemy otrzymać zupełnie inne wyniki przy wyświetlaniu strony na komputerze lub smartfonie. Strony, które nie są wyposażone w wersję mobilną lub responsywną, niechybnie zajmują dalsze miejsca w wynikach. Jedną z niewielu dróg aby to zmienić, jest stworzenie takiej wersji i jej prawidłowe zoptymalizowanie. To zadanie dla osób, odpowiadających za pozycjonowanie stron internetowych.

SERP

SERP to wyniki wyszukiwania, a dokładnie ich graficzne przedstawienie użytkownikowi. Masz do dyspozycji kilka elementów, które umiejętnie wykorzystane nie tylko pozwolą zająć stronie wyższe pozycje, ale również przyciągną uwagę internauty. Te elementy to meta tagi, które dla wersji mobile powinieneś zdefiniować osobno niż dla wersji desktop.

  • – TITLE: nazwa strony, której długość powinna oscylować w zakresie 60 znaków
  • – DESCRIPTION: masz do dyspozycji 120 znaków. Nie myl ze 150 – 160, które owszem, występują, ale tylko w wersjach desktopowych.

Projektowanie i pozycjonowanie stron internetowych mobilnych

  • strona mobilna i desktop nie powinny być kopią 1:1. Zamiast tego, wyciągnij z wersji desktopowej to co najważniejsze, nadaj temu optymalny wygląd i umieść na wersji mobile
  • menu zawsze widoczne na górze strony – nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak bardzo ułatwia to obsługę strony mobilnej i pozwala uniknąć czasochłonnego przewijania jej
  • krótkie formularze – na smartfonie wypełnianie pól formularza nie jest ani wygodne, ani szybkie. Dlatego ogranicz pola w nich do tych, które są najważniejsze
  • kolory i fonty – ascetyczny, czytelny wygląd strony mobilnej poprawia jej funkcjonalność i zwiększa czytelność
SPONSOROWANE

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here