Śniadanie najważniejsze dla najmłodszych

243

\"Dbam o zdrowie swoje i mojej rodziny\"

Co powinno znaleźć się rano na talerzu malucha?

Dobrym pomysłem są kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z masłem (nie margaryną!) i białym twarożkiem lub żółtym serem, który choć tłusty, zawiera najwięcej wapnia, oraz świeżymi warzywami, takimi jak pomidor, ogórek czy rzodkiewka. Doskonałym wyborem są także płatki owsiane na mleku lub z jogurtem naturalnym z dodatkiem sezonowych owoców i orzechów czy kasza jaglana ugotowana na mleku z dodatkiem np. kiwi, gruszki czy truskawek, bogatych w witaminę Cpodpowiada Justyna Kłeczek, edukator żywieniowy programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”.

Pomocny w przygotowaniu m.in. pierwszego posiłku dla najmłodszych może okazać się Modelowy talerzyk żywieniowy opracowany przez Instytut Matki i Dziecka dla dzieci w wieku 1-3 lata, który obrazuje udział poszczególnych produktów określony w ilościach porcji w jadłospisie dziecka.

Oto 5 zasad przygotowywania śniadań według edukatorów żywieniowych programu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”:

  1. Podstawą śniadania dla dzieci powyżej 1. roku życia powinno być mleko i jego przetwory, np. jogurt, twarożek, kefir czy zupa mleczna. Ważnym składnikiem śniadania są również inne niż mleko produkty białkowe, takie jak jaja, ser czy wędliny wysokiej jakości.
  2. Dorośli powinni świadomie komponować śniadania dla najmłodszych, aby dostarczały one składników ze wszystkich grup produktów. Prawidłowo skomponowane śniadanie (oraz każdy posiłek) powinno być atrakcyjne pod względem wyglądu, smaku i zapachu.
  3. Dzieci powinny móc wybrać, co chcą zjeść. Warto podać im kromkę chleba i osobno wędlinę, ser oraz warzywa, aby samodzielnie przygotowały taką kanapkę, na jaką mają ochotę. Bardzo ważne jest, aby respektować poczucie głodu i sytości dziecka.
  4. Kanapki są najbardziej popularną formą śniadania – ważne, aby pieczywo, ich główny składnik, było pełnoziarniste. Niezbędnym dodatkiem do kanapki z produktem białkowym, tj. serem czy wędliną są warzywa. Warto zwracać uwagę na sezonowość produktów – warzyw czy owoców – korzystanie z takich produktów zapewnia ich najwyższą jakość, a także niższą cenę.
  5. Do zaspokajania pragnienia najmłodszych powinna służyć wyłącznie woda.

Czytaj na kolejnej stronie…

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here