Przedświąteczne zakupy to nie tylko przyjemność, ale często, niestety, również przykre doświadczenia. Ich sprawcami nie są bynajmniej tylko kieszonkowcy buszujący w supermarketach, ale także oszuści Internetowi i cyberprzestępcy. Ich celem jest nie tylko kradzież pieniędzy czy wyłudzanie danych, ale również skłonienie użytkownika do tego, by zainstalował złośliwe oprogramowanie.

Oczywiście, stosowane są różne triki i fortele mające sprawić, by nawet najbardziej ostrożni i przezorni Internauci dali się nabrać. Jednym z takich sposobów jest tworzenie fałszywych sklepów internetowych. Odwiedzając je, użytkownik podaje przestępcom swoje dane, płaci i czeka na towar myśląc, że właśnie dokonał udanego zakupu. W rezultacie jego dane trafiają do osób niepowołanych, a on sam traci pieniądze i nie otrzymuje wypatrzonego produktu. Na szczęście jest kilka zasad, do których zastosowanie się pozwoli uniknąć takich przykrych sytuacji.

Jak zweryfikować sklep internetowy?

Decydując się na zakupy online, warto dokładnie sprawdzić odwiedzany sklep internetowy. Oto kilka rad od Mateusza Dobrowolskiego ze sklepu omegasoft.pl:

  • Wpisywać adres sklepu internetowego w przeglądarce. Nie należy za to klikać w linki dołączone do wiadomości e-mail. Mogą one bowiem prowadzić do fałszywych stron WWW lub powodować instalowanie różnego rodzaju Trojanów, wirusów i złośliwego oprogramowania.
  • Sprawdzić, czy dane teleadresowe są łatwo dostępne na stronie. W widocznym miejscu użytkownik powinien mieć dostęp do informacji, które pozwolą nie tylko na skontaktowanie się ze sprzedawcą, ale także sprawdzenie firmy w Internecie. Dane takie to: nazwa firmy, imię i nazwisko właściciela, pełen adres, numer telefonu, e-mail i inne formy kontaktu. Jeśli sklep internetowy posiada fanpage na Facebooku lub profil na innym portalu społecznościowym, taka informacja z pewnością pomoże w zbudowaniu zaufania do firmy. Wiarygodność sklepu internetowego poprawi podanie przez sprzedawcę numerów NIP i REGON. Jeśli dane teleadresowe nie są dostępne, to zły znak – firma najprawdopodobniej nie istnieje.
  • Sprawdzić, czy na stronach sklepu internetowego dostępny jest regulamin. W tego typu dokumencie powinny pojawić się wszelkie dane firmy, ale nie może również zabraknąć informacji o prawach konsumenta: możliwości odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dokonania zakupu, rękojmi czy prawie do reklamacji.
  • Zwrócić szczególną uwagę na to, jakie sposoby płatności oferuje sklep internetowy. Czym większa jest ich liczba, tym lepiej świadczy to o firmie i poprawia jej wiarygodność. Jeśli sklep internetowy oferuje jedynie przelew na konto osoby prywatnej lub ekspresową płatność na rachunek zagraniczny, z pewnością nie można mu ufać. Warto również pamiętać o sprawdzeniu, czy system płatności jest w pełni bezpieczny. Adres strony musi rozpoczynać się od https://, a ponadto ikonka zamkniętej kłódki.
  • Uważać na nadzwyczaj korzystne promocje. Jeśli w sklepie internetowym dostępny jest smartfon za 400 zł, a jego cena rynkowa to 2000 zł, to warto zachować szczególną ostrożność. Taka promocja może bowiem okazać się zwykłym oszustwem.
    SPONSOROWANE

 

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here