10 objawów świadczących, że Twoje dziecko może brać narkotyki

420

Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego wiele dzieci zmienia otoczenie, znajomych, przyjaciół. Często aby zaimponować nowym koleżankom i kolegom, zdobyć ich akceptację, pokazać się jako osoba dorosła i samodzielna, uczniowie zaczynają sięgać po różne używki, m.in. narkotyki.

Powodem pierwszych kontaktów ze środkami psychoaktywnymi jest także ciekawość nowych doznań i przekonanie, że dzięki nim poprawią sobie nastrój.

Warto zainteresować się gdy zauważymy kilka z wymienionych niżej objawów równocześnie:

  1. oddala się od ciebie, staje się obce, mimo, że wcześniej byliście blisko,
  2. nie chce rozmawiać,
  3. ma kłopoty z nauką, choć wcześniej dobrze sobie radziło, wagaruje,
  4. jest niecierpliwe, rozdrażnione,
  5. jest na zmianę pobudzone lub ospałe, sypia o dziwnych porach,
  6. ma nowych znajomych, których nie chce zapraszać do domu,
  7. kwestionuje szkodliwość narkotyków, uważa, że powinny być zalegalizowane,
  8. ma nadmierny apetyt lub nie ma apetytu,
  9. ma przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice, przewlekły katar,
  10. w jego pokoju dziwnie pachnie, miewa fifki i fajki różnych kształtów.

Gdy masz pewność, że chodzi o narkotyki – zacznij działać, bo problem sam się nie rozwiąże.

Nie działaj jednak pod wpływem emocji, nie rozpoczynaj rozmowy, gdy dziecko jest odurzone.

Zatrucie substancjami psychoaktywnymi, może mieć bardzo różny przebieg. Od przypadków z niewielkimi zmianami zachowania do przypadków silnego pobudzenia, z możliwością agresji wobec siebie lub wobec osób z otoczenia, aż po przypadki głębokiej utraty przytomności i bezpośredniego zagrożenia życia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Trzebnicy lek. med. Renata Widłak – Stępień mgr inż. Izabela Korpowska – Oświata Zdrowotna

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here