Kuchnia Pięciu Przemian i kasza jaglana.

    248

    Kasza jaglana jest z nami już od kilku tysięcy lat. Znana od dawna w  Polsce pod nazwą: „jagły”. Kasze stanowiły w naszym kraju podstawę jadłospisu do około pierwszej połowy XVIII wieku, kiedy to na nasze stoły wprowadziły się królujące na nich do dziś – ziemniaki.

    Już stare traktaty medyczne z XVII w. mówią o dobroczynnym działaniu kasz na organizm ludzki, których ogólne przesłanie można streścić w jednym zdaniu (parafrazując znane powiedzonko): „dzień bez kaszy – dniem straconym”!
    Kasze to m.in. niewyczerpalne źródło witamin, minerałów i błonnika. Kasze, według przepisów naszych przodków,  możemy gotować na przeróżne sposoby: na zupę, na potrawę, na  gęsto, na sypko, z wodą, mlekiem, masłem, ze słoniną, rodzynkami, czy śliwkami lub innymi owocami.
    Omówimy dziś pokrótce królową wszystkich kasz, dodatkowo naturalnie bezglutenową – kaszę jaglaną. Powstaje ona z prosa, po usunięciu okrywy, obłuskaniu i wypolerowaniu ziarna. W ten sposób otrzymujemy małe kuleczki z zarysowanym kiełkiem. W prawie 70% jaglanka składa się z lekkostrawnej skrobi; zawiera też około 10% białka, którego ma w zasadzie najmniej ze wszystkich naszych zbóż. Brak glutenu – to wielki atut jagły, ponieważ mogą ją spożywać dzieci, alergicy, osoby chore na celiakię. Kasza jaglana zawiera cenne aminokwasy i pomimo braku glutenu jest bardziej odżywcza od innych kasz, poza tym zawiera tryptofan, z którego syntetyzowana jest w naszym organiźmie witamina PP (B3), oraz serotonina – hormon szczęścia!  W 100 g tej kaszy możemy znaleźć: około 3,2 g błonnika, witaminy z grupy „B” m. in.: B1 – 0,73 mg, B2 – 0,38 mg, B6 – 0,75 mg, a także witaminę E i lecytynę. Z minerałów: jest bogatym źródłem żelaza – 4,8 mg; zawiera również: magnez, wapń, krzem, fosfor, cynk, potas, miedź i mangan. Do ważniejszych działań prozdrowotnych jagły możemy zaliczyć jej właściwość oczyszczania organizmu z toksyn.
    Według Pięciu Przemian kasza jaglana ma neutralną termikę, wzmacnia Yin i Yang oraz Chi, wspomaga pracę przewodu pokarmowego: wątroby, trzustki, jelit oraz nerek, działając lekko moczopędnie.
    Więcej na następnej stronie…

    ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here