Jak zadbać o oczy wiosną podpowiadają okuliści

127

Ochrona przed promieniowaniem

Reakcją obronną oka na promienie słoneczne jest mrużenie oczu oraz zmniejszenie źrenic. Chronić oczy możemy poprzez noszenie okularów przeciwsłonecznych z odpowiednim filtrem.

Do ochrony oczu w słoneczne dni nadają się okulary o poziomie przyciemnienia oznaczone kategorią 2 lub 3, przy czym te drugie jedynie przy silnym nasłonecznieniu.

Nie powinno stosować się okularów zabarwionych na niebiesko,
czerwono lub zielono.

Osoby posiadające wadę wzroku mogą stosować okulary korekcyjne z soczewkami fotochromowymi, co jest lepszym rozwiązaniem od tradycyjnych okularów przeciwsłonecznych. Zmieniają one swoje zabarwienie w zależności od warunków atmosferycznych i dzięki odpowiedniej mocy soczewek korygują wadę wzroku. W zamkniętych pomieszczeniach są przeźroczyste, a na zewnątrz pod wpływem promieniowania UV zabarwiają się na brązowo lub szaro, zmieniając się w okulary przeciwsłoneczne.

Innowacyjne metody

Rozwiązaniem, które warto rozważyć w okresie wiosennym dla osób z wadami wzroku, może być również stosowanie metody ortokorekcji.

Prosta czynność, jaką jest założenie specjalnych soczewek przed położeniem się do snu, zapewnia korekcję wady wzroku na 16 – 40 godzin w ciągu dnia, w zależności od tego jak duża jest wada wzroku oraz jak długo są one stosowane.

Zadaniem ortosoczewek jest zmiana kształtu rogówki w taki sposób, aby pacjent w ciągu dnia mógł widzieć dobrze bez konieczności noszenia tradycyjnych soczewek czy też okularów. Dzięki temu możemy swobodnie zakładać okulary przeciwsłoneczne. Soczewki ortokeratologiczne wykonane są ze specjalnego gazoprzepuszczalnego tworzywa, dlatego nawet zamknięte oko pozostaje dotlenione i cały proces jest w pełni bezpieczny. podpowiada optometrystka, Magdalena Bińczak z Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok.

Odpowiednia dieta

Chronić oczy możemy również poprzez odpowiednią dietę. Właściwe składniki są ważne dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku wiosną.

Szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na produkty zawierające luteinę, witaminę C, E oraz beta – karoten.

Ten ostatni jest przekształcany w organizmie w witaminę A, odpowiedzialną za prawidłowe widzenie o zmierzchu i w złych warunkach oświetleniowych. Beta-karoten występuje m.in. w owocach i warzywach oprócz marchwi znajduje się w dyni, pomidorach, morelach czy brzoskwiniach. Warzywa, takie jak szpinak, brokuły, sałata lub jarmuż dostarczają nie tylko beta-karoten, który występuje pod postacią zielonego chlorofilu, ale również luteinę. Odpowiedzialna jest ona za zmniejszenie ryzyka powstania zwyrodnienia plamki żółtej oraz chroni oczy przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Aby zapewnić naszym oczom dobre widzenie konieczne jest codzienne zapewnienie właściwych dawek witamin
i minerałów oraz luteiny.

Uporczywa alergia

Ponieważ spojówka ma zazwyczaj najszybszy kontakt z alergenami takimi jak na przykład pyłki roślin lub alergeny zwierzęce, alergia szybko widoczna jest poprzez zaczerwienie oczu. Nie wypłukane z oczu alergeny za pomocą łez, mogą przedostać się do spojówki i wywołać zapalenie. Najczęstsze objawy to obrzęk powiek, obfite łzawienie oraz przekrwienie spojówki. Wiosenne zapalenie spojówki najczęściej dotyka osób do 25 roku życia. Najczęściej występuje w okresie pylenia brzozy i traw, czyli w kwietniu i maju.

Aby chronić oczy pomocne są w takich wypadkach okulary z filtrem przeciwsłonecznym.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej, na zlecenie Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok, na ponad 1 000 respondentach powyżej 18 roku życia, Polacy umiarkowanie dbają o oczy.

Ponad jedna trzecia badała wzrok ponad dwa lata temu, a 7 % ankietowanych zadeklarowało, że nigdy nie kontrolowało wzroku.

Oczy są jednym z najważniejszych narządów człowieka. Dzięki nim do mózgu przekazywanych jest aż 82% bodźców, dlatego tak niezwykle ważny jest komfort widzenia i odpowiednie dbanie o wzrok.

Anna Buczyńska

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here