Kettlebells, czyli technika ważniejsza od ciężaru

134

Wyglądają jak kule armatnie z uchwytem. Niegdyś były zarezerwowane dla poligonowych ćwiczeń sprawnościowych, a dziś są jednym z podstawowych elementów treningu siłowego. Mowa o kettlebells, które wspierają starania o modelowanie sylwetki, rozwój mięśni, a także wytrzymałość. Dowiedz się, jak ćwiczyć z obciążeniem.

Setki lat doskonalenia

Kettlebells wywodzą się z Rosji. Co ciekawe, początkowo podnoszenie tych ciężarów wcale nie było traktowane jako sport. Podczas festynów mężczyźni dla rozrywki testowali z kettlebells swoją siłę i wytrzymałość, a ten z najlepszym wynikiem wygrywał nagrodę. Światową sławę odważników osłabiły wojenne zawirowania na początku XIX wieku, stały się natomiast ważnym elementem doskonalenia sowieckiej armii. Po zakończeniu działań wojennych, kettlebells wróciły do treningów także i cywilów na całym świecie, ze zdwojoną siłą.

Można śmiało powiedzieć, że przez cały ten czas techniki treningu z kettlebells były doskonalone, opracowywano także nowe ćwiczenia.

Na co kettlebells? Podstawowe ćwiczenia

Rosyjskie odważniki wykorzystywane są w treningu siłowo – wytrzymałościowym. Od ćwiczeń z hantlami różnią się umiejscowieniem środka ciężkości. Ten znajduje się w mięśniach przedramienia, ale wymaga także koordynacji i balansu z innymi partiami mięśniowymi, poruszanymi w danym ćwiczeniu. Prawidłowo wykonywane ćwiczenia z kettlebell wspierają zatem nie tylko rozwój mięśni ramion, ale także pośladków, nóg, pleców i klatki piersiowej.

Trening z odważnikami polega głównie na wykonywaniu kilkuminutowych serii, w których powtarzanych jest ten sam ruch. Zaleca się wykonywanie około trzech półgodzinnych treningów w tygodniu, ale nawet skracając ten czas do kwadransa, po około trzech miesiącach początkujący mogą zobaczyć pierwsze efekty.

Jak zacząć trening z kettlebells

Po pierwsze: po wskazówki dotyczące techniki wyrzutów i treningów najlepiej udać się do trenera. Spore znaczenie ma tu bowiem postawa czy napięcie nadgarstków – nieprawidłowo wykonywane treningi z filmów w Internecie może prowadzić do wykształcenia się nieprawidłowych technik. Z tymi później trudno walczyć. A trzeba, bo mogą prowadzić do kontuzji lub braku efektów.

Po drugie: należy dobrać odpowiedni ciężar odważnika. Mówi się, że początkujące kobiety powinny sięgać po kettlebells o wadze 8 kg, a mężczyźni po 16 kg – to jednak także zależy od indywidualnych czynników. Z prośbą o dopasowanie ciężarów należy udać się do trenera.

Po trzecie: rozgrzewka jest obowiązkowa. Nie ma co łapać się za kettlebells, jeśli mięśnie nie są przygotowane do pracy.

Po czwarte: oddychaj. Prawidłowy oddech zwiększa skuteczność ćwiczeń i przyspiesza regenerację.

Po piąte: ubierz się wygodnie. Na trening kettlebells sprawdzi się także ubranie na crossfit. Legginsy lub dopasowane szorty czy dresy w komplecie z wygodną koszulką to podstawa. Przydatne będą także rękawiczki treningowe, które zapobiegać będą obtarciom, pęcherzom czy podrażnieniom, które są naturalne przy ćwiczeniach z dużym obciążeniem.

Ubrania do treningu z kettlebells znajdziesz w sklepie Adrenaline.

SPONSOROWANE

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here